Avatar billede razser Nybegynder
29. maj 2005 - 18:38 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Søgning i 2 tabeller

Spørgsmålet er en videreførelse af http://eksperten.dk/spm/621557

Hvordan foretager jeg en søgning i 2 tabeller. Har prøvet med UNION ALL, men den søger kun i den ene tabel.
Avatar billede nielle Nybegynder
29. maj 2005 - 18:48 #1
Hvorfor bruger du UNION ALL i stedet for UNION? Forskellen er netop at den sidste selv implicit laver en DISTINCT mens at den første kan resultere i dubletter. Jeg mener ... du havde jo en DISTINCT i det foregående.

For at UNION (m/u ALL) skal fungere så skal de to subselects:

(SELECT ...) UNION (SELECT ...)

- returnere de same antal søjler, med de same typer og navne. Hvis navnet på en af søjlerne i den ene afviger fra navnet i den anden, så kan man bruge AS til at omdøbe den.
Avatar billede razser Nybegynder
29. maj 2005 - 18:50 #2
For at være mere specifik, så er det en tabel for alm. sider og en for nyheder.

Siderne er lagt i en tabel for sig, hvor afsnittene er lagt i en anden. Jeg benytter RIGHT JOIN for at forbinde disse.

Min idé var at kopiere disse 2 tabeller og kalde dem noget anden, og så forbinde den med UNION ALL - det virker bare ikke.
Avatar billede nielle Nybegynder
29. maj 2005 - 18:58 #3
Det er såmænd ikke så lang tid siden at noget lignende netop den problemstilling var oppe. Måske kan du blive lidt inspireret der:

http://www.eksperten.dk/spm/619854
Avatar billede razser Nybegynder
29. maj 2005 - 19:00 #4
Hvis jeg gør sådan:

StrSQL = "SELECT DISTINCT Paragraph.ParagraphPageID, Page.PageParentPageID, Page.PageMenuText, Page.PageTitle, Page.PageDescription, Page.PageCreatedDate, Page.PageUpdatedDate, Page.PageActive, Page.PageAllowsearch, Page.PageActiveFrom, Page.PageActiveTo, Page.PageAreaID, Page.URL FROM Page RIGHT JOIN Paragraph ON Page.PageID = Paragraph.ParagraphPageID WHERE Page.PageActive = true AND Page.PageAllowsearch = true AND Page.PageActiveFrom <= #" & FormatDateTime(Now) & "# AND Page.PageActiveTo >= #" & FormatDateTime(Now) & "#  AND ParagraphText Like '%" & ArraySTR(0) & "%' OR ParagraphHeader Like '%" & ArraySTR(0) & "%' "

StrSQL = "(" & StrSQL & ") UNION("

...og så skriver det hele en gang til herunder med navnene på de nye tabeller, så tager den kun den sidstnævnte....?
Avatar billede nielle Nybegynder
29. maj 2005 - 19:03 #5
Prøv lige at poste hele din SQL.
Avatar billede razser Nybegynder
29. maj 2005 - 19:09 #6
StrSQL = "SELECT DISTINCT Paragraph.ParagraphPageID, Page.PageParentPageID, Page.PageMenuText, Page.PageTitle, Page.PageDescription, Page.PageCreatedDate, Page.PageUpdatedDate, Page.PageActive, Page.PageAllowsearch, Page.PageActiveFrom, Page.PageActiveTo, Page.PageAreaID, Page.URL FROM Page RIGHT JOIN Paragraph ON Page.PageID = Paragraph.ParagraphPageID WHERE Page.PageActiveFrom <= #" & FormatDateTime(Now) & "# AND Page.PageActiveTo >= #" & FormatDateTime(Now) & "#  AND Page.PageActive = true AND Page.PageAllowsearch = true AND ParagraphText Like '%" & ArraySTR(0) & "%' OR Page.PageActiveFrom <= #" & FormatDateTime(Now) & "# AND Page.PageActiveTo >= #" & FormatDateTime(Now) & "#  AND Page.PageActive = true AND Page.PageAllowsearch = true AND ParagraphHeader Like '%" & ArraySTR(0) & "%' "

StrSQL = "(" & StrSQL & ") UNION("

