Avatar billede ezzer Nybegynder
05. juni 2005 - 16:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Billedkvalitet efter skalering

Hejsa!

Jeg har det problem at jeg har et script der kører en hel mappe igennem for at finde billeder som den så skal resize.. det dur nu og så meget godt! men.. kvaliteten på de thumbs den laver er utrolig dårlig, se fx selv forskellen på disse 2 billeder:

original:
http://ezzer.frac.dk/images/fester/james(1)/DSC00469%20(Medium).jpg

og så thumb:
http://ezzer.frac.dk/images/fester/james(1)/thumb_DSC00469%20(Medium).jpg

min kode ser således ud:

// lav thumbs
        //filnavnet på det billede der gemmes, i den nye størrelse
        $filnavn = $fest_mappe . $i;
        $nyt_filnavn = $fest_mappe . "thumb_" . $i;

      //Find højde og bredde på billede
        $size = getimagesize($filnavn);
        $width = $size[0];
        $height = $size[1];

        if($height > $maxhojde){
          $newheight = $height / ( $height / $maxhojde);
          $newwidth = $width / ( $height / $maxhojde);
        }
        if($newwidth > $maxbrede){
          $newheight = $newheight / ( $newwidth / $maxhojde);
          $newwidth = $newwidth / ( $newwidth / $maxhojde);
        }

        //lav et nyt billede
        $image = imagecreate($newwidth, $newheight);

        $white = ImageColorAllocate($image,255,0,255);
        ImageFilledRectangle($image,0,0,$newwidth,$newheight,$white);

        //åben det originale billede
        $src = imagecreatefromjpeg($filnavn);

        //gem billede
        imagecopyresized($image, $src, 0,0,0,0, $newwidth, $newheight, $width, $height);
        ImageJPEG($image, $nyt_filnavn);
        ImageDestroy($image);
Avatar billede hmm10 Nybegynder
05. juni 2005 - 17:03 #1
Avatar billede ezzer Nybegynder
05. juni 2005 - 17:43 #2
syns nu ikke det laver den store forskel på kvaliteten af billederne... du har ikke evt. noget kode jeg kunne kigge på ? kan slet ikk forstå hvorfor kvaliteten bliver så sindsygt dårlig
Avatar billede coderdk Praktikant
05. juni 2005 - 21:04 #3
imagecreatetruecolor i stedet for imagecreate
Avatar billede coderdk Praktikant
05. juni 2005 - 21:05 #4
og så får du også bedre  kvalitet ved at bruge imagecopyresampled i stedet for imagecopyresized
Avatar billede ezzer Nybegynder
06. juni 2005 - 20:53 #5
arh tak :P så virker det os :D