Avatar billede hostgirl Nybegynder
26. maj 2005 - 20:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Login funktion, hvis login er i db og hvis ikke?

Hej alle. Jeg er ved at lave et login system, men mangler hjælp...

Har koden:

Dim objRS As SqlCommand = New SqlCommand("SELECT UserId FROM tbl_Users WHERE UserName='" & strUsername & "' AND Password='" & txtPassword.Text & "'", objConn)
                Dim rdr As SqlDataReader = objRS.ExecuteReader

                While rdr.Read
                    UserId = 27

                    Dim newEventArgs As New LoginSucceededEventArgs
                    newEventArgs.UserId = UserId

                    RaiseEvent LoginSucceeded(Me, newEventArgs)
                    'Skjul dialogen
                    Me.DialogResult = DialogResult.OK

                End While

                objRS = Nothing

Det virker også fint, men hvis nu brugeren med det angivet password ikke er i databasen, hvordan kan jeg gøre så jeg har muligheden for at vise data hvis brugeren ikke blev fundet i databasen. Nok noget IF eof Then eller noget..  Hvad skal der ændres ?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2005 - 20:46 #1
prøv:

Dim rdr As SqlDataReader = objRS.ExecuteReader
If rdr.Read Then
  ' du er velkommen
Else
  ' skrup af hacker
End If
Avatar billede hostgirl Nybegynder
26. maj 2005 - 20:47 #2
Jeg prøver, tak for din hurtige respons.
Avatar billede hostgirl Nybegynder
26. maj 2005 - 20:52 #3
Det fungere fint, smid lige et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2005 - 20:55 #4
svar
Avatar billede hostgirl Nybegynder
26. maj 2005 - 21:02 #5
Vil du hurtig lige svar på, hvordan jeg får en værdi til UserId fra databasen..

Ved jeg kan bruge rdr(0), men kan jeg ikke bruge noget ala: rdr.tbl_UserS("UserId")  eller er det ikke muligt. For hvis jeg nu ønsker at hente fra flere tabeller, så skal den jo helst angives..
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2005 - 21:05 #6
Det man normalt gør er:

SELECT t1.id AS t1_id,t2.id AS t2_id FROM t1,t2 WHERE ...

for at navngive dem
Avatar billede hostgirl Nybegynder
26. maj 2005 - 21:11 #7
takker, det funger bare :)