Avatar billede xitmorph Nybegynder
31. maj 2005 - 13:35 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ordreform i C#.NET fejler..

er der en der kan se hvad der er galt her ? :

using System;
using System.Collections;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Web;
using System.Web.SessionState;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.HtmlControls;
using System.Data.SqlClient;
using System.Security;

namespace EbyteSolutions
{
    /// <summary>
    /// Summary description for Kundeoplysninger.
    /// </summary>
    public class Kundeoplysninger : System.Web.UI.Page
    {
        protected System.Web.UI.WebControls.Image Image1;
        protected System.Web.UI.UserControl ucShoppingCart;
        protected System.Web.UI.WebControls.TextBox txtFornavn;
        protected System.Web.UI.WebControls.TextBox txtEfternavn;
        protected System.Web.UI.WebControls.TextBox txtAdresse;
        protected System.Web.UI.WebControls.TextBox txtPostnummer;
        protected System.Web.UI.WebControls.TextBox txtByen;
        protected System.Web.UI.WebControls.TextBox txtEmail;
        protected System.Web.UI.WebControls.TextBox txtBrugernavn;
        protected System.Web.UI.WebControls.TextBox txtPassword;
        protected System.Web.UI.WebControls.Button Confirm;
        protected System.Data.SqlClient.SqlConnection connection;
        protected System.Data.SqlClient.SqlDataAdapter db;
        protected System.Data.SqlClient.SqlCommandBuilder cmdBuilder;

        private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
        {
            // Put user code to initialize the page here
        }

        #region Web Form Designer generated code
        override protected void OnInit(EventArgs e)
        {
            //
            // CODEGEN: This call is required by the ASP.NET Web Form Designer.
            //
            InitializeComponent();
            base.OnInit(e);
        }

        /// <summary>
        /// Required method for Designer support - do not modify
        /// the contents of this method with the code editor.
        /// </summary>
        private void InitializeComponent()
        {
            this.Confirm.Click += new System.EventHandler(this.Confirm_Click);
            this.Load += new System.EventHandler(this.Page_Load);

        }
        #endregion

        private void Confirm_Click(object sender, System.EventArgs e)
        {
            if (IsValid)
            {
                SqlCommand cmd;
                DataSet ordreDataSet = new DataSet();
                connection = new SqlConnection();
                connection.ConnectionString = "server=server;uid=user;pwd=pass;database=database";

                string sql = "SELECT * FROM Kunder WHERE Fornavn='" + txtFornavn.Text +"' AND Efternavn=' " + txtEfternavn.Text + " ' AND Adresse=' " + txtAdresse.Text + " ' AND Postnummer=' " + txtPostnummer.Text + " ' AND Bynavn=' " + txtByen.Text + " ' AND Email=' " + txtEmail.Text + " ' AND Brugernavn=' " + txtBrugernavn.Text + " ' AND Password=' " + txtPassword.Text + " ' ";

                SqlDataAdapter db = new SqlDataAdapter(sql, connection);
                SqlCommandBuilder cmdBuilder = new SqlCommandBuilder(db);

                connection.Open();
                db.Fill(ordreDataSet, "Kunder");
                DataTable kunder = ordreDataSet.Tables["Kunder"];
                DataRow kunde;

                if (kunder.Rows.Count == 0)
                {
                    kunde = kunder.NewRow();
                    kunde["Fornavn"]                    = txtFornavn.Text;
                    kunde["Efternavn"]                    = txtEfternavn.Text;
                    kunde["Adresse"]                    = txtAdresse.Text;
                    kunde["PostNummer"]            = txtPostnummer.Text;
                    kunde["Bynavn"]                        = txtByen.Text;
                    kunde["Email"]                        = txtEmail.Text;
                    kunde["Brugernavn"]                = txtEmail.Text;
                    kunde["Password"]                    = txtPassword.Text;

                    kunder.Rows.Add(kunde);

                    db.Update(ordreDataSet, "Kunder");

                    cmd = new SqlCommand("SELECT  @@IDENTITY", connection);
                    kunde["KundeID"] = (Decimal) cmd.ExecuteScalar();

                    ordreDataSet.AcceptChanges();
                }

                else

                    kunde = kunder.Rows[0];

                db.SelectCommand.CommandText = "SELECT * FROM Ordre WHERE 1=0";

                cmdBuilder.RefreshSchema();

                db.Fill(ordreDataSet, "Ordre");

