Avatar billede taub Nybegynder
01. juni 2005 - 11:52 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Encryption og decryption med symmetriske keys

Hej,

Jeg sidder og læser bogen "Implementing Security for Applications" som er et MCAD/MCSD training kit...

Der er et stykke som Encryption og decryption med symmetriske keys, hvor der er et exsempel med kryptering af noget tekst (8-16, hvis nogen har bogen).

Hvad der tilsyneladende ikke står, er hvordan man gemmer key'en, men det har jeg selv forsøgt efter bedste evne, og jeg tror det er lykkes.

Mit problem er at jeg nu vil decrypte, og bruge den gemte key.
Bogen fortæller kun kort hvad jeg skal ændre ved encrypt-metoden for at kunne decrypte, men jeg får heletiden fejl:

Stream was not readable. Parameter name: stream

Line 23:    Dim encryptStream As New CryptoStream(encryptedFile, encryptor, CryptoStreamMode.Read)

_____________________________________

Min kode (EncryptData er metoden fra bogen, resten er hjemmelavede):

    Public Sub DecryptData(ByVal unencryptedFileName As String, ByVal encryptedFileName As String)

            ' Lav stream-objekter
            Dim unencryptedFile As New FileStream(unencryptedFileName, FileMode.Open, FileAccess.Read)
            Dim encryptedFile As New FileStream(encryptedFileName, FileMode.OpenOrCreate, FileAccess.Write)

            ' Lav SymmetricAlgorithm + key
            Dim alg As SymmetricAlgorithm = New RijndaelManaged
            alg.Key = Me.ReadKey(unencryptedFileName & ".xkey")

            ' Læs den ukrypterede fil ind i fileData
            Dim fileData(CType(unencryptedFile.Length - 1, Integer)) As Byte
            unencryptedFile.Read(fileData, 0, CType(unencryptedFile.Length, Integer))

            ' Lav encryptor + cryptostream
            Dim encryptor As ICryptoTransform = alg.CreateDecryptor
            Dim encryptStream As New CryptoStream(encryptedFile, encryptor, CryptoStreamMode.Read)

            ' Skriv til cryptostream
            encryptStream.Read(fileData, 0, CType(unencryptedFile.Length, Integer))

            ' Ryd op
            encryptStream.Close()
            encryptedFile.Close()
            unencryptedFile.Close()

        End Sub

        Public Sub EncryptData(ByVal unencryptedFileName As String, ByVal encryptedFileName As String)

            ' Lav stream-objekter
            Dim unencryptedFile As New FileStream(unencryptedFileName, FileMode.Open, FileAccess.Read)
            Dim encryptedFile As New FileStream(encryptedFileName, FileMode.OpenOrCreate, FileAccess.Write)

            ' Lav SymmetricAlgorithm + key
            Dim alg As SymmetricAlgorithm = New RijndaelManaged
            alg.GenerateKey()

            ' Gem key
            Me.SaveKey(alg.Key, encryptedFileName & ".xkey")

            ' Læs den ukrypterede fil ind i fileData
            Dim fileData(CType(unencryptedFile.Length - 1, Integer)) As Byte
            unencryptedFile.Read(fileData, 0, CType(unencryptedFile.Length, Integer))

            ' Lav encryptor + cryptostream
            Dim encryptor As ICryptoTransform = alg.CreateEncryptor
            Dim encryptStream As New CryptoStream(encryptedFile, encryptor, CryptoStreamMode.Write)

            ' Skriv til cryptostream
            encryptStream.Write(fileData, 0, CType(unencryptedFile.Length, Integer))

            ' Ryd op
            encryptStream.Close()
            encryptedFile.Close()
            unencryptedFile.Close()

        End Sub

        Private Sub SaveKey(ByVal key As Byte(), ByVal newFileName As String)
            Dim keyStream As New FileStream(newFileName, FileMode.OpenOrCreate, FileAccess.Write)

            keyStream.Write(key, 0, key.Length)
            keyStream.Close()
        End Sub

        Private Function ReadKey(ByVal keyFileName As String) As Byte()
            Dim keyStream As New FileStream(keyFileName, FileMode.Open, FileAccess.Read)
            Dim fileData(CType(keyStream.Length - 1, Integer)) As Byte

