Avatar billede tinepingvin Nybegynder
26. maj 2005 - 15:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

mere end 1 open_basedir direktiv inden in virtualhost ?

Hej eksperter.

jeg bruger open_basedir direktivet på et pr. virtualhost plan.

samtidigt har jeg en alias regel der siger at /phpmyadmin skal sendes til phpmyadmin mappen på serveren. -dette virker bare ikke da denne mappe er uden for virtualhostens basedir.

nogen måder at omgå dette på ? muligvis ved at have flere open_basedir direktiver i samme virtualhost eller muligvis på global niveau.
en anden løsning kunne være at lade alias reglen pege på en absolut url istedet for en mappe. -er dette muligt?

Det er ikke en løsning at sætte open_basedir til en mappe højere oppe i dir-strukturen.

hvad siger eksperterne ?

200 point da det er lidt kringlet...
Avatar billede kasper.h Nybegynder
26. maj 2005 - 17:54 #1
Du skriver bare
Alias /phpmyadmin "/www/apps/phpmyadmin"
et eller andet sted globalt, eller i <IfModule mod_alias.c>
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
26. maj 2005 - 18:19 #2
Hej Kasper.h

hvis du læser mit spørgsmpl vil du kunne se at de netop er det som er problemet.
med open_basedir /var/www/domæne/public_html
kan man jo netop ikke åbne /var/www/apps/phpmyadmin fra den virtualhost.
Avatar billede kasper.h Nybegynder
26. maj 2005 - 20:08 #3
Du skal heller ikke gøre det fra den virtualhost, du skal gøre det globalt som jeg skrev..
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
26. maj 2005 - 21:04 #4
den er global. -alias skal vist angives i en directory container ikke i en vhost.
Avatar billede kasper.h Nybegynder
26. maj 2005 - 21:20 #5
Well, hvis du kun vil have dit alias til at fungere på en enkelt vhost, så kan jeg godt se dit problem. Ellers må du bare kunne angive et alias globalt, open_basedir gælder jo kun for de enkelte vhosts.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
27. maj 2005 - 10:05 #6
kasper.. læs nu spørgsmålet. det drejer sig ikke om at få et alias til at virke. -men at sørge for vhosten både kan tilgå sin egen folder og alias folderen.
Det er basedir der sætter begrænsningen her.
mit alias virker fint.
Avatar billede kasper.h Nybegynder
27. maj 2005 - 11:53 #7
Hej Tine

Jeg har læst spørgsmålet flere gange.. Forstår det godt, men kunne ikke umidlbart se problemet i det. Løsningen er dog meget simpel, og står i PHP manualen:

" Under Windows, separate the directories with a semicolon. On all other systems, separate the directories with a colon."

F.eks (på et ikke-Windows system):
php_admin_value open_basedir /www/apps/phpmyadmin:/var/www/domæne/public_html

Jeg har lige testet det, det fungerer fint.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
27. maj 2005 - 11:57 #8
BINGO! det var lige det jeg ledte efter.

har været manualen og google igennem, men jeg har vist været lidt utålmodig.. hehe

smider du et svar?
Avatar billede kasper.h Nybegynder
27. maj 2005 - 12:00 #9
http://php.mirrors.ilisys.com.au/manual/en/features.safe-mode.php

du kan læse mere der, hvis du har lyst ;)
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
27. maj 2005 - 12:02 #10
takker