                DataTable ordre = ordreDataSet.Tables["Ordre"];

                DataRow ordreRow = ordre.NewRow();

                ordreRow["KundeID"]            = kunde["KundeID"];
                ordreRow["OrdreDato"]        = DateTime.Now;

                ordre.Rows.Add(ordreRow);

                db.Update(ordreDataSet, "ordre");

                cmd = new SqlCommand("SELECT @@IDENTITY", connection);
                ordreRow["OrdreID"]= (Decimal) cmd.ExecuteScalar();

                ordreDataSet.AcceptChanges();

                db.SelectCommand.CommandText = "SELECT * FROM OrdreDetaljer WHERE 1=0";
                cmdBuilder.RefreshSchema();
                db.Fill(ordreDataSet, "OrdreDetaljer");

                DataTable ordreDetaljer = ordreDataSet.Tables["OrdreDetaljer"];

                DataTable shoppingCart = ((DataTable)Session["ShoppingCart"]);

                foreach (DataRow row in shoppingCart.Rows)
                {
                    DataRow ordreDetaljeRow = ordreDetaljer.NewRow();

                    ordreDetaljeRow["OrdreID"] = ordreRow["OrdreID"];
                    ordreDetaljeRow["VareID"]    = row["VareID"];

                    ordreDetaljer.Rows.Add(ordreDetaljeRow);
                }

                db.Update(ordreDataSet, "OrdreDetaljer");
                ordreDataSet.AcceptChanges();

                Response.Redirect("confirm.aspx");
            }

Avatar billede thomashove Nybegynder
31. maj 2005 - 14:33 #1
og fejlmeddelelsen er.....hvad?
Avatar billede xitmorph Nybegynder
31. maj 2005 - 15:26 #2
Cannot insert the value NULL into column 'OrdreID', table 'ebytesolution.dbo.Ordre'; column does not allow nulls. INSERT fails. The statement has been terminated

Linje 125:                ordre.Rows.Add(ordreRow);
Linje 126:
Linje 127:                db.Update(ordreDataSet, "ordre");
Linje 128:
Linje 129:                cmd = new SqlCommand("SELECT @@IDENTITY", connection);
Avatar billede xitmorph Nybegynder
31. maj 2005 - 15:27 #3
Staksporing:

[SqlException: Cannot insert the value NULL into column 'OrdreID', table 'ebytesolution.dbo.Ordre'; column does not allow nulls. INSERT fails.
The statement has been terminated.]
  System.Data.Common.DbDataAdapter.Update(DataRow[] dataRows, DataTableMapping tableMapping) +1660
  System.Data.Common.DbDataAdapter.Update(DataSet dataSet, String srcTable) +152
  EbyteSolutions.Kundeoplysninger.Confirm_Click(Object sender, EventArgs e) in c:\inetpub\wwwroot\ebytesolutions\kundeoplysninger.aspx.cs:127
  System.Web.UI.WebControls.Button.OnClick(EventArgs e) +108
  System.Web.UI.WebControls.Button.System.Web.UI.IPostBackEventHandler.RaisePostBackEvent(String eventArgument) +57
  System.Web.UI.Page.RaisePostBackEvent(IPostBackEventHandler sourceControl, String eventArgument) +18
  System.Web.UI.Page.RaisePostBackEvent(NameValueCollection postData) +33
  System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain() +1292
Avatar billede xitmorph Nybegynder
31. maj 2005 - 18:21 #4
ja ok.. der var ikke mange der kunne hjælpe..
Avatar billede snepnet Nybegynder
31. maj 2005 - 18:26 #5
hehe.... har først set spørgsmålet nu, og har ikke fået nogen mail om det - så sådan er det nok også for andre :o)
mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
31. maj 2005 - 18:33 #6
men udover det - så tror jeg du bliver nødt til at sætte ordreid som primærnøgle på tabellen - autoinkrementerende og med step = -1 (så du ikke kommer i karambolage med nøglerne der ligger i tabellen i forvejen.
hvis du så også sørger for at der laves en select i insert/update, kan du få sat de rigtige værdier i ordreid-kolonnen uden at lave en eksplicit select @@IDENTITY efterfølgende....
mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
31. maj 2005 - 18:40 #7
Det her er f.eks. sådan en procedure som vs finder på at generere  :