            Return fileData
        End Function
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2005 - 12:00 #1
I decrypt skal der vel byttes om på FileAccess.Read og FileAccess.Write ??
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2005 - 12:02 #2
næh - du har vist bare glemt at rename variablene
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2005 - 12:05 #3
om igen - den er gal

Dim encryptedFile As New FileStream(encryptedFileName, FileMode.OpenOrCreate, FileAccess.Write)

åbner en fil til skrivning

Dim encryptStream As New CryptoStream(encryptedFile, encryptor, CryptoStreamMode.Read)

vil du læse fra den

den sidste skal nok være

Dim encryptStream As New CryptoStream(unencryptedFile, encryptor, CryptoStreamMode.Read)

fordi du bruger unencryptedFile til den encryptede fil i deecrypt
Avatar billede taub Nybegynder
01. juni 2005 - 12:26 #4
Ja, det er vist lidt forvirrende med navnene nu...
Jeg har ikke lige renamet dem fordi der stod i bogen at jeg kun behøvede at ændre nogle få ting:

- Læs fra key istedet for at generere en
- Brug CreateDecryptor istedet for CreateEncryptor
- CryptoStreamMode.Read istedet for CryptoStreamMode.Write
- Læse fra CryptoStream istedet for at skrive til CryptoStream

Lige for at vi er på samme side...
Nu har jeg skrevet:
Dim encryptStream As New CryptoStream(unencryptedFile, encryptor, CryptoStreamMode.Read)

Nu får jeg ingen fejl, men txt-filen som skal indeholde det dekrypterede er blank...
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2005 - 12:31 #5
i din original kode skriver du jo ikke det decryptede til filen så ...
Avatar billede taub Nybegynder
01. juni 2005 - 13:26 #6
Arh, ok..

Det er så encryptStream jeg skal gemme, ikk?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2005 - 13:34 #7
du mangler

etellerandet.Write(fileData)

[jeg er ikke helt klar over hvordan koden ser ud nu]
Avatar billede taub Nybegynder
01. juni 2005 - 13:37 #8
Public Sub DecryptData(ByVal unencryptedFileName As String, ByVal encryptedFileName As String)

            ' Lav stream-objekter
            Dim unencryptedFile As New FileStream(unencryptedFileName, FileMode.Open, FileAccess.Read)
            Dim encryptedFile As New FileStream(encryptedFileName, FileMode.OpenOrCreate, FileAccess.Write)

            ' Lav SymmetricAlgorithm + key
            Dim alg As SymmetricAlgorithm = New RijndaelManaged
            alg.Key = Me.ReadKey(encryptedFileName & ".xkey")

            ' Læs den ukrypterede fil ind i fileData
            Dim fileData(CType(unencryptedFile.Length - 1, Integer)) As Byte
            unencryptedFile.Read(fileData, 0, CType(unencryptedFile.Length, Integer))

            ' Lav encryptor + cryptostream
            Dim encryptor As ICryptoTransform = alg.CreateDecryptor
            Dim encryptStream As New CryptoStream(unencryptedFile, encryptor, CryptoStreamMode.Read)

            ' Skriv til cryptostream
            encryptStream.Read(fileData, 0, CType(unencryptedFile.Length, Integer))

            ' Ryd op
            encryptStream.Close()
            encryptedFile.Close()
            unencryptedFile.Close()

        End Sub
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2005 - 14:16 #9
encryptedFile.Write(fileData)
Avatar billede taub Nybegynder
01. juni 2005 - 15:35 #10
Sikker? Filen jeg skriver til er stadig tom..
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2005 - 15:40 #11
du har sat den ind lige efter

encryptStream.Read(fileData, 0, CType(unencryptedFile.Length, Integer))

?
Avatar billede taub Nybegynder
01. juni 2005 - 15:43 #12
encryptStream.Read(fileData, 0, CType(unencryptedFile.Length, Integer))

encryptedFile.Write(fileData, 0, CType(unencryptedFile.Length, Integer))

' Ryd op
encryptStream.Close()
encryptedFile.Close()
unencryptedFile.Close()
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2005 - 16:33 #13
Jeg prøver lige selv at skrive noget kode i aften.
Avatar billede taub Nybegynder
01. juni 2005 - 17:31 #14
Okay... Tak skal du ha' :)
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2005 - 21:22 #15
Nu har jeg noget kode som virker.

Jeg har ryddet lidt op i navnene.

Tilføjet den Write der manglede og fjernet den Read som var for meget.

