Avatar billede mra Nybegynder
05. april 2001 - 09:17 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Nyheds scroll

Hvordan laver man en nyheds scroller? Det jeg har brug for er en simpel scroller hvor man selv kan definere baggrunds farve med hex kode og teksten skal bare vaere en font størrelse 12 af typen Verdana.
Den skal køre med en enkelt linje der scrolles vandret og hver tekst streng skal være et link der referer til en frame... Nogen der kan hjælpe mig? Den skal være så simpel som mulig :)
Avatar billede nute Nybegynder
05. april 2001 - 10:29 #1
ta en titt på

http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex2/index.html

så kan du finne en hel del modifiserbare scrollere....

/nute
Avatar billede mra Nybegynder
05. april 2001 - 15:46 #2
Jeg har brug for det som en Java Applet MED kildekoden så jeg selv kan rette i den og compilere det.
Avatar billede nute Nybegynder
05. april 2001 - 15:53 #3
Avatar billede mra Nybegynder
05. april 2001 - 16:08 #4
Det skal være så SIMPELT som overhovede muligt. Jeg er ikke den helt store Java programmør så det skal bare være en ganske simpel lille nyheds scroller med sort tekst, Verdana font 12 og med variable baggrundsfarve.
Avatar billede nute Nybegynder
05. april 2001 - 16:16 #5
hva med denne da ?? den er noe av det simpleste jeg har sett iallefall:

http://java.webdeveloper.com/tscroll/

/nute
Avatar billede mra Nybegynder
05. april 2001 - 16:20 #6
Ehmmm er der igen der kan kan programmere det selv?
Avatar billede nute Nybegynder
05. april 2001 - 16:24 #7
et spørsmål:

du forventer at noen skal programmere dette for deg på en simplere måte enn de applets jeg har henvist deg til, sånn at du skal forstå det. For det første: hva er simpelt nok ?? Vi kan jo ikke vite hva du kan og hva du ikke kan ! For det andre: hva er poenget med å finne opp hjulet en gang til ?? Det ligger allerede dusinvis av sånne scrollere ute på nett !!

Et godt prinsipp er jo faktisk å lære en lille smule om den teknologien man har lyst til å bruke, *før* man setter i gang å benytte den. Er ikke det fornuftig ?

/nute
Avatar billede mra Nybegynder
06. april 2001 - 10:23 #8
Problemet er at de applets du har henvist mig til er fyldt med en masse undværligt hvilket jeg jo også gerne selv vil være fri for. Grunden til at det skal være så simpelt som muligt er at jeg skal bruge det i et data projekt og eftersom vi kun har haft 2 ugers java programmering har jeg ikke lyst til at vove mig ud på dybt vand.
Avatar billede orfeus Nybegynder
06. april 2001 - 13:45 #9
så klip da det undværlige fra, bare et lille forslag
Avatar billede nute Nybegynder
06. april 2001 - 13:47 #10
vel....av erfaring, så vet jeg at man ikke lærer noe spesielt hvis man ikke våger å gå ut på dypt vann...mitt tips er det samme som orfeus gir
Avatar billede mra Nybegynder
06. april 2001 - 15:55 #11
Hvem siger jeg kan se hvad der er uundværligt og hvad der ikke er? Jeg har aldrig brugt java før.
Avatar billede nute Nybegynder
06. april 2001 - 15:56 #12
så lenge du selv ikke vet det, hvordan skal så vi vite det ?
Avatar billede mra Nybegynder
07. april 2001 - 01:10 #13
Doh! Jeg har forklaret hvordan det skal se ud og mit spørgsmål lød om der var EN der kunne programmere det så det passede til den beskrivelse. Fat dog dansk!
Avatar billede mel2000 Nybegynder
31. juli 2001 - 12:40 #14
Prøv www.script.dk

..:: mel2000 ::..
Avatar billede ztyxx Nybegynder
11. december 2001 - 10:30 #15
her er en jeg har hittet et eller andet sted på nettet:

indsættes i <head>

<script language=\"JavaScript\">
<!--
//scroller width
var swidth=300

//scroller height
var sheight=100

//scroller\'s speed;
var sspeed=2

var wholemessage=\'\'

//text: dine nyheder her!!

wholemessage=\'<div align=\"center\"><font face=\"Arial\" size=\"3\" color=\"#000000\">Simpel tekst scroller der virker<br>i NS4, NS6 og IE</DIV><div align=\"center\">Der kan ændres størelse, hastighed</div><br><div align=\"center\"><strong>Pause når musen er over!</strong></DIV></font>\'

function start(){
if (document.all) return
if (document.getElementById){
document.getElementById(\"slider\").style.visibility=\"show\"
ns6marquee(document.getElementById(\'slider\'))
}
else if(document.layers){
document.slider1.visibility=\"show\"
ns4marquee(document.slider1.document.slider2)
}
function ns4marquee(whichlayer){
ns4layer=eval(whichlayer)
ns4layer.document.write(wholemessage)
ns4layer.document.close()
sizeup=ns4layer.document.height
ns4layer.top-=sizeup
ns4slide()
}
function ns4slide(){
if (ns4layer.top>=sizeup*(-1)){
ns4layer.top-=sspeed
setTimeout(\"ns4slide()\",100)
}
else{
ns4layer.top=sheight
ns4slide()
}
function ns6marquee(whichdiv){
ns6div=eval(whichdiv)
ns6div.innerHTML=wholemessage
ns6div.style.top=sheight
sizeup=sheight
ns6slide()
}
function ns6slide(){
if (parseInt(ns6div.style.top)>=sizeup*(-1)){
ns6div.style.top=parseInt(ns6div.style.top)-sspeed
setTimeout(\"ns6slide()\",100)
}
else{
ns6div.style.top=sheight
ns6slide()
}
// -->
</script>

-----------------------------------------------------------------------

indsættes i <body>

<span style=\"borderWidth:1; borderColor:Blue; width:300; height:100;\">
<ilayer width=300 height=100 name=\"slider1\" bgcolor=\"#f8f9f7\" visibility=hide>
<layer name=\"slider2\" onMouseover=\"sspeed=0;\" onMouseout=\"sspeed=2\">
</layer>
</ilayer>
<script language=\"JavaScript\">
if (document.all){
document.writeln(\'<marquee id=\"ieslider\" scrollAmount=2 width=300 height=100 direction=up style=\"border:1 solid Blue;background-color:#f8f9f7\">\')
document.writeln(wholemessage)
ieslider.onmouseover=new Function(\"ieslider.scrollAmount=0\")
ieslider.onmouseout=new Function(\"if (document.readyState==\'complete\') ieslider.scrollAmount=2\")
document.write(\'</marquee>\')
}
if (document.getElementById&&!document.all){
document.write(\'<div style=\"position:relative;overflow:hidden;width:300;height:100;clip:rect(0 302 102 0); background-color:#f8f9f7;border:1px solid Blue;\" onMouseover=\"sspeed=0;\" onMouseout=\"sspeed=2\">\')
document.write(\'<div id=\"slider\" style=\"position:relative;width:&{swidth};\">\')
document.write(\'</div></div>\')
}
</script></span>

---------------------------------------------------------------------

indsættes i bodytag

<body onLoad=\"start()\">