Avatar billede westegn Nybegynder
02. juni 2005 - 08:25 Der er 7 kommentarer

farve-indstillinger for scroll-funktion i iframe

Jeg har lavet en iframe og gjort den transparent. Men jeg håbede at finde en nem (jeg er rookie) at ændre farven på scroll-funktionen i siden. Evt hvis man også kunne ændre stilen eller gøre den transparent... nogle gode ideer skriv straks!!!
Avatar billede miss-g Seniormester
02. juni 2005 - 10:13 #1
Den her kan nemt lave din scroll-bar kode for dig:
http://www.webmaster-affiliates.net/color-scrollbar.php

Det vil dog kun virke i Internet Explorer 5 og over. Og man kan desværre ikke lave den transperent.
Avatar billede le_bon Nybegynder
02. juni 2005 - 10:20 #2
Den letteste måde at gøre det på er ved at lave et css stylesheet (f.eks. i Notepad) hvori der står:

BODY{
    scrollbar-face-color: #000000;
    scrollbar-arrow-color: #999999;
    scrollbar-track-color: #000000;
    scrollbar-shadow-color: #666666;
    scrollbar-highlight-color: #000000;
    scrollbar-3dlight-color: #666666;
    scrollbar-darkshadow-Color: #000000;
}

Så kalder du stylesheet'et for f.eks. mystyle.css, og i din HEAD i din html-fil indsætter du så <LINK href="mystyle.css" type=text/css rel=stylesheet>

c",)
Avatar billede olebole Juniormester
03. juni 2005 - 09:07 #3
<ole>

- men skal koden virke i et ordentligt dokument, hvor man ikke har disabled CSS, skal den ikke lægges på body-elementet, men på documentElement-elementet i stedet:

html {
    scrollbar-face-color: #000000;
    scrollbar-arrow-color: #999999;
    scrollbar-track-color: #000000;
    scrollbar-shadow-color: #666666;
    scrollbar-highlight-color: #000000;
    scrollbar-3dlight-color: #666666;
    scrollbar-darkshadow-Color: #000000;
}

Sådan skal koden se ud, hvis du bruger en DTD med definitions-URL - f.eks:
  <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

- og det gør du naturligvis, da det meste og vigtigste CSS ellers er ubrugeligt i IE  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
03. juni 2005 - 09:09 #4
- og så skal du huske, at typen i link-elementet _skal_ være escaped med gåseøjne:
  <link href="mystyle.css" type="text/css" rel=stylesheet>
Avatar billede le_bon Nybegynder
07. juni 2005 - 19:04 #5
olebole > Det er godt du huserer her på E og lige retter mine humbug-koder hist og her! ;o)
Avatar billede westegn Nybegynder
18. juni 2005 - 11:56 #6
Jeg forstår ikke hvad du mener, jeg er hardcore rookie og skal have skåret alting ud i pap.
Jeg opererer med to dokumenter. Mit hoveddokument som har iframe koden og henter tekstfilen ind, og et tekstdokument med al den tekst som skal stå i min iframe.
Prøv at forklare mig i hvilke dokumenter jeg skal gøre hvad og skrive hvilken kode (og hvor)????

tak.. og undskyld jeg er så tungnem...
Avatar billede le_bon Nybegynder
21. juni 2005 - 16:03 #7
Ok. Du skal lave et stylesheet, åben f.eks. Notepad, skriv i dette dokument:

html {
    scrollbar-face-color: #000000;
    scrollbar-arrow-color: #999999;
    scrollbar-track-color: #000000;
    scrollbar-shadow-color: #666666;
    scrollbar-highlight-color: #000000;
    scrollbar-3dlight-color: #666666;
    scrollbar-darkshadow-Color: #000000;
}

Kald dette dokument for "mystyle.css". I den fil der bliver hentet ind i iFramen skal du så, aller øverst, skrive (hvis du altså ikke allerede bruger en anden doctype):

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

I samme dokument skriver du, i mellem <head> og </head>: <link href="mystyle.css" type="text/css" rel=stylesheet>

Håber det hjalp på forståelsen!  c",)