Avatar billede dehaas Nybegynder
04. juni 2005 - 14:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

oleDB - Opret Tabel

Hej,

Hvordan oretter man en ny Tabel i sin database?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2005 - 14:21 #1
OleDbCommand og en CREATE TABLE statement formoder jeg
Avatar billede dehaas Nybegynder
04. juni 2005 - 14:37 #2
Er ikke så meget inde i database-programering. Kan jeg få dig til at skrive hele kommandoen?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2005 - 14:48 #3
et eksempel som jeg haved på lager:

Imports System
Imports System.IO
Imports System.Data
Imports System.Data.OleDb

Class MainClass

    Public Shared Sub Main(ByVal args As String())
        Dim con As OleDbConnection = New OleDbConnection ("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=D:\Database\MSAccess\Test.mdb;User Id=admin;Password=")
        con.Open
        Dim cre As OleDbCommand = New OleDbCommand ("CREATE TABLE imgtest (id INTEGER PRIMARY KEY,img OLEObject)", con)
        cre.ExecuteNonQuery
        Dim imgfile As Stream = New FileStream ("C:\blue.jpg", FileMode.Open)
        Dim siz As Integer = imgfile.Length
        Dim imgdata(siz-1) As Byte
        imgfile.Read(imgdata, 0, imgdata.Length)
        imgfile.Close
        Dim ins As OleDbCommand = New OleDbCommand ("INSERT INTO imgtest VALUES(@id,@img)", con)
        ins.Parameters.Add("@id", OleDbType.Integer)
        ins.Parameters.Add("@img", OleDbType.VarBinary)
        ins.Parameters("@id").Value = 1
        ins.Parameters("@img").Value = imgdata
        ins.ExecuteNonQuery
        Dim sel As OleDbCommand = New OleDbCommand ("SELECT img FROM imgtest WHERE id = @id", con)
        sel.Parameters.Add("@id", OleDbType.Integer)
        sel.Parameters("@id").Value = 1
        Dim imgdata2 As Byte() = CType(sel.ExecuteScalar, Byte())
        Dim drp As OleDbCommand = New OleDbCommand ("DROP TABLE imgtest", con)
        drp.ExecuteNonQuery
        Dim imgfile2 As Stream = New FileStream ("C:\blue2.jpg", FileMode.Create)
        imgfile2.Write(imgdata2, 0, imgdata2.Length)
        imgfile2.Close
        con.Close
    End Sub
End Class
Avatar billede dehaas Nybegynder
04. juni 2005 - 15:24 #4
Hvis jeg skriver sådan her, kommer den ikke med fejl. Men den opretter heller ikke en ny tabel

Dim con As OleDbConnection = New OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=D:\My Documents\Visual Studio Projects\Software Serial Archive 2\bin\Data.mdb;User Id=admin;Password=")
con.Open()
Dim cre As OleDbCommand = New OleDbCommand("CREATE TABLE McAfee (id INTEGER,img OLEObject)", con)
con.close()
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2005 - 15:31 #5
du mangler

Dim con As OleDbConnection = New OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=D:\My Documents\Visual Studio Projects\Software Serial Archive 2\bin\Data.mdb;User Id=admin;Password=")
con.Open()
Dim cre As OleDbCommand = New OleDbCommand("CREATE TABLE McAfee (id INTEGER,img OLEObject)", con)
cre.ExecuteNonQuery  ' <----------------------------------
con.close()
Avatar billede dehaas Nybegynder
04. juni 2005 - 17:05 #6
wee, det virker. Hvordan gør jeg så hvis jeg vil have flere kolonner? Lige nu kommer der jo kun en "img" ( integer ), hvad nu hvis jeg så også vil have en "navn" ( tekst ) ?
Avatar billede dehaas Nybegynder
04. juni 2005 - 17:10 #7
også lige et andet spørgsmål, hvad vil jeg ikke vil tabelnavnet til at være en kostant, men en variabel?
Avatar billede dehaas Nybegynder
04. juni 2005 - 19:51 #8
Har fundet ud af at ligge flere kolonner ind, men akn stadig ikke finde ud af hvordna jeg skal bruge variaberl istedet for konstanter..
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2005 - 14:58 #9
Dim cre As OleDbCommand = New OleDbCommand("CREATE TABLE " & tabelnavn & " (id INTEGER,img OLEObject)", con)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2005 - 14:58 #10
tekst : brug f.eks. VARCHAR(50)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2005 - 14:59 #11
og et svar
Avatar billede dehaas Nybegynder
05. juni 2005 - 17:55 #12
okay, mange tak for hjælpen.