Og hvad der er meget meget vigtigt: håndteret IV !
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2005 - 21:22 #16
Imports System
Imports System.IO
Imports System.Security.Cryptography

Public Class EncryptionDemo
      Public Sub EncryptData(ByVal unencryptedFileName As String, ByVal encryptedFileName As String)

            ' Lav stream-objekter
            Dim unencryptedFile As New FileStream(unencryptedFileName, FileMode.Open, FileAccess.Read)
            Dim encryptedFile As New FileStream(encryptedFileName, FileMode.OpenOrCreate, FileAccess.Write)

            ' Lav SymmetricAlgorithm + key
            Dim alg As SymmetricAlgorithm = New RijndaelManaged
            alg.GenerateKey()
            Dim iv() As Byte = { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 }
            alg.IV = iv

            ' Gem key
            SaveKey(alg.Key, encryptedFileName & ".xkey")

            ' Læs den ukrypterede fil ind i fileData
            Dim fileData(CType(unencryptedFile.Length - 1, Integer)) As Byte
            unencryptedFile.Read(fileData, 0, CType(unencryptedFile.Length, Integer))

            ' Lav encryptor + cryptostream
            Dim encryptor As ICryptoTransform = alg.CreateEncryptor
            Dim encryptStream As New CryptoStream(encryptedFile, encryptor, CryptoStreamMode.Write)

            ' Skriv til cryptostream
            encryptStream.Write(fileData, 0, CType(unencryptedFile.Length, Integer))

            ' Ryd op
            encryptStream.Close()
            encryptedFile.Close()
            unencryptedFile.Close()

        End Sub

        Public Sub DecryptData(ByVal encryptedFileName As String, ByVal unencryptedFileName As String)

            ' Lav stream-objekter
            Dim encryptedFile As New FileStream(encryptedFileName, FileMode.Open, FileAccess.Read)
            Dim unencryptedFile As New FileStream(unencryptedFileName, FileMode.OpenOrCreate, FileAccess.Write)

            ' Lav SymmetricAlgorithm + key
            Dim alg As SymmetricAlgorithm = New RijndaelManaged
            alg.Key = Me.ReadKey(encryptedFileName & ".xkey")
            Dim iv() As Byte = { 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 }
            alg.IV = iv

            ' Lav encryptor + cryptostream
            Dim decryptor As ICryptoTransform = alg.CreateDecryptor
            Dim decryptStream As New CryptoStream(encryptedFile, decryptor, CryptoStreamMode.Read)

            ' Læs fra cryptostream
            Dim fileData(CType(encryptedFile.Length - 1, Integer)) As Byte
            Dim n As Integer
            n = decryptStream.Read(fileData, 0, CType(encryptedFile.Length, Integer))

            ' Skriv til fil
            unencryptedFile.Write(fileData, 0, n)

            ' Ryd op
            decryptStream.Close()
            encryptedFile.Close()
            unencryptedFile.Close()

        End Sub

        Private Sub SaveKey(ByVal key As Byte(), ByVal newFileName As String)
            Dim keyStream As New FileStream(newFileName, FileMode.OpenOrCreate, FileAccess.Write)

            keyStream.Write(key, 0, key.Length)
            keyStream.Close()
        End Sub

        Private Function ReadKey(ByVal keyFileName As String) As Byte()
            Dim keyStream As New FileStream(keyFileName, FileMode.Open, FileAccess.Read)
            Dim fileData(CType(keyStream.Length - 1, Integer)) As Byte

            keyStream.Read(fileData, 0, fileData.Length)
            Return fileData
        End Function

End Class

Public Class TestClass
    Public Shared Sub Main(ByVal args As String())
        Dim demo As EncryptionDemo = New EncryptionDemo
        demo.EncryptData("C:\1.txt", "C:\2.txt")
        demo.DecryptData("C:\2.txt", "C:\3.txt")
    End Sub
End Class
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2005 - 21:23 #17
Hvordan den bog kan undlade at nævne IV forstår jeg ikke !!!!
Avatar billede taub Nybegynder
02. juni 2005 - 21:13 #18
Fantastik :)
Mange tak for hjælpen!

Nej, IV er ret vigtig... hehe...

Men lige et extra spørgsmål - Er det godt nok at give IV en statisk værdi, er bør jeg generere den random?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juni 2005 - 16:55 #19
afhænger af konteksten