Avatar billede nuddel Nybegynder
31. maj 2005 - 15:36 Der er 3 kommentarer

vertical-align:bottom; problem.

Hej,

Jeg har rodet rundt med det som en gal, læst flere forums, alle med hver sin forklaring men uden videre held..

Sagen er den at jeg skal have div(menuBar) til at være i bunden "at all times", uden at den blot overlapper div(mainContent).

Hvordan løser man dette med vertical-align, for den gør ikke det åbenlyse? (sku' bare ha' holdt mig til HTML, det ved man sku' hva' er og gør)

Ville sætte pris på hvis nogle kunne afslutte min kode, frem for links til flere forklaringer:) Så skal jeg nok gennemskue det....

-----------------------------------------------------------------

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">
<head>
        <title></title>
        <style type="text/css" media="screen">

        body {
            font-family : Verdana;
            font-size : 10px;
            color : #000000;
            margin : 0px;
        }

        #mainContent {
            width : 100%;
            height : 100%;
            vertical-align : bottom;
            background-color : #EBEBEB;
        }

        #menuBar {
            width : 100%;
            height : 125px;
            background-color : #CCCCCC;
            border-top : 1px solid #888888;
        }
        </style>
</head>
<body>

<div id="mainContent">

<div id="menuBar">test</div>
</div>

</body>
</html>
Avatar billede olebole Juniormester
31. maj 2005 - 21:04 #1
<ole>

For det første er der ingen, der har noget udaf, du skriver XHTML. Som WWW ser ud idag, er det kun en bagdel for dine brugeres browsere, der sættes på seriøst overarbejde, da stort set alle XHTML-dokumenter alligevel bliver parsed som fejlfyldt HTML. Du ville skrive langt bedre og langt mere anvendelig kode, hvis du skrev HTML4.01.

Dernæst er der - grundet HTML'ens historie og tiltænkte anvendelse - kun ét element, der er beregnet til at kunne håndtere dine ønsker: Tabellen.

Da du skriver XHTML, kunne man frgte, at du har været i kløerne på en af de mange uvidende 'web-gururer', der i disse år fylder WWW med fejl- og misforståelses behæftede tutorials. Derfor kunne man også frygte, at du også ligger under for misforstået 'tabel-o-fobi'  :)

Der er dog intet i vejen for at bruge en tabel ved den slags løsninger. Det er under alle omstændigheder langt bedre end at skulle basere sit design/layout på script - hvad du ellers er nødt til.

Vertical-align har i øvrigt kun indflydelse på element-indholdet ved tabel-celler. På andre elementer, påvirker det selve elementet - læs evt. om property'en her:
    http://www.w3.org/TR/CSS21/visudet.html#propdef-vertical-align

/mvh
</bole>
Avatar billede nuddel Nybegynder
01. juni 2005 - 11:48 #2
Hey olebole,

Jeg har også de sidste mange år benyttet mig af HTML 4.01 og <table>, men ville blot udvide min horisont lidt:)

Jeg tror bare jeg holder mig fra det så...
Avatar billede roenving Novice
03. juni 2005 - 12:33 #3
-- man kan da lligevel alt, men der skal noget til, som ligner (overflødige !-) hacks, f.eks. har jeg her: http://www.eksperten.dk/spm/497362 lagt et eksemple, som virker !o]