Avatar billede ut Nybegynder
25. maj 2005 - 22:52 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Valg af navn i kombi-boks skal automatisk udfylde andre felter

I en formular skal jeg kunne vælge et navn fra en kombinationsboks. Valget af navn skal automatisk udfylde to tekstbokse med de data, der hører til det valgte navn. Altså noget i retning af "hvis navn = Christian, så skal brugernummer være = 123 og cpr-nummer være = 010101-2345". Hvem kan hjælpe?
25. maj 2005 - 22:56 #1
Hvis du laver en forespørsel med de 3 kolonner, som danner rækkekilden i komboboksen, så kan du lægge denne kode på komboboksens EfterOpdatering:

Me!Brugernummer = Me!DinKomboboks.Column(1)
Me![CPR-nummer] = Me!DinKomboboks.Column(2)
Avatar billede pdom Nybegynder
26. maj 2005 - 08:56 #2
JEg tillader mig lige at indsparke et spørgsmål her Thomas:

Hvorfor er der [] om CPR-nummer og ikke om Brugernummer??

Det har sq altid undret mig!

Eller skal jeg oprette et spørgsmål på det?
26. maj 2005 - 09:05 #3
nej nej, det skal du skam ikke :o)

Der skal altid [] omkring, hvis der er mellemrum eller specialtegn i navnet (undgå derfor dette!)

Hvis der ikke er disse tegn i, kan man altid undvære [] i VBA. I forespørgsler og formularfelter, vil Access dog altid selv sætte parenteserne.
Avatar billede mugs Novice
26. maj 2005 - 10:04 #4
Avatar billede ut Nybegynder
26. maj 2005 - 21:19 #5
Det virker fint med dit forslag, Thomas. Felterne udfyldes med de oplysninger, der passer til den valgte person. Men jeg har lavet en fejl ved at få oplysningerne læst ind i en formular, for det opretter en ny post i tabellen Stamdata for hver person jeg henter frem i formularen. Hvad kan jeg gøre for at undgå det?
26. maj 2005 - 21:23 #6
Du kan prøve denne:

If not Me.Newrecord then
    Me!Brugernummer = Me!DinKomboboks.Column(1)
    Me![CPR-nummer] = Me!DinKomboboks.Column(2)
endif
Avatar billede ut Nybegynder
27. maj 2005 - 00:03 #7
Thomas, når jeg prøver dit sidste forslag bliver resultatet, at formularen vises som om der ingen poster er, selv om der ligger poster i de underliggende tabeller.

Meget kort går projektet ud på følgende:

Jeg skal bruge en begynderformular og en statusformular.

I begynderformularen indtastes navn, brugernummer og cpr-nummer plus en del andre oplysninger.

I statusformularen skal der indtastes navn, brugernummer og cpr-nummer plus yderligere oplysninger. Og i stedet for at indtaste de samme oplysninger igen, vil jeg gerne hente navn, brugernummer og cpr-nummer fra den tabel, hvor de blev tilføjet via begynderformularen. De øvrige oplysninger i statusformularen skal så tastes ind, så de bliver knyttet til den korrekte person. Men ved at gøre det på den måde bliver person-oplysningerne oprettet to gange i tabellen Stamdata, og det skulle jeg gerne undgå, men hvordan...?
Avatar billede mugs Novice
27. maj 2005 - 14:30 #8
Hvis data i begynderformularen eksisterer i tabellen, kan du jo blot åbne status og lade db søge efter denne bestemte record.

Hvis data ikke eksisterer i tabellen, er det sandsynligvis, fordi de nye data ikke er lagret i tabellen endnu.
Avatar billede pdom Nybegynder
27. maj 2005 - 22:28 #9
mugs 26/05-2005 10:04:00 > Point taken ;-D

Forklaring til andre:
mugs og jeg har tidligere, i et andet forum, haft en del problemer med, at jeg ikke havde en ordentlig navnekonvention i mine tabeller!

Det var en stor hjælp med det videre arbejde, da jeg fik navnene ordentlig på plads.
Avatar billede mugs Novice
27. maj 2005 - 22:32 #10
:o)
Avatar billede ut Nybegynder
31. maj 2005 - 13:24 #11
Hej mugs - undskyld den lange pause, weekenden blev fyldt med alt muligt andet end db'er. Jeg ved ikke, om jeg forstår dit forslag - er det en select-søgning, du tænker på?
Avatar billede ut Nybegynder
02. juni 2005 - 13:29 #12
Jeg har ikke løst problemet endnu, så please help. Som nævnt ovenfor skal jeg hente data i tabellen Stamdata, men de skal ikke oprette nye poster i Stamdata, men bare kobles til de data, der indtastes i statusformularen, og som bliver gemt i tabellen Statusrapport. Jeg har brug for en uddybning af det forslag, mugs giver ovenfor. Eller evt. andre forslag. Pointene skal nok blive uddelt - gerne flere, hvis det ønskes.
Avatar billede mugs Novice
02. juni 2005 - 16:17 #13
ut > Kan du sende din db til:

mugs@mail.dk

Så vil jeg se på den. Hat du data i den , kan du blot tømme den og oprette et par dummy.
Avatar billede mugs Novice
03. juni 2005 - 08:59 #14
Db er modtaget og returneret. Formularerne bygger på SQL-sætninger hvor felterne fra fra forkerte tabeller. Jeg har lavet en forespørgsel som jeg mener er efter spørgerens ønsker.
Jeg har desuden rådet til at bruge forespørgsler, det giver et bedre overblik.
Avatar billede ut Nybegynder
06. juni 2005 - 20:19 #15
Tak for hjælpen. 45 point til mugs for en løsning, der kan bruges her og nu, og 15 point til thomasjepsen for et forslag, der godt nok ikke løste det aktuelle problem, men som åbnede andre muligheder.