Avatar billede borgens Nybegynder
25. maj 2005 - 16:28 Der er 8 kommentarer

Råd mht. Fladskærm!

Heysa! Har i øjeblikket en Fujutsu Siemens fladskærm (17" LCD).
Model: SCALEOVIEW T17-1
Jeg hav lige omrking 1800 for den (Dec. 2004).
Den kører i opløsningen: 1280 X 1024.

Mit problem ligger så i, at jeg nu er blevet tilbudt en 19" fladskærm, som kører TFT.. og med samme opløsning.

http://www.atech.co.kr/eng/sub1.html?var=Good&Good_no=74&middle_number=14

Hvad er bedst? LCD eller TFT? Og er det skod, når 19"eren kun kan kører det samme som min nuværende 17"?

Jeg skal give omkring 2100 for 19"eren.

Jeg ved ikke rigtig om jeg skal afskaffe mig den jeg har nu, og købe 19"eren.. Kan i give nogle gode råd, og jeres mening?

//Borg
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. maj 2005 - 17:09 #1
LCD = TFT
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. maj 2005 - 17:16 #2
Der er 3 vigtige ting når du kikker på fladskærme:

Luminance : Højere er bedere, sammen med contrast et udtryk for skærmens klarhed.
Contrast Ratio : Højere er bedre,  sammen med luminans et udtryk for skærmens klarhed.
Response time : Lavere er bedre, hvor hurtigt opdatere skærmen 8ms er godt

Nu vil jeg ikke sammenligne de to skærme, men efter som at atech skærmen slet ikke opgiver en respons tid, må man gå ud fra at det ikke er særligt hurtig.
Avatar billede borgens Nybegynder
25. maj 2005 - 17:18 #3
Okay! Tak for svaret, men mit problem ligger i, at jeg gerne vil have sammenlignet skærmene, så jeg ved om jeg skal bytte ud! :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. maj 2005 - 17:26 #4
Fujitsu

Brightness typical 350 cd/m2  -  Luminance : 250cd/§³
Contrast typical 350:1  -  Contrast Ratio : 500 : 1
Response time typical 14ms  -  ??

På EDBpriser.dk er respons tiden på AL190N også ukendt. Der er desuden lidt rod i hvad den kan på Atec står der DVI, på Edbpriser.dk står der VGA (forbindelses teknologi til PC)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. maj 2005 - 17:28 #5
Jeg vil sige at når respons tiden er ukendt så vil jeg ikke købe den, heller ikke selv om at fujitsuen er lidt sløv. Det mindste du spiller så kan det få meget stor betydning. Men kan du ikke få skærmen på prøve, eller prøve den på en eller anden måde. Helst i et spil, eller noget med hurtige bevægelser.
Avatar billede borgens Nybegynder
26. maj 2005 - 00:26 #6
Naa.. har desværre ikke mulighed for at prøve den først, da det er købt gennem firma.. Så du anbefaler at jeg ikke skal købe?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
26. maj 2005 - 09:01 #7
Du skal ikke købe den hvis response time ikke kan oplyses, eller hvis response time er højere end 14ms.

Er Response time lavere end 14 ms, kan skærmen være god nok, men Luminansen er meget lav (250cd) så det er en afvejning du skal gøre dig.

Jeg ville ikke købe den, selv om at den er billig.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
26. maj 2005 - 09:03 #8
du får lige et svar, hvis du da er tilfreds.....