Avatar billede christoffer535 Nybegynder
31. maj 2005 - 09:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Variabler fra scene til scene.

Hey.

Jeg har en knap i en scene der angiver at en variabel = 1 og samtidig bliver man sendt videre til en anden scene. Hvis jeg her tracer variablen, er den = 0. I den allerførste scene har jeg gjort variablen global.

Hvordan kan jeg få variablen med videre?

På forhånd tak.

Chirs
Avatar billede _k Nybegynder
31. maj 2005 - 10:06 #1
..du er lige stødt ind i et af de bedste argumenter for ikke at bruge scener. Et godt råd går på at lade være.

Scenetankegangen er et levn fra de første udgaver af Flash, hvor man ikke behøvede, og eller ikke kunne, kode det helt store. Derfor er det både omstændeligt og bøvlet at kode på tværs af scener.
Hold dig i stedet til main timeline og prop dit indhold ned i mc'er eller load det ind som swf'er.

Der er stort set ingen af de seje Flashsider du i tidens løb er stødt ind i der anvender scener. Og stort set alle AS-kodere hader dem, så følg bare trop ;o)
(og har du nogle exceptionelt gode grunde til at ville bruge dem alligevel, så kom endelig frem med dem)
Avatar billede christoffer535 Nybegynder
31. maj 2005 - 10:22 #2
Jeg håber at den her er exceptionel nok. Jeg har siddet med et skoleprojekt i (om 2 dage) 4 uger og det skal afleveres om 2 dage. Jeg har ikke tid til at lave det om til en timeline.
Men jeg vil gerne følge trop om 2 dage.

Har du ikke en eller anden smart måde at gøre det på?
Avatar billede _k Nybegynder
31. maj 2005 - 11:03 #3
Hvordan ser dit kald på knappen ud? Umiddelbart lyder det som om at du ikke får sat din variabel det korrekte sted?
Du kan evt. prøve med:

var minVar;
minKnap.onPress = function() {
  minVar = "hi";
  gotoAndStop("sceneTwo", 1);
};

I sceneTwo har du så scriptet (på main timeline):
trace("Variablen fra scene 1 siger: " + minVar);
Avatar billede christoffer535 Nybegynder
31. maj 2005 - 12:43 #4
undskyld jeg ikke har svaret hurtigere. Jeg har fundet en anden måde at fixe det på. Jeg  ved ikke hvor "godkendt" den er men den virker. Jeg skriver bare _global hver gang jeg skal ændre i den.

Smid et svar, så får du nogle point.
Avatar billede _k Nybegynder
01. juni 2005 - 11:22 #5
Ok, hvis det haster, så går det nok ;o) (ellers vil jeg selv som udvikler til hver en tid fraråde brugen af _global - ved større projekter, kan det hurtigt blive kilden til næsten uopklarlige fejl)

...her er et svar.