Avatar billede beerhunters Nybegynder
06. juni 2005 - 12:41 Der er 2 kommentarer

IT eksamen - Forældet Styresystemer

Hej allesammen
Jeg skal til eksamen i IT og har i den forbindelse nogle spørgsmål.
Virksomheden jeg har om anvender windows 95,98 og 2000.

1. Kan der være nogle problemer i at styresystemerne ikke er de samme?

2. Hvad er ulemperne ved 95 og 98 i forhold til xp? (ikke som privat bruger, men som virksomhed)

3. Hvad skal man især holde øje med/være opmærksom på, når man konvertere? (95/98/2000 --> xp)

4. Hvordan er sikkerheden på xp forbedret?

5. Er der alternativer til xp? (her igen kun virksomhedsmæssigt)

Hvis i har noget ud over det her, må i endelig fyre det af. Det ville alt sammen hjælpe mig i eksamens situationen.

Mvh BH
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. juni 2005 - 13:07 #1
2. Sikkerhed (95 er slet ikke supportet af MS mere og det er 98 formentligt heller ikke).
3. At specielt ældre programmer stadig virker.
5. Linux (med wine kan man nedda køre nogle windows programmer)
5.A Enterprice linux, Redhat: http://www.redhat.com/software/rhel/client/ Novel: http://www.novell.com/products/desktop/ Disse to findes også i specielle server versioner.
5.B Gratis Linux, Ubuntu: http://www.ubuntulinux.org/ Fedora: http://fedora.redhat.com/ Disse kan laves til specielle server versioner.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. juni 2005 - 13:10 #2
1. Der er enkelte problemer i filsystemerne. De gamle operativsystemer kan normalt kun håndtere fat.. Der er især sikkerhedsproblemer se herunder

2. Ulemperne ved 95 og 98 er at de ikke indeholder de sikkerheds og netværks faciliteter som XP gør. både 95 og 98 er faktisk stand alone systemer derer tilpasset en netværks rolle. XP proffer et netværksoperativsyste,

3.Min erfaring siger at det ikke er operativsystemerne der giver de store problemer ved konvertering, men især officepakkerne, herunder særligt access. De fleste databaser skal bearbejdes da script sprogene haren tendence til at skifte mellem de forskellige versioner.

4. Du kan ikke sammenligne sikkerheden i XP med sikkerheden i 95/98. Sikkerheden i XP er stærkt forbedret, muligheden for at styre sikkerhed via policies er finere, brugen af NTFS giver meget stærkere sikkerhed på fil niveau og den indbyggede firewall er et skridt i den rigtige retning.

5. Ja det ville jeg mene. Linux er reelt et alternativ hvis man har modet og viden i virksomheden til at håndtere disse systemer. Flere distripotioner er i dag så bruger venlige at de sagtens kan håndteres af gennemsnitsbrugeren. Flere er begyndt at anvende server 2003 som operativsystem til arbejdsstationer, så det kunne være en option hvis man har økonomi til det.

Husk at f.eks. sikkerhed handler mere om konfiguration og opsætning end den handler om udstyr og versioner. Hvis man har win 95/98 som klient, så skal sikkerheden håndteres et andet sted end i operativsystemet, hvilket godt kan betyde at muligheder skal fjernes