Avatar billede mickeynt Nybegynder
03. juni 2005 - 03:13 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

.VB-fil til DLL

Hej,

Jeg ville lige høre om der var nogen der kunne give mig en instruktion i hvordan jeg compiler mine eksterne .VB-filer til .DLL og måske hvordan jeg så importerer dem i min aspx-side? - Foregår det på samme måde?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2005 - 08:20 #1
IDE: vælg library når du laver projektet så skulle de ske automatisk

command line: vbc /t:library foobar.vb
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2005 - 08:22 #2
Upload dll til din web applikations bin dir og så:

<%@ Import Namespace="DitNameSpace" %>

eventuelt også:

<%@ Assembly Name="dinassembly" %>
Avatar billede mickeynt Nybegynder
03. juni 2005 - 13:11 #3
Hej - tak, men til den første forstår jeg ikke helt. Jeg bruger ikke VS.
Avatar billede davidfossil Nybegynder
03. juni 2005 - 13:53 #4
Så bruger du command line som arne beskriver.
vbc er navnet på compileren som du kan kalde fra command line.
Søg evt. efter filen vbc.exe hvis du ikke ved hvor du har den.
Avatar billede mickeynt Nybegynder
03. juni 2005 - 15:16 #5
Okay, nu har jeg fået det til at virke med en simpel .VB-fil

Men den giver godt nok mange "error"-meddelelser hvis jeg tager en fil hvor jeg har defineret en masse public subs i. - Hvordan kan det være?
Avatar billede davidfossil Nybegynder
03. juni 2005 - 18:08 #6
Hmm, måske benytter du dig af nogle klasser fra en del af frameworket som du ikke har referencer til? Fx System.Web ?

vbc minfil.cs /t:library /r:System.Web.dll
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2005 - 18:14 #7
hvis du poster de fejl du får så kan vi måske hjælpe
Avatar billede mickeynt Nybegynder
07. juni 2005 - 08:44 #8
Hej, så er jeg tilbage igen..

Jeg får i hvert fald følgende error-meddelelser, når jeg prøver at compile en .vb-fil virker fint som ellers:

C:\>set indir=C:\test2.vb

C:\>set outdir=C:\test2.dll

C:\>c:\vbc /t:library /out:C:\test2.dll C:\test2.vb
Microsoft (R) Visual Basic .NET Compiler version 7.10.3052.4
for Microsoft (R) .NET Framework version 1.1.4322.573
Copyright (C) Microsoft Corporation 1987-2002. All rights reserved.

C:\test2.vb(2) : error BC30466: Namespace or type 'ui' for the Imports 'system.w
eb.ui' cannot be found.

Imports system.web.ui
        ~~~~~~~~~~~~~
C:\test2.vb(3) : error BC30466: Namespace or type 'webcontrols' for the Imports
'system.web.ui.webcontrols' cannot be found.

Imports system.web.ui.webcontrols
        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
C:\test2.vb(4) : error BC30466: Namespace or type 'data' for the Imports 'system
.data' cannot be found.

Imports system.data
        ~~~~~~~~~~~
C:\test2.vb(5) : error BC30466: Namespace or type 'oledb' for the Imports 'syste
m.data.oledb' cannot be found.

Imports system.data.oledb
        ~~~~~~~~~~~~~~~~~
C:\test2.vb(7) : error BC30466: Namespace or type 'Mail' for the Imports 'System
.Web.Mail' cannot be found.

Imports System.Web.Mail
        ~~~~~~~~~~~~~~~
C:\test2.vb(9) : error BC30002: Type 'page' is not defined.

  Public class general : inherits page
                                  ~~~~
C:\test2.vb(13) : error BC30002: Type 'OledbConnection' is not defined.

        Public objConn as OledbConnection
                          ~~~~~~~~~~~~~~~
C:\test2.vb(15) : error BC30002: Type 'OledbDataAdapter' is not defined.

        Public objAdapter as OledbDataAdapter
                            ~~~~~~~~~~~~~~~~
C:\test2.vb(16) : error BC30002: Type 'DataSet' is not defined.

        Public objDataSet as new DataSet()
                                ~~~~~~~
C:\test2.vb(17) : error BC30002: Type 'OledbDataReader' is not defined.

        Public ObjRs As OledbDataReader
                        ~~~~~~~~~~~~~~~
C:\test2.vb(18) : error BC30002: Type 'OledbCommand' is not defined.

        Public ObjCmd As OledbCommand
                        ~~~~~~~~~~~~
C:\test2.vb(23) : error BC30451: Name 'DbPath' is not declared.

            DbPath = ConfigurationSettings.AppSettings("path") & name & ".mdb"
            ~~~~~~
C:\test2.vb(23) : error BC30451: Name 'ConfigurationSettings' is not declared.

            DbPath = ConfigurationSettings.AppSettings("path") & name & ".mdb"
                    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
C:\test2.vb(25) : error BC30451: Name 'DBPath' is not declared.

            strConn += "Data Source=" & DBPath
                                        ~~~~~~
C:\test2.vb(26) : error BC30002: Type 'OledbConnection' is not defined.

            ObjConn = new OledbConnection(strConn)
                          ~~~~~~~~~~~~~~~
C:\test2.vb(29) : error BC30451: Name 'response' is not declared.

            response.write(t.toString())
            ~~~~~~~~
C:\test2.vb(35) : error BC30002: Type 'OledbCommand' is not defined.

            objCmd = new OledbCommand(strSQL,ObjConn)
                        ~~~~~~~~~~~~
C:\test2.vb(38) : error BC30451: Name 'response' is not declared.

            response.write(t.toString())
            ~~~~~~~~
C:\test2.vb(44) : error BC30002: Type 'OledbCommand' is not defined.

            objCmd = new OledbCommand(strSQL,ObjConn)
                        ~~~~~~~~~~~~
C:\test2.vb(47) : error BC30451: Name 'response' is not declared.

          response.write(t.toString())
          ~~~~~~~~
C:\test2.vb(56) : error BC30451: Name 'response' is not declared.

              response.write(t.toString())
              ~~~~~~~~

i min .bat-fil har jeg:

set indir=C:\test2.vb
set outdir=C:\test2.dll
c:\vbc /t:library /out:%outdir% %indir%
pause
Avatar billede mickeynt Nybegynder
10. juni 2005 - 12:39 #9
hmm.. ingen der kan fortælle mig hvorfor
Namespace eller type ikke kan findes? - og hvorfor skal "response" declareres?
Avatar billede mickeynt Nybegynder
14. juni 2005 - 03:13 #10
Lukker så.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juni 2005 - 19:28 #11
vbc /r:System.Web.dll /t:library /out:C:\test2.dll C:\test2.vb

eventuelt flere /r: med referencer

Response skal måske være HttpContext.Current.Response
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juni 2005 - 22:18 #12
og grunden til den manglende respons er at vi ikke har fået email i 3 uger
p.g.a. en fejl i Eksperten
Avatar billede mickeynt Nybegynder
23. juni 2005 - 01:56 #13
Hejsa, ja jeg bemærkede godt at alle emails pludselig kom på samme tid. Men jeg har ellers været inde og kigge i selve spørgsmålet flere dage, indtil jeg lukkede, og fandt det også mærkeligt at der slet ikke var kommet noget respons, så jeg tror ikke det kun kan have været emails der har være mangel på. Eller hvad?

Ellers, jeg kigger lige på dit svar når jeg får tid til at vende tilbage til det, ellers opretter jeg et nyt spørgsmål m. point. Takker.