Avatar billede skirk Nybegynder
29. maj 2005 - 21:23 Der er 9 kommentarer

Billede konvertering?

Hej med jer

Er det muligt at konvertere billeder mha. PHP.

Hvis nu jeg fx skal konvertere jpeg, gif, bmp om til png hvordan gøres dette ?

På forhånd tak :)
Avatar billede coderdk Praktikant
29. maj 2005 - 21:51 #1
$img = imagecreatefromgif( "fil.gif" );
imagepng( $img, "nyfil.png" );

Det kan ikke være lettere ;)
Avatar billede skirk Nybegynder
30. maj 2005 - 09:42 #2
Er det nu dig igen der er på spil coderdk :)

tak for info men er det ikke e troblem når billedet kommer fra en html form med POST?
Avatar billede mrgumble Nybegynder
30. maj 2005 - 15:13 #3
Det kommer da an på, hvordan billedet kommer fra en html form med POST. Er det f.eks. et billede der er blevet oploadet? Et billede der hentes via et link?
Avatar billede skirk Nybegynder
30. maj 2005 - 17:39 #4
det er et billede der bliver uploadet med en html form og input type="file"
Avatar billede mrgumble Nybegynder
30. maj 2005 - 17:44 #5
Det burde stadig ikke være noget problem. I linien
$img = imagecreatefromgif("fil.gif");
erstatter du bare "fil.gif" med stien til den oploadede fil. Læg mærke til, at du her ikke engang behøver kopiere den oploadede fil fra den midlertidig mappe, hvor den oprindeligt bliver lagt (temporary directory), da du jo selv gemmer den andet sted.
Avatar billede coderdk Praktikant
30. maj 2005 - 22:06 #6
Der er masser af steder som kører i safe_mode osv, der kan du kun behandle billeder i dit eget home-dir, så jeg ville:

if ( move_uploaded_file( $_FILES['upload_fil']['tmp_name'], 'billeder/nyfil.gif' ) )
{
  $img = imagecreatefromgif( 'billeder/nyfil.gif' );
  imagepng( $img, 'billeder/nyfil.png' );
  unlink( 'billeder/nyfil.gif' ); // Slet gamle
}

Du kan evt. efter move_uploaded_file køre getimagesize() for at finde filtypen (og i det hele taget finde ud af om billedet er gyldigt).
Avatar billede skirk Nybegynder
31. maj 2005 - 14:18 #7
Tak for svar :)
Avatar billede skirk Nybegynder
31. maj 2005 - 16:22 #8
men coderdk hvad gør GD til PHP jeg har enablet php_gd2.dll i php.ini men hvad gør den og er det sandt at med php_gd2.dll slået til kan man kune behandle jpg og png filer og ikke bmp og gif?
Avatar billede coderdk Praktikant
11. juni 2005 - 19:14 #9
BMP er jeg ikke sikker på, men jeg tror nu godt den kan - GIF kan den godt, men så skal det være den nyeste gd!