Avatar billede westegn Nybegynder
29. maj 2005 - 15:20 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

hvordan opretter man en boks med scroll?

jeg ønsker at copy-paste en stor mængde tekst fra word ind i dreamweaver man uden at selve siden bliver voldsomt lang nedefter og man skal scrolle hele siden ned.
Jeg tænker at der må findes en nem måde at smide tekst ind i en slags boks, hvor dimensionerne forbliver konstante, og behandler overskydende tekst med en scrool-funktion i siden.

På denne måde kan man lave et fedt webdesign på en side uden at brugeren skal scrolle en hel side nedefter. Men simpelthen vælger den boks hvor emnet er interessant for denne og scroller i selve boksen.

Hjælp!!
Bemærk, jeg er super rookie uden stor forstand på kode så skær gerne ud i pap.
Avatar billede webgon Nybegynder
29. maj 2005 - 15:39 #1
Det du skal bruge er iframe.

Indsæt denne kode:

<iframe name="frame" src="din_side.htm" width="350" height="200"></iframe>

src angiver hvilken side der skal vises i "boksen"

De links du evt. vil have til at skifte framens indhold skal du skrive sådan ved:

<a href="ny_side.htm" target="frame">
Avatar billede westegn Nybegynder
29. maj 2005 - 17:01 #2
tak for hjælpen. jeg kan se at din pointe virker selvom jeg ikke rigtig forstår teknikken bagved.
Problemet er bare at den brugervenligheden der er ved layers (som jo kan rykkes rundt som det passer en) ryger lidt med en iframe som ligesom klæber til skærmen. Kan man evt oprette en iframe i et layer så man kan flytte rundt på elementet eller er der en anden placeringskode man benytter?

Ydermere undrer jeg mig over hvordan man får iframen til (ligesom at) ligge i øverst "lag". For på nuværende tidspunkt skærmer alle mine andre layers (der benytter z-index) for iframen. Kan man evt bruge z-index på iframen og hvordan?
Avatar billede westegn Nybegynder
29. maj 2005 - 18:11 #3
tak for hjælpen. jeg kan se at din pointe virker selvom jeg ikke rigtig forstår teknikken bagved.
Problemet er bare at den brugervenligheden der er ved layers (som jo kan rykkes rundt som det passer en) ryger lidt med en iframe som ligesom klæber til skærmen. Kan man evt oprette en iframe i et layer så man kan flytte rundt på elementet eller er der en anden placeringskode man benytter?

Ydermere undrer jeg mig over hvordan man får iframen til (ligesom at) ligge i øverst "lag". For på nuværende tidspunkt skærmer alle mine andre layers (der benytter z-index) for iframen. Kan man evt bruge z-index på iframen og hvordan?
Avatar billede miss-g Seniormester
30. maj 2005 - 01:00 #4
Hej westegn.

Jeg har lavet en videoguide her. Se efter Iframe i en celle:
http://www.nicolin.dk/multimedia/index.htm

Når du har lavet den side som skal vises i din iframe (som vist på videoen), laver du de efterfølgende sider på samme måde.

Hvis din Iframe får et navn - f.eks. main, så skal du på dit link skrive main i target på propertiespaletten, da du formentlig ønsker at linket skal vise indhold i din iframe.

Håber ikke det var en alt for snørklet forklaring - ellers spørger du igen *S*
Avatar billede westegn Nybegynder
30. maj 2005 - 23:20 #5
super mange gange tak for hjælpen og den fede video-tutorial. super bruger venligt. men jeg tænker stadig om man kan benytte et slags z-index eller noget andet der søger for at min iframe lægger sig øverst (over andre lag). På nuværende tidspunkt ligger min iframe sig nemlig bag mine andre layers (jeg har bygget min side vha layers) med f.eks. billeder osv??

Kan man iøvrigt gøre iframes mindre designmæssigt tung. Jeg er normalt vant til at bruge dtp-programmer og bryder mig ikke rigtig om den meget tunge opsætning af designet, du ved vha tabeller. Jeg foretrækker layer-funktionerne med elementer der er nem at rykke rundt på skærmen. Kan man evt gøre noget så man lægger sin iframe i en layer så man kan flytte den rundt på samme måde??
Det virker bare enormt oldschool, at man skal oprette en tabel med et bestemt antal celler og lægge sine elementer ind på det helt rigtige sted uden mulighed for at ændre det til noget nyt med et snuptag.

jeg håber du gider hælpe mig lidt endnu...
Avatar billede miss-g Seniormester
31. maj 2005 - 01:01 #6
Ved ikke om du kan svensk - ellers hjælper jeg da gerne med oversættelse:
http://www.webdesignskolan.com/dreamweaver/iframe/iframe.htm

De skriver bl.a. at man kan lave en iframe på en side og positionere det med x og y kordinater så det får samme egenskaber som et layer.

Deres eksempel:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>
<head>
<title>Dreamweaverskolan, IFRAME exempel 3</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<link href="../dreamweaver_ovningar.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>

<body><iframe src="iframe-text.htm" width="250" height="250" scrolling="auto" style="position:absolute; left:100px; top:100px">
</iframe>
</body>
</html>
Avatar billede westegn Nybegynder
31. maj 2005 - 21:16 #7
du er seriøst alt for fantastisk. det hele fungerer nu som jeg har ønsket mig det. måske kan du lige hælpe mig med en lille bitte ting. hvis ikke er det også okay, bar' sig hvis du gerne vil have dine point, har vist bedt om mere end hvad jeg oplyste først.
Spørgsmålet: I videoen fortæller du at man kan styre størrelse4n af iframen, blandt andet for at undgå den vandrette scroll. Men når jeg laver det nye dokument der skal hentes ind i iframen, sætter bredden til 200. Og i selve iframen i mit index dokument lader width være 300, kommer der alligevel en vandret scroll. Hvordan undgår jeg dette??
Avatar billede westegn Nybegynder
31. maj 2005 - 21:16 #8
du er seriøst alt for fantastisk. det hele fungerer nu som jeg har ønsket mig det. måske kan du lige hælpe mig med en lille bitte ting. hvis ikke er det også okay, bar' sig hvis du gerne vil have dine point, har vist bedt om mere end hvad jeg oplyste først.
Spørgsmålet: I videoen fortæller du at man kan styre størrelse4n af iframen, blandt andet for at undgå den vandrette scroll. Men når jeg laver det nye dokument der skal hentes ind i iframen, sætter bredden til 200. Og i selve iframen i mit index dokument lader width være 300, kommer der alligevel en vandret scroll. Hvordan undgår jeg dette??
Avatar billede westegn Nybegynder
31. maj 2005 - 21:19 #9
og er der iørvigt en nem måde at ændre farven/lave den trans. på scroll-funktionen i højre side??