Avatar billede razorblade Nybegynder
07. juni 2005 - 10:24 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Check for store/små bokstaver i password

Hejsa.

Dette er faktisk 2 spørgsmål i en, håber det går.

Info:
Jeg koder i ASP/VBScript med en tilhørende Access database.
Er ved at lave en formular til folk der vil oprette en profil. Der er 2 bokse, en med "kodeord" og en med "gentag kodeord"

Question 1.:
Jeg vil gerne lave en validering på "kodeord" og "gentagkodeord" variablen, altså sådan at data i gentag kodeord skal matche den data i kodeord før profilen kan oprettes, og hvis ikke de matcher skal der kommen en fejlmeddelelse ud for gentag kodeord boksen.

Question 2.:
Hvordan kan jeg gøre sådan at access tager højde for store og små bokstaver i et kodeord. Hvis kodeorder f.eks er "Far" men brugeren indtaster "far" skal der komme en fejlmeddelse med forkert kodeord?

Hvis der mangler info eller andet så sig endelig til.

60 points da det er 2 spørgsmål...

Mvh
Mike
Avatar billede Syska Mester
07. juni 2005 - 10:26 #1
lytter lige med...
Avatar billede medions Nybegynder
07. juni 2005 - 10:33 #2
Q2: Brug UCase() rundt om så bliver alle bogstaverne store, og LCase() så bliver de alle små, så fx. :

If LCase(Request.Form("pass1")) = LCase(Request.Form("pass2)) Then

End If

//>Rune
Avatar billede razorblade Nybegynder
07. juni 2005 - 10:37 #3
medions-

Jeg tror du har misforstået mig.
Brugeren skal selv vælge hans/hendes password når de opretter en profil og derefter gentage det for at være sikker de ikke har skrevet forkert.
Dvs jeg ved ikke hvilket password de vælger og hvor der er store og små bokstaver, eller om der i det hele taget er bokstaver.. kan jo være de kun bruger tal...
Forstår du hvad jeg mener?
Avatar billede busschou Praktikant
07. juni 2005 - 10:52 #4
Jeg vil nok foreslå dig at bruge et regulært udtryk til at sammenligne om de to værdier er ens
Du kan se et lille eksempel her
http://azero.dk/support/programmering/regular-expressions/
Som jeg forstår det er regexp pr definition case sensitive så det må være rimelig lige til bare at matche på om det ene er lig det andet
Avatar billede busschou Praktikant
07. juni 2005 - 10:53 #5
Det med access. Der må være en option et sted som gør det case sensitivt
Avatar billede ksoren Nybegynder
07. juni 2005 - 11:04 #6
Ved acess kan du søge sådan:
select * from users where StrComp(kodeord,'det-indtastede-kodeord',0)=0

i ASP er det vel blot en direkte sammenligning:
If pass = pass2 Then

Den er case sensitive
Avatar billede busschou Praktikant
07. juni 2005 - 11:11 #7
er den det?.. hmm my bad.. det huskede jeg godt nok ikke den var... lol.. troede ikke det var så tidlig om morgenen
Nogen gange er den nemmeste løsning lige for næsen af en ;o)
Avatar billede razorblade Nybegynder
07. juni 2005 - 11:12 #8
Ved nærmere eftertanke tror jeg egentlig ikke det er access der skal tage højde for om kodeordet har store eller små bokstaver, det må være min kode der skal det. For kodeordet står med store og små boksaver samt tal i mit tabel felt i access præcis som jeg indtastede det i formularen. Så det må være i koden man skal sige at der skal tages højde for upper case and lower case letters.
Men hvordan?

ksoren-

Ja, jeg har også tænkt at en simpel if then sætning burde gøre tricket men jeg kan ikke få det til at virke? Måske du vil se koden med formularen?

Mike
Avatar billede webbe Nybegynder
07. juni 2005 - 11:37 #9
Det razorblade vil er følgende:

1) Brugeren kan selv vælge password
2) passwordet kan indeholde både tal og store/små bostaver
3) når en bruger logger ind skal der skelnes mellem store og små bogstaver, så kombinationen AbcD123 ikke er det samme som abcd123

Håber det kan hjælpe nogen til at hjælpe ham ;0D
Avatar billede razorblade Nybegynder
07. juni 2005 - 11:38 #10
Jeg skal bruge noget der hedder "inline modifikator" men ved squ ikke hvad det er hehe..

Andy ideas? Guys?

Mike
Avatar billede webbe Nybegynder
07. juni 2005 - 11:39 #11
Han skal vel have fat på noget med inline modifikatore ;0)
Avatar billede razorblade Nybegynder
17. juli 2005 - 19:54 #12
...
Avatar billede busschou Praktikant
17. juli 2005 - 19:56 #13
og løsningen var???
Avatar billede razorblade Nybegynder
19. juli 2005 - 10:26 #14
fandt ingen løsning
Avatar billede busschou Praktikant
19. juli 2005 - 10:27 #15
ok var jo meget rart at vide frem for "..."