Avatar billede rille101 Nybegynder
25. maj 2005 - 14:36 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Redirecte efter sprog

Hej
jeg har brug for en funktion der redirecter brugeren alt efter om denne er tysker eller dansker.
Jeg har prøvet flere af de løsninger der allerede findes her på experten, men synes ikke at kunne få dem til at virke.

Kan nogen hjælpe mig?
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2005 - 14:46 #1
Du kan tjekke for mange ting, men helt sikker kan du ikke være før brugeren aktivt har valgt et sprog.
Avatar billede roenving Novice
25. maj 2005 - 14:53 #2
Hvordan har du tænkt dig at få at vide, at det er det ene eller det andet sprog ?-)
Avatar billede swordfish80 Nybegynder
25. maj 2005 - 18:22 #3
Hvis brugeren bruger IE kan du fx bruge følgende:

<script language="javascript" type="text/javascript">
if(navigator.browserLanguage=="da"){
    document.location="enDanskHTMLSide.html";
}
else{
    document.location="enEngelskHTMLSide.html";
}
</script>
Avatar billede swordfish80 Nybegynder
25. maj 2005 - 18:23 #4
Hvis brugeren bruger IE kan du fx bruge følgende:

<script language="javascript" type="text/javascript">
if(navigator.browserLanguage=="da"){
    document.location="enDanskHTMLSide.html";
}
else{
    document.location="enEngelskHTMLSide.html";
}
</script>
Avatar billede roenving Novice
26. maj 2005 - 12:08 #5
Men hvad så, når den mexikanske turist kommer ind på netcafeen på Nørrebrogade ?-)
Avatar billede swordfish80 Nybegynder
26. maj 2005 - 19:32 #6
Ja, så må man jo bruge dette:

<script language="javascript" type="text/javascript">
if(navigator.læseBrugerensTanker=="mex"){
    document.location="enMexikanskHTMLSide.html";
</script>

:o)
Avatar billede rille101 Nybegynder
26. maj 2005 - 21:37 #7
Ved godt at man aldrig kan være 100% sikker, men hvis man stiller et par forskellige kriterier, f.eks. "hvis System og Browser er tysk" så er chancherne for at der sidder en tysker foran skærmen ok stor. Det ville være nok for mig.
Swordfish80 > kan man inkludere noget med et tjek på system sproget?

hvis en mexicaner kommer ind på netcafeen i Nørrebrogade, hvor mange spansksprogede computere finder han så roenvig ? :)
Avatar billede swordfish80 Nybegynder
26. maj 2005 - 21:43 #8
ja, du kan bruge:

navigator.systemLanguage
Avatar billede roenving Novice
27. maj 2005 - 02:14 #9
Det man skal realisere er, at uanset computer-indstillinger, er det kun et estimat man kan aflæse, så muligheden skal opbygges, så brugeren (også ?-) kan skifte sprog !-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. maj 2005 - 02:43 #10
Det bedste ville være, at indsætte links på siden.. f.eks. i form af flag.. men ville også være en god ide, med navnet på sproget :-)

/theSurfer
Avatar billede rille101 Nybegynder
27. maj 2005 - 08:48 #11
ja manuel sprogvalg kommer uden tvivl på siden.
Siden er om nogle hotelværelser i det sydvestjyske hvor vi overrendes af tyske turister i tide og utide. Derfor har vi vuderet at brugerne overvejende vil være tyskere og danskere.

swordfish80 > hvordan sætter jeg den ind i koden? bruger man "if" eller noget i den retning?
Avatar billede swordfish80 Nybegynder
27. maj 2005 - 09:22 #12
Som der er skrevet i tråden her, skal du nok kunne skifte sprog på siden, men hvis du vil starte ud med et sprog valgt efter browser eller styresystem-sprog, skal du også træffe et valg.

Skal den vises på tysk hvis brugeren både har et tysk operativsystem og en tysk browser? eller skal det vises på tysk hvis en af delene er opfyldt.

Mange kan jo godt lide at have deres operativsystem på engelsk selv om de er danske eller tyske, så jeg synes du skal vælge den løsning hvor du siger at hvis bare en af de to er på tysk vises siden dom default på tysk

<script language="javascript" type="text/javascript">
if(navigator.browserLanguage=="de" || navigator.systemLanguage=="de"){
    document.location="enTyskHTMLSide.html";
}
else{
    document.location="enDanskTMLSide.html";
}

PS jeg er lidt i tvivl om der returneres 'de' hvis det er tysk, men det er mit bedste bud :)
</script>
Avatar billede roenving Novice
27. maj 2005 - 09:50 #13
-- og så skal man vel også teste for, om de bruger en browser, hvor navigator-objektet har de properties, du henviser til ?-)

F.eks. skal du i FireFox finde styresystem-sproget i userAgent-strengen og browsersproget i .language ...
Avatar billede roenving Novice
27. maj 2005 - 09:53 #14
-- og så skal det da lige siges, at document.location har været forkert i næsten 10 år, da location-objektet binder sig til window-objektet, så

(window.)location.href er den rigtige måde at adressere på !-)
Avatar billede rille101 Nybegynder
06. juni 2005 - 12:12 #15
Swordfish80 -> jeg brugte din sidstnævnte metode. Det var godt nok til mig.
Mange tak for hjælpen...