Avatar billede fixxxer Nybegynder
27. maj 2005 - 15:59 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

ServerEnvironment virtualhost

Jeg har fundet ud af at man kan køre sine VirtualHosts som en bestemt bruger, hvilket er ganske smart, så hver VirtualHost er låst i sit eget miljø og ikke i et fælles "apache" miljø.

Det der skulle gøre tricket, ser således ud og står i /etc/httpd/conf/vhosts/Vhosts.conf

<VirtualHost *:80>
    ServerName domæne.dk
    # normal vhost configs
        <IfModule peruser.c>
            # this must match a Processor
            ServerEnvironment bruger gruppe /var/www/domæne.dk/html/
        </IfModule>
</VirtualHost>

Det virker tilsyneladende korrect, men jeg får blot en besked der siger:

You don't have permission to access / on this server.

Hvilket man ville tro var et spørgsmål om rettigheder til den bruger, som man har skrevet ind i sin virtualhost.
Men jeg har prøvet usermod og chown og sågar chmod for at give brugeren fuld-rettigheder til din ovenstående mappe, men jeg får stadig en forbidden error.

Er der nogen der har erfaringer på området, som kan hjælpe mig?
Avatar billede sukos Juniormester
28. maj 2005 - 06:38 #1
Du kan vel putte en Directory blok ind:

<VirtualHost *:80>
    ServerName domæne.dk
    # normal vhost configs

<Directory "/var/www/domæne.dk/html/">
    Options Indexes FollowSymLinks MultiViews
    AllowOverride None
    Order allow,deny
    Allow from all
</Directory>

        <IfModule peruser.c>
            # this must match a Processor
            ServerEnvironment bruger gruppe /var/www/domæne.dk/html/

<Directory "/var/www/domæne.dk/html/">
    Options Indexes FollowSymLinks MultiViews
    AllowOverride None
    Order allow,deny
    Allow from all
</Directory>

        </IfModule>
</VirtualHost>
Avatar billede fixxxer Nybegynder
28. maj 2005 - 14:46 #2
Det ser ud til at jeg slet ikke har peruser.c modulet installeret.. nu har jeg forgæves forsøgt at finde det til Apache 1.3, men det lader til at det kun er med i Apache 2
Avatar billede fixxxer Nybegynder
28. maj 2005 - 16:09 #3
Nu har jeg siddet og kæmpet med det, og jeg kan ikke få det til at virke.. Jeg kan ikke gennemskue hvordan jeg skal få peruser.c modulet ind i apache installationen.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
21. juli 2005 - 17:58 #4
Du har delvis ret.. det var directory blokken der skulle til for at give rettigheder til mappen, men det løste ikke mit peruser.c problem..

Smid et svar, så deler vi
Avatar billede sukos Juniormester
23. juli 2005 - 08:43 #5
njah, ok