Avatar billede kredefrapuls Nybegynder
02. juni 2005 - 09:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

str_replace stor/små bogstaver

Jeg er ved at lave en søge funktion som delvist virker, med når jeg skal vise søgeresultaterne vil jeg gerne havde at det ord man søgte på bliver med fed..

jeg har lavet det lille stykke kode som også virker vis man f.eks skriver JVC og der i over skriften også står JVC, men hvis man nu skriver det med småt så virker den ikke...

----
$test = $searchresult_overskrift[$i];
$test = str_replace("$soegeord", "<b>$soegeord</b>", $test);
----

så jeg skal bruge en slags LIKE som i sql....
Avatar billede hmortensen Nybegynder
02. juni 2005 - 09:16 #1
Du kan bruge den incasesenttitive funktion http://dk2.php.net/eregi_replace
Avatar billede teh1337 Nybegynder
02. juni 2005 - 09:33 #2
php er fedt
Avatar billede kredefrapuls Nybegynder
02. juni 2005 - 09:45 #3
hmortensen:

ja det virker, MEN når den viser resultatet står det med småt...
Avatar billede coderdk Praktikant
02. juni 2005 - 10:11 #4
$test = preg_replace( '/' . $soegeord . '/i', '<b>\\0</b>', $test );

?
Avatar billede kredefrapuls Nybegynder
02. juni 2005 - 10:22 #5
coderdk:

ja den virker sku, men jeg for en fejl vis der er / med f.eks ac/dc...
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2005 - 10:43 #6
Brug http://dk.php.net/manual/en/function.str-ireplace.php frem for preg_replace() medmindre du skal bruge regulære udtryk. preg_replace() er langsommere.
Avatar billede kredefrapuls Nybegynder
02. juni 2005 - 11:34 #7
jeg kan sku ikke få den til at virke.... kan du ikke uddybe den...
Avatar billede hmortensen Nybegynder
02. juni 2005 - 11:52 #8
str_ireplace() kræver PHP5
Avatar billede kredefrapuls Nybegynder
02. juni 2005 - 11:55 #9
ja men det er mere syntaksen jeg forstår ikke helt den de har vist...
Avatar billede coderdk Praktikant
11. juni 2005 - 19:12 #10
Ja, så kan du lave dem om:

$test = preg_replace( '§' . $soegeord . '§i', '<b>\\0</b>', $test );

Så må du bare ikke have § med i dine ord, du kan også selv vælge et tegn ;P
Avatar billede coderdk Praktikant
22. juni 2005 - 17:35 #11
Eller bedre endnu:

$test = preg_replace( '/' . preg_quote( $soegeord, '/' ) . '/i', '<b>\\0</b>', $test );