Avatar billede mo-bo Nybegynder
02. juni 2005 - 11:53 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Web services & sikkerhed

Hep,

Hvordan skal jeg gøre min webservies sikker ??  Hvilke muligheder er har jeg, og hvad syntes i er bedst ?

Jeg kan læse mig til at hvis man bruger ASP.NET til sikkerheden så kan man konfigurer IIS og ASP.NET til Windows Auth, med og uden SSL. Selv følgelig bare SSL, og så med SOAP headers - SOAP headers kan jeg ikke rigtig forstå ?

Så kan jeg læse at Microsoft og IBM er igang med noget WS-security - hvad går det ud på ?

Håber i gider hjælpe :)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. juni 2005 - 12:04 #1
http://www.codeproject.com/cs/webservices/authforwebservices.asp

giver en god introduktion til authenticationheaders.
Jeg har brugt det i et tidligere projekt.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2005 - 12:20 #2
De 2 gængse løsninger er:

1)  BASIC authentication & SSL

man bruger en https URL
serveren konfigureres til at enforce BASIC authentication og client programmet sender authentication info med

2) WS Security

man bruger http URL
SOAP indholdet er encryptet og/eller digital signet
både server og client skal kodes specielt til det
Avatar billede mo-bo Nybegynder
02. juni 2005 - 12:38 #3
Arne, Basic er det som NT-login ?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2005 - 12:43 #4
BASIC authentication er protokollen mellem browser og web server

alternativet er form based authentication

hvad web serveren validerer brugernavn/password op mod er ligegyldigt
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2005 - 12:43 #5
Jeg skal lige understrege at WSS angiver præcis algoritmer og SOAP headere.

For .NET skal man så vidt jeg ved have fat i WSE for at få WSS support.
Avatar billede mo-bo Nybegynder
02. juni 2005 - 12:46 #6
WSE ?
Avatar billede mo-bo Nybegynder
02. juni 2005 - 12:56 #7
dr chaos : Ang headers, som jeg læser det så er det vel bare en smart måde at lave login til sin webservice ? Er sikkerheden større ved at gøre det på denne måde, end at lave sin egen login fx i contructoren ?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
02. juni 2005 - 13:32 #9
Man kan sige at den måde man bruger det på så ser man på om brugeren har ret til at bruge den enkelte funktion på webservicen.
Ulempen er hvis brugeren laver mange gentagne kald til webservicen så kan det skabe en stor byrde på databasen.
Det er en simpel måde at sikre sin webservice på.
Avatar billede mo-bo Nybegynder
02. juni 2005 - 21:14 #10
Hep, kan man ikke sige at Basic, digest, integrated auth - er generalt for IIS og ikke specifikt for WS, det kan dog godt bruges på ws, men kan lige så godt bruges på en alm html side ?

WSS er dog meget specifikt til ws, er jeg helt galt på den ?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2005 - 21:31 #11
BASIC authentication er en generel funktion i HTTP protokollen og understøttes
af alle web servere. Validering mod windows brugernavn er nok en IIS features.
Den bruges til både statiske .htm sider og dynamiske .asp/.aspx sider.

WSS er web service specific. Det er groft sagt en standard for hvordan man anvender
en anden standard XML Security på SOAP messages.
Avatar billede mo-bo Nybegynder
05. juni 2005 - 14:28 #12
dr_chaos og arne i deler points - tak for hjælpen!

Gir i et svar ?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. juni 2005 - 13:35 #13
svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2005 - 13:38 #14
ok
Avatar billede mo-bo Nybegynder
07. juni 2005 - 19:40 #15
tak :)