Avatar billede enric Nybegynder
04. april 2001 - 20:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Førespørgsel i Acces

At lave en forespørgsel i access det er ikke så svært, men jeg vil lave lidt andeledes f.eks.
Data1            KontoNr      Kasse    Bank
Data2              \"          \"        \"
Data3              \"          \"        \"
MellemSum1                      \"        \"
Data4                \"          \"        \"
Data5                \"          \"        \"
MellemSum2                      \"        \"
Etc..etc..
Sadan skal det nogenlunde se ud
Jeg har prøvet med Rapporten men MellemSummene kan kun lodret og det kan  jeg  ikke bruge
er der nogen som kan give mig et nap
Enric
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2001 - 22:01 #1
ikke forstået... kan du gå lidt mere i dybden?
Avatar billede fdata Forsker
04. april 2001 - 22:30 #2
Det ser ud som om, du efterlyser en rapportgenerator!
Fremgangsmåden kunne være:
Fremfind dine data med en forespørgsel og sammensæt så en rapport (evt. med subrapporter).
Hvis du vil lave mellemsummer, må du gruppere dine konti (altså et nyt felt) og så lave gruppesummer i rapporten.

Avatar billede enric Nybegynder
05. april 2001 - 22:35 #3
beklager at jeg ikke har udtrygt mig mere klar jeg har lavet et bogførings program og ville lave et rapport hvor de forskellige kontonumre opsumeres, men jeg kunne ikke finde ud af det i Access,så nu har jeg skrevet programmet i Visual Basic så tak alligevel for interessen

Avatar billede amc Nybegynder
06. april 2001 - 19:01 #4
Rapportgeneratoren, knappen OPSUMMERINGSOPSTILLINGER.
Avatar billede enric Nybegynder
08. april 2001 - 20:17 #5
Som jeg har sagt før, jeg har skrevet  programmet i Vb og den kører  godt , men når jeg bruger Access på min Vb, så burde jeg kunne lære det ,  speciel fordi jeg bruger store mængde af data . og med Access man har mange faciliteter.
    Jeg har store mængder  af data på et Tabel i Access,  et felt er Tekst andet KontoNr et  andet Kasse og en  anden bank jeg vil samle hvor meget jeg har solgt af skruer på 1 cm. lange på KontoNr 100 og skruer med 2 cm lange på KontoNr110 og skruer  med 3 cm på KontoNr 120  o.s.v.
    Så vil jeg samle  alle skruer som jeg har solgt på konto 100,110,  og 120 for at få en total beløb af alle skruer som jeg har solgt på KontoNr 200 .
Så vil jeg gøre det samme med møtrikker og med brædder  etc etc
    Så siger  cmt at jeg kan bruge Rapportgeneratoren ,knappen opsummering afspiller hvor kan jeg finde den ???
    Kunne du sige  mig hvordan og hvorledes skal jeg det??????? ,jeg kender ikke så godt Access
Enric

Avatar billede enric Nybegynder
08. april 2001 - 20:27 #6
Jeg vil gøre opmærksom på,at når jeg skriver CMT mener jeg amc og han siger
Rapportgeneratoren, knappen OPSUMMERINGSOPSTILLINGER.
og det er forkert det jeg skriver
Rapportgeneratoren ,knappen opsummering afspiller
Undskyld
Enric
Avatar billede amc Nybegynder
09. april 2001 - 09:45 #7
Rapportgeneratoren finder du under fanebladet Rapporter, Guiden rapport, under sortering. HUSK at tilføje grupperingsniveauer for de felter du ønsker at summere. Du kan medtage detaljer eller vælge kun at se mellemsummerne.
Avatar billede dalkaer Nybegynder
09. april 2001 - 12:58 #8
Hvis vi tager udgangspunkt i at Data1, data2 osv er et feltnavn i den tabel du vil bygge rapporten på, så er denne opbygning med underliggende gruppetotaler, og en afsluttende rapport total en smal sag. Det der er nødvendigt for at lave en gruppering der svarer til spørgsmålets er , et felt der kan gruppere Data1, 2 og 3 derefter Data 4 og 5 osv.

Løsning:
Generer en rapport i telefonliste-format (tabular).
tag felterne:
NytGruppefelt, Data1, KontoNr, Kasse og Bank
med til rapporten.

Klik derefter på knappen Sorting and Grouping, denne knappe er placeret til højre for knappen til værktøjskassen.

I kolonnen Field/Expression vælges det nyt Gruppefelt,
Egenskaben Group Footer sættes til Yes
og dialogboksen lukkes.

Der kan nu ses en ny sektion på rapporten
her placeres 2 felter med følgende i egenskaben
Source kode:

=Sum([Kasse 1])
=Sum([Bank])

Kør rapporten og der er nu gruppetotaler.

tilsvarende kan indsættes i rapport footer for at få hele totalen.

Hilsen Dalkaer

Avatar billede dalkaer Nybegynder
09. april 2001 - 13:07 #9
Undskyld, det var ikke en kommentar, det er et svar.

Hvis vi tager udgangspunkt i at Data1, data2 osv er et feltnavn i den tabel du vil bygge rapporten på, så er denne opbygning med underliggende gruppetotaler, og en afsluttende rapport total en smal sag. Det der er nødvendigt for at lave en gruppering der svarer til spørgsmålets er , et felt der kan gruppere Data1, 2 og 3 derefter Data 4 og 5 osv.

Løsning:
Generer en rapport i telefonliste-format (tabular).
tag felterne:
NytGruppefelt, Data1, KontoNr, Kasse og Bank
med til rapporten.

Klik derefter på knappen Sorting and Grouping, denne knappe er placeret til højre for knappen til værktøjskassen.

I kolonnen Field/Expression vælges det nyt Gruppefelt,
Egenskaben Group Footer sættes til Yes
og dialogboksen lukkes.

Der kan nu ses en ny sektion på rapporten
her placeres 2 felter med følgende i egenskaben
Source kode:

=Sum([Kasse 1])
=Sum([Bank])

Kør rapporten og der er nu gruppetotaler.

tilsvarende kan indsættes i rapport footer for at få hele totalen.

Hilsen Dalkaer

Avatar billede enric Nybegynder
09. april 2001 - 22:12 #10
Tak for hjælpen, jeg er tilfreds med dit svar
Enric