Avatar billede teisnerama Nybegynder
30. maj 2005 - 17:34 Der er 3 kommentarer

Fremstilling af lækker menu med Frontpage

Hej.
Jeg har lavet en del hjemmeside ved brug af frontpage, og kender efterhånden programmet godt. Men det undrer mig at man ikke kan lave en lækker menu med programmet.

Er det bare mig der overser noget?

Jeg vil gerne lave en hvad jeg mener bliver kaldt "tree"-menu. (Eller noget lignende). Den består af nogle overpunkter og når man så laver en "mouse-over" kommer der underpunkter som man kan klikke sig ind på. Det ser lidt styler ud, og menuen optager mindre plads.

Desuden vil jeg gerne kunnne lave en menu linje som et "rullegardin". Altså hvor man vælger et punkt fra en linje, ligesom man kan gøre i formularer, men her går man blot videre ved at trykke på linket.

VH Teisnerama
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. maj 2005 - 17:52 #1
Nej du har ikke overset noget. Frontpage er et udemærket program til begyndere fordi den føre dig igennem og har en masse skabeloner og standard ting. Lige så snart du vil lave noger lækkert, går du ud over hvad frontpage er beregnet til.

Det er klart at du sagtens kan fortsætte med at kode i frontpage, men du kan ikke bruge frontpages peg og klik muligheder. Du må, med andre ord, selv til at være kreativ og bruge de muligheder der ligger i kodning.

Mit råd er.

Find nogle hjemmesider med forskellige menuer du synes er flotte og se så hvordan de er kodet. Dette skulle kunne give dig inspiration og en ide til hvordan du koder dit eget.
Avatar billede ibka Novice
30. maj 2005 - 23:26 #2
Havde samme problem som dig, fandt så dette menuprogram som jeg varmt kan anbefale
http://www.xtreeme.com/dhtml/whatsnew/
Avatar billede chrisscan Juniormester
09. november 2005 - 20:29 #3
Her er et rullegardin jeg selv benytter - se den i funktion på www.krogsten.com/linderod - en gang amatørdallerværk.

I head kopieres ind:

<!--
function land(ref, target)
{
lowtarget=target.toLowerCase();
if (lowtarget=="_self") {window.location=loc;}
else {if (lowtarget=="_top") {top.location=loc;}
else {if (lowtarget=="_blank") {window.open(loc);}
else {if (lowtarget=="_parent") {parent.location=loc;}
else {parent.frames[target].location=loc;};
}}}
}
function jump(menu)
{
ref=menu.choice.options[menu.choice.selectedIndex].value;
splitc=ref.lastIndexOf("*");
target="";
if (splitc!=-1)
{loc=ref.substring(0,splitc);
target=ref.substring(splitc+1,1000);}
else {loc=ref; target="_self";};
if (ref != "") {land(loc,target);}
}
//-->
</script>

body: du må selvfølgelig modificere side.htm og linktekst

<!-- drop down -->

<form action="dummy" method="post"><p><select name="choice" size="1" onChange="jump(this.form)">

<option value="">2004 ....  Vælg side </option>
<option value="2004.htm">Januar - Første tur i det nye år</option>
<option value="2004-2.htm">Februar-Maj - Telefon og internet</option>
<option value="2004-3.htm">Juni-Juli - Brændeovn og bøvl</option>
<option value="2004-4.htm">Juli-August - Loppis i Askeröd mm.</option>
<option value="2004-5.htm">August - Ulf och Pappa skorsten OK</option>
<option value="2004-6.htm">September - Nyt takk på kök..</option>
</select></p>
          </form>