Avatar billede freethinker Nybegynder
28. maj 2005 - 13:44 Der er 10 kommentarer

Passwordbeskyttet timerprogram med log

Jeg skal bruge et program - aner ikke i hvilket sprog - der indeholder en timer (start/stop) og en logfører, der kan skrive tiden til et display.
Formålet er til et løb til nogle spejdere, der skal læse en opgave, starte tiden, komme tilbage, indtaste et password for at få adgang til en ny fil og så stoppe tiden, som så logføres.
Hvis det er muligt kunne det være fedt, hvis der kunne sættes en normeret tid, og hvis denne blev overskredet med et minut skulle den fratrække 5 point.
Men det vigtigste er timeren, der skal afhænge af et password.

Er det muligt at finde et sted - evt. flere programmer, der kan udføre enkelte af opgaverne?
Avatar billede roenving Novice
28. maj 2005 - 14:12 #1
Det lyder som en Java- eller .NET-applikation, men det kan også laves med en browser-baseret løsning, hvis maskinen står og kører mens opgaven udføres ...
Avatar billede freethinker Nybegynder
28. maj 2005 - 17:58 #2
Okay...lyder fornuftligt.
Men jeg kan ikke selv programmere i java - kender kun noget pascal og html, desværre.
Kan jeg evt. finde nogle programmer på nettet eller kender nogen nogle sider med scripts eller kildekoder til dette program?
Avatar billede nielle Nybegynder
29. maj 2005 - 21:12 #3
Hvad er der for en type filer dine spejdere skal se? Og hvad forhindrer dem i bare at læse filerne uden om programmet?
Avatar billede freethinker Nybegynder
30. maj 2005 - 16:25 #4
Det er bare alm. .txt- samt .wav-filer, de får adgang til via passwordet. Jeg encrypter hver fil, så de skal have passwordet, som de får på hver post, for at åbne filen og komme videre...
Avatar billede nielle Nybegynder
30. maj 2005 - 19:54 #5
Jeg tror desværre ikke at du finder et program, som er så specialiseret, som det du beskriver. Men, hvis det ikke er mere kompliceret end det du har beskrevet indtil videre, kan jeg sagtens bevæges til at lave det til dig. Siden at det drejer som spejdere så er det jo til en god sag. :^)

Det bliver i så fald en .NET app og det betyder at du skal have installeret .Net 1.1 frameworket på den PC som skal afvikle det. Alt det finder vi dog ud af.

Men først har jeg nogle spørgsmål:

1) Er der kun et hold, eller er der flere hold som konkurrere imod hinanden?

2) PC’en skal stå et eller andet sted sikkert imod tyveri, f.eks. i en spejderhytte og der er ikke nogen voksne tilstede. For ellers var der vel ikke nogen grund til alt det med password - så kunne det jo klares med en blok papir og et stopur.

3) Hvis der er mere end et hold spejdere som konkurrere, skal de så have spørgsmålene i samme rækkefølge eller bliver de f.eks. sendt ud i en slags stjerneløb?
Avatar billede freethinker Nybegynder
31. maj 2005 - 16:14 #6
Der er to hold, der skal kæmpe mod hinanden, men det ku være fedt, hvis det kunne ændres til flere.
Ja, inddragelsen af pc'en er for at tilføje spejderløbet en ny dimensen, hvor det faktisk også er sværere at finde næste post - fordi de kun kan åbne filen med password. Sådan kan man jo ikke gøre det på papir.
Løbet køres helt uden voksne eller ledere. Alt styres fra computeren.

Mht. så er det ret indviklet...  Der er to muligheder. Den ene er, at hold 1 starter først og hold 2 med et interval på 5 min. Det er vel det nemmest.
Anden mulighed er, at hold 1 starter ved første post og hold 2 ved sidste post, samtidigt. Derefter krydser de hinanden. Dette er lidt mere bøvlet.

En helt anden mulighed ku være et felt, hvor man kunne skrive et postnr. i og derefter skulle indtaste password og få adgang til en fil.
Der skal køre en timer i baggrunden for hvert hold, og kun en post kan være "aktiv" ad gangen, så tiden kan beregnes.