StrSQL = "SELECT DISTINCT NewsParagraph.ParagraphPageID, NewsPage.PageParentPageID, NewsPage.PageMenuText, NewsPage.PageTitle, NewsPage.PageDescription, NewsPage.PageCreatedDate, NewsPage.PageUpdatedDate, NewsPage.PageActive, NewsPage.PageActiveFrom, NewsPage.PageActiveTo, NewsPage.PageAreaID, NewsPage.URL FROM NewsPage RIGHT JOIN NewsParagraph ON NewsPage.PageID = NewsParagraph.ParagraphPageID WHERE ParagraphText Like '%" & ArraySTR(0) & "%' OR ParagraphHeader Like '%" & ArraySTR(0) & "%' AND PageActiveFrom <= #" & FormatDateTime(Now) & "# AND PageActiveTo >= #" & FormatDateTime(Now) & "#  AND PageAllowsearch = True AND PageActive = True"
Avatar billede nielle Nybegynder
29. maj 2005 - 19:16 #7
Prøv med:

StrSQL1 = "SELECT DISTINCT Paragraph.ParagraphPageID, Page.PageParentPageID, Page.PageMenuText, Page.PageTitle, Page.PageDescription, Page.PageCreatedDate, Page.PageUpdatedDate, Page.PageActive, Page.PageAllowsearch, Page.PageActiveFrom, Page.PageActiveTo, Page.PageAreaID, Page.URL FROM Page RIGHT JOIN Paragraph ON Page.PageID = Paragraph.ParagraphPageID WHERE Page.PageActiveFrom <= #" & FormatDateTime(Now) & "# AND Page.PageActiveTo >= #" & FormatDateTime(Now) & "#  AND Page.PageActive = true AND Page.PageAllowsearch = true AND ParagraphText Like '%" & ArraySTR(0) & "%' OR Page.PageActiveFrom <= #" & FormatDateTime(Now) & "# AND Page.PageActiveTo >= #" & FormatDateTime(Now) & "#  AND Page.PageActive = true AND Page.PageAllowsearch = true AND ParagraphHeader Like '%" & ArraySTR(0) & "%' "

StrSQL2 = "SELECT DISTINCT NewsParagraph.ParagraphPageID, NewsPage.PageParentPageID, NewsPage.PageMenuText, NewsPage.PageTitle, NewsPage.PageDescription, NewsPage.PageCreatedDate, NewsPage.PageUpdatedDate, NewsPage.PageActive, NewsPage.PageActiveFrom, NewsPage.PageActiveTo, NewsPage.PageAreaID, NewsPage.URL FROM NewsPage RIGHT JOIN NewsParagraph ON NewsPage.PageID = NewsParagraph.ParagraphPageID WHERE ParagraphText Like '%" & ArraySTR(0) & "%' OR ParagraphHeader Like '%" & ArraySTR(0) & "%' AND PageActiveFrom <= #" & FormatDateTime(Now) & "# AND PageActiveTo >= #" & FormatDateTime(Now) & "#  AND PageAllowsearch = True AND PageActive = True"

StrSQL = "(" & StrSQL1 & ") UNION (" & StrSQL2 & ")"
Avatar billede razser Nybegynder
29. maj 2005 - 19:28 #8
Så opstår der en fejl:

Fejltype:
Microsoft JET Database Engine (0x80040E14)
Antallet af kolonner i de to markerede tabeller eller forespørgsler i en foreningsforespørgsel stemmer ikke overens.
Avatar billede nielle Nybegynder
29. maj 2005 - 19:34 #9
De to subselects returnere heller ikke det samme antal felter:

Subquery 1 - Subquery 2

Paragraph.ParagraphPageID, - NewsParagraph.ParagraphPageID,
Page.PageParentPageID, - NewsPage.PageParentPageID,
Page.PageMenuText, - NewsPage.PageMenuText,
Page.PageTitle, - NewsPage.PageTitle,
Page.PageDescription, - NewsPage.PageDescription,
Page.PageCreatedDate, - NewsPage.PageCreatedDate,
Page.PageUpdatedDate, - NewsPage.PageUpdatedDate,
Page.PageActive, - NewsPage.PageActive,
Page.PageAllowsearch, - !!! MANGLER !!!
Page.PageActiveFrom, - NewsPage.PageActiveFrom,
Page.PageActiveTo, - NewsPage.PageActiveTo,
Page.PageAreaID, - NewsPage.PageAreaID,
Page.URL - NewsPage.URL
Avatar billede razser Nybegynder
29. maj 2005 - 19:43 #10
Super! Rart med nogle friske øjne. Du skal have stor tak for hjælpen.
Så læg blot et svar :)
Avatar billede nielle Nybegynder
29. maj 2005 - 19:57 #11
Svar :^)