SET QUOTED_IDENTIFIER ON
GO
SET ANSI_NULLS ON
GO

CREATE PROCEDURE dbo.CauseInsert
(
    @Name nvarchar(50),
    @Description nvarchar(255),
    @Active bit
)
AS
    SET NOCOUNT OFF;
INSERT INTO Cause(Name, Description, Active) VALUES (@Name, @Description, @Active);
    SELECT CauseId, Name, Description, Active FROM Cause WHERE (CauseId = @@IDENTITY)
GO
SET QUOTED_IDENTIFIER OFF
GO
SET ANSI_NULLS ON
GO

og resultatet af den (hvis du bruger den i forbindelse med adaptere og datasets) at du får sat de opdaterede værdier in i tabellen i datasettet - hvorved også dit id fra basen så vil stå der.

det kan være meget praktisk sådan.

mvh
Avatar billede xitmorph Nybegynder
31. maj 2005 - 20:07 #8
tak for henvendelsen.. jeg prøvet at lave om på mine keys.. og nu siger den at: Objektreferencen er ikke indstillet til en forekomst af et objekt.
Beskrivelse: Der opstod en ikke-afviklet undtagelse under udførelse af den aktuelle webanmodning. Se staksporingen for at få yderligere oplysninger om fejlen, og hvor den kom fra i koden.

Detaljer om undtagelse: System.NullReferenceException: Objektreferencen er ikke indstillet til en forekomst af et objekt.
Avatar billede xitmorph Nybegynder
31. maj 2005 - 20:07 #9
DataTable ShoppingCart = ((DataTable)Session["shoppingCart"]);
Linje 141:
Linje 142:                foreach (DataRow row in ShoppingCart.Rows)
Linje 143:                {
Linje 144:                    DataRow ordreDetaljeRow = ordreDetaljer.NewRow();
Avatar billede snepnet Nybegynder
31. maj 2005 - 22:38 #10
jeg synes heller ikke jeg kan få øje på at du lægger noget i en sessionvariabel med den kode du har sendt - og det er formegentlig der det går galt.
hvornår lægger du noget i den variabel ?
mvh
Avatar billede xitmorph Nybegynder
01. juni 2005 - 09:05 #11
ok sagen er: Jeg har en varekurv med nogle varer som ligger i en UC. Når jeg trykker [Ok] ryger den til kundeoplysninger.aspx hvor den stadig indeholder Sessionen. Meningen er at den skal update Ordre tabellen med OrdreID, KundeID, OrdreDato & Tabellen Ordredetaljer med OrdreID, VareID. Jeg er kommet så langt at den laver ordretabellen med dato, kundeid osv, men den laver intet i Ordredetaljer tabellen, selvom det burde virke..håber du kan hjælpe mig.. jeg er sq lidt lost..
Avatar billede snepnet Nybegynder
29. juni 2005 - 21:00 #12
har du stadig ballade her xitmorph ?
mvh
snep
Avatar billede xitmorph Nybegynder
30. juni 2005 - 10:06 #13
nej jeg har lavet det hele om.. så den kører med stored procedures i stedet.. men tak for hjælpen alligevel.. læg lige et svar :-)
Avatar billede snepnet Nybegynder
30. juni 2005 - 10:20 #14
jamen det får du da så :o)
mvh