Om pointberegningen bliver let at inddrage, tror jeg ikke på - og den kommer heller ikke i første række...

Det ku være rigtig fedt, hvis du gad strikke noget sammen til mig. For det bliver sku mere og mere indviklet for mig, kan jeg høre på mig selv...
Avatar billede nielle Nybegynder
31. maj 2005 - 20:31 #7
X antal hold. Y antal poster. Flere poster end hold – dvs. Y>=X.

Computeren styrer det hele. Dette betyder bl.a. at reglerne skal være *meget* simple idet der ikke er nogen tilstede til at få et hold tilbage på den rette kurs igen hvis der er noget de har misforstået.

Her er som jeg kunne forestille mig at det foregik:

Løbet består af en opstartsfase.
Derefter et antal poster.
Derefter en afslutningsfase.

Opstartsfasen:

Hvert hold får udleveret et password til at læse en af de krypterede opgavedokumenter. De får selvfølgelig ikke passwordet til samme post.

Hver post består i at:

1) Holdet har et password fra den forrige post. Hvis det er holdets første post har de det udleverede password.

2) Holdet indtaster passwordet samt deres holdnummer og trykker på en knap; Dette resulterer i at det krypterede dokument kommer op på skærmen. Afhængig af hvordan dokumentet krypteres kan vi måske gøre det sådan at dokumentet allerede er helt åbent, og ellers så skal de bare indtaste passwordet engang til.

3) De kan nu vælge at læse dokumentet på PC'en, men det ville nu være bedre hvis de havde adgang til en printer sådan at de kunne skrive det ud. Så kunne de dels læse det senere, dels tage det med ud i marken og desuden er PC'en så så meget desto hurtigere fri til at betjene et af de andre hold.

4) Samtidig med punkt 2) blev der noteret et tidspunkt - uret starter m.a.o. med at tikke lige så snart holdet indtaster deres password.

5) Holdet løber ud i marken, finder posten derude, løser opgaven og modtager et nyt password som belønning.

6) Holdet løber tilbage til hytten, og indtaster det nye password; Vi er tilbage til punkt 1)

6b) Hvis holdet måtte opgive den forrige opgave har de ikke et password. I dette tilfælde må de være udstyret med et nødpassword som de kan indtaste for at de kan komme videre. Hvis de bruger dette skal de selvfølgelig straffes på point (måske får de bare slet ikke points for den opgave).

Punkterne 1-6 gentager sig indtil at holdet har været alle posterne igennem hvorefter løbet er slut.

Afslutningsfasen:

Her samles alle holdene og lederne tilbage i hytten og der opgøres regnskab over hvordan det gik.

Lyder det fornuftigt?
Avatar billede nielle Nybegynder
16. juli 2005 - 08:34 #8
Hvad med noget respons?
Avatar billede freethinker Nybegynder
26. juli 2005 - 15:57 #9
Ja, det lyder faktisk skide godt! Beklager, jeg ikke har tjekket kontoen herinde i et stykke tid.
Men det svarer meget godt til min idé af programmet. Dog er det ik nødvendigt for dem at skulle printe noget ud. De vil nok kun få et sted angivet i en lydfil eller i et dokument, måske en kompasretning. Derfor skulle de kunne huske det eller blot selv skrive det op. Det skal stadig holdes lidt simpelt...

Det er meget vigtigt, at alt afregnes pr. hold, så kun det hold, der bruger nødpasswordet (der i øvrigt er en skide godt idé!), fratrækkes point. Og så ville det være rart med en simpel grafik med opgørelsen til sidst. Evt. mulighed for at gemme log-fil.

Måske kan der laves unikke passwords, så holdene ikke kan sladre til hinanden!?

Ydermere skal pointene beregnes efter tiden, men det bliver nok for indvikles. En simpel metode er blot en fast tidsramme. Og overskrides den, giver det ingen eller minuspoint.

Og som du skriver i pkt. 2, så skal de jo helst indtaste passwordet igen, selv om en gruppe har været før dem. Ikke noget med "seneste dokumenter"...

Håber ikke det er for mange krav...

På forhånd mange tak!!
Avatar billede freethinker Nybegynder
17. september 2010 - 00:37 #10
point til nogen?