Avatar billede beerhunters Nybegynder
06. juni 2005 - 19:41 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Linux, har brug for hjælp

Hej allesammen
Jeg skal til eksamen og i den forbindelse skal jeg kunne noget om styresystemer. Det er især Linux jeg er interesseret i at vide noget om, da det er et seriøst alternativ til Windows for virksomheder.

1. Hvad kendetegner Linux mhs. til kompatibilitet?

2. Brugervenlighed?

3. Sikkerhed?

4. Økonomi?

5. Opdateringer osv?

Hvis i har noget ud over det her, må i endelig fyre det af. Det ville alt sammen hjælpe mig i eksamens situationen.

Mvh Champ BH
Avatar billede plazm Nybegynder
06. juni 2005 - 19:55 #1
1: Linux er efterhånden kommet rigtig godt med når det gælder kompatibilitet. Hvis at et stykke hardware ikke er understøttet af kernen er der som oftest lavet en driver til den af en brugergruppe som har samme hardware og har kompetancerne til at kunne skrive en. Eller er det er et værktøj kaldes ndiswrapper som tillader brugeren at bruge windows driveren til hardwaren, jeg er dog ikke sikker på om dette kun gælder netværksdrivere.
Et eksempel på brugerudviklede drivere er http://ipw2200.sf.net

2: Brugervenligheden er kommet godt med, og det ligner efterhånden et skrivebord som man kender det fra MacOS og Windows. Det kan dog være problematisk at installere nye programmer, men de programmer som bliver brugt af "gennemsnitsbrugeren" kan installeres på samme måde som det ses i windows.

3: Sikkerheden i Linux er generelt høj. Sikkerhedshuller kommer hvis at det grundlæggende ikke bliver sat ordentligt op af en kompetant systemadministrator. Hvis man ser på hvor meget en bruger kan komme til at "pille" ved systemet så kan denne bruger være helt afskærmet fra at kunne ændre i de vigtige systemfiler og vil heller ikke kunne ændre i konfigurationen.

4: Nu ved jeg ikke helt hvad du mener her, men prisen for linux er generelt under prisen for tilsvarende med windows. Der findes nemlig en masse gratis alternativer som konstant bliver udviklet inden for områderne.

5: Eftersom at størstedelen af koden inden for linux er OpenSource så kommer der ofte opdateringer og plugins til de forskellige programmer og hvis der bliver fundet et sikkerhedshul er der ofte en del som straks går i gang med at få lukket det.
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2005 - 20:04 #2
Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit spørgsmål 1. Spørger du om hvad man altid kan være sikker på virker i Linux, eller går dit spørgsmål nærmere på hvor lidt der virker i Linux, som virker til Windows? Det er jo lidt et ømt spørgsmål, hvor perspektivet i det vel mest ligger mod hvad, softwareudviklere udvikler deres software til.

Derudover kommer mange af svarene til dine spørgsmål i høj grad an på hvilken distribution af Linux der tales om. Nogle udgaver overlader fuldstændig alt til brugeren selv at holde styr på, mens andre nærmest gør det hele for dig.
I spørgsmål 2, for eksempel - Fedora kommer med en meget udførlig og brugervenlig installations guide, men til gengæld er der også ting du ikke selv kan bestemme over.
I Debian er du lidt mere overladt til dig selv i installationsprocessen, men stadigvæk kunne den godt klares med "tryk enter 10 gange" - agtigt. Men modsat Fedora, får du ikke noget grafisk interface eller mus-support før du selv vælger at installere det, efter Debian er installeret.

Sikkerhed? Sikkerhed i hvad? Sikkerhed mod at du ved et uheld kommer til at slette alle dine filer uden chance for recovery, eller tænker du måske på sikkerhed mod hackere? Dette er nok også et meget relativt spørgsmål - i det store hele er det vel altid op til brugeren selv, og dennes viden om sikkerhed. Da Windows også er det mest udbredte, er det også klart at der mest koncentreres om at udvikle hacks til denne platform.
Dog, når du taler om "det seriøse alternativ til Windows _virksomheder_", kan det jo nævnes, at det efterhånden er ret anderkendt, at især BSD er at foretrække som serversoftware. Dette skyldes til dels at BSD i hvert fald er kendt som noget der er Windows langt overlegent i sikkerhed.
Dog er det også billigere for en virksomhed at uddanne en mand i BSD og lade ham stå for deres servere, end det er at købe Windows Server licenser i uhyggelige mængder.

De fleste Linuxdistributioner er gratis - det er nok en af de vigtigste ting ved Free Software og OpenSource generelt. Visse distributioner, som f.eks. Red Hat, koster penge.
Der følger i kølvandet på et Open Source operativsystem også en enorm bunke Open Source programmer der kan køre på Linux. Langt, langt de fleste programmer til Linux er gratis software. Jeg har kun få gange stødt på kommercielt Linuxsoftware, her kan nævnes NERO til Linux og WMware.

Jeg kører selv Debian, og her er opdateringer ekstremt nemt. Du kører simpelthen bare et opdateringsprogram der finder opdateringer til alle de programmer du har installeret, som findes i Debians pakkebibliotek. Da jeg kører en udgave af Debian der kaldes 'unstable', hvilket betyder at alt software i pakkerne bliver opdateret stort set hele tiden, har jeg altid de nyeste udgaver af alt det software jeg har, ganske smart.

Mvh
Pacroon
Avatar billede plazm Nybegynder
06. juni 2005 - 20:04 #3
Smider da lige et svar, hvis det kunne bruges.
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2005 - 20:11 #4
Det vil jeg så også :)
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2005 - 20:12 #5
Hvad læser du til hvis du blot kan aflevere en opgave løst her på eksperten ????
Avatar billede plazm Nybegynder
06. juni 2005 - 20:20 #6
helgec, jeg vil skyde på det er en kendt her på Exp.dk siden brugeren er oprettet kun til at løse et eksamensprojekt :)