Avatar billede net--rom Nybegynder
25. maj 2005 - 13:34 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Excel, mellem 2 ark, svær

Hej eksperter.

Jeg skal lave et regneark  hvor det ene regneark er underliggende til det andet. nok bedst hvis jeg forklarer problemet her. http://mscp.dk/regnskab.xls. når man i ark 2 i felterne konto angiver en konto skal det på ark 1 lægges til i konto Id'et. noget der ved hvordan dette gøres?

\Net--rom
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
25. maj 2005 - 14:01 #1
Jeg har kigget lidt på dit regneark, og har nogle spørgsmål.
I dit eksempel har du kun en linie til hver konto. Vil det altid være tilfælde . Hvis der kan være flere linier til hver konto, vil der i så fald være behov for at definere hvilken tekst som skal vises på side 1 for den aktuelle konto.

Hvis der kun er en linie for hver konto, kan du måske løse dit problem med lookup eller slå.op. Alternativet er at lave en makro, der opdaterer dit Ark1.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
25. maj 2005 - 14:03 #2
Hvad bruges de forskellgie kolonner gf, gf, hgf, hfg, hfg, hfg, hfg, gh til?
Avatar billede net--rom Nybegynder
25. maj 2005 - 14:03 #3
Der er altid kun en linie.
Avatar billede lasseo Nybegynder
25. maj 2005 - 14:12 #4
Prøv denne sum.hvis formel som placeres i kolonne G af ark 1 ud for hvert kontonummer. Den kan umiddelbart kopieres.

=SUM.HVIS(Ark2!E:E;+A:A;Ark2!G:G)
Avatar billede net--rom Nybegynder
25. maj 2005 - 14:16 #5
det virker ikke helt for mig...
Avatar billede net--rom Nybegynder
25. maj 2005 - 14:19 #6
jo. så fik jeg det til at virke. hvis der nu ikke er noget. hvordan får man den så til at vise "null" istedet for "0"? altså så feltet bare er tomt?

Morten.
Avatar billede lasseo Nybegynder
25. maj 2005 - 14:31 #7
Det kan f.eks. gøres med en ekstra hvis-sætning:

=HVIS(SUM.HVIS(Ark2!E:E;+A:A;Ark2!G:G)=0;"";SUM.HVIS(Ark2!E:E;+A:A;Ark2!G:G))
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
25. maj 2005 - 14:36 #8
Du har måske allerede fået en løsning, men når jeg nu har kigget lidt på en makro,sender jeg den aligevel.

Nedenstående makro skalv have to navngivne områder source og target.
I min test er source defineret til =Ark2!$A$5:$H$28
Target er defineret til =Ark1!$A$4:$J$27.

Konden er:
Sub FlytData()
    Dim rngTarget As Range
    Dim rngSource As Range
    Dim wb As Workbook
    Dim wsSource As Worksheet
    Dim wsTarget As Worksheet

    Set wb = Application.ActiveWorkbook
    Set wsSource = wb.Worksheets("Ark2")
    Set wsTarget = wb.Worksheets("Ark1")

    Set rngSource = wsSource.Range("source")
    Set rngTarget = wsTarget.Range("target")

    For i = 1 To rngSource.Rows.Count
        If rngSource(i, 5).Value <> 0 Then
            x = rngSource(i, 5).Value
            rngTarget(x, 2).Value = rngSource(i, 1).Value
            rngTarget(x, 7).Value = rngSource(i, 7).Value
        End If

    Next

End Sub
Avatar billede net--rom Nybegynder
25. maj 2005 - 14:45 #9
begge dele virker som det skal. så jeg vil lave et spørgsmål mere så i bege kan få point.

Net--rom
Avatar billede net--rom Nybegynder
25. maj 2005 - 14:47 #10
lorentsnv

går hertil: http://www.eksperten.dk/spm/620583

og læg et svar.
så får du også point...
Avatar billede lasseo Nybegynder
25. maj 2005 - 14:52 #11
Takker - du kunne nu roligt dele points mellem os, hvis du er tilfreds med begge svar.
Avatar billede net--rom Nybegynder
25. maj 2005 - 15:05 #12
ok, måske kan du foretælle om man i en linie kan hente kolonebogstav og rakkenr.?
Avatar billede lasseo Nybegynder
25. maj 2005 - 15:16 #13
Jeg har ikke erfaring med det men fandt dette link via ekspertens søgefunktion:

http://eksperten.dk/spm/284641

Det klarer kolonne problematikken, men mon ikke der findes en parallel reference til række?
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
25. maj 2005 - 15:25 #14
Der findes tilsvarende funktion for række:

=ADRESSE(RÆKKE();KOLONNE();4)