Avatar billede ramu Nybegynder
24. maj 2005 - 23:28 Der er 5 kommentarer

Kode eksempler

Jeg har en ide, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af at lave det...
Det er fordi i mit kommende artikelsystem vil jeg gerne have det sådan at man både kan angive kode-eksempler, og det færdige eksempel.
Jeg vil gerne have sådan at man kan skrive f.eks:
kode
Her kan den oprindelige HTML-kode angives, og "<" bliver vist.
[/kode]
og ..
viskode
Her bliver kodeeksempelt gennemført..
[/kode]

Nogle der kan kode det :S ?
Avatar billede angam Nybegynder
25. maj 2005 - 07:04 #1
Du kan prøve følgende:

<?

$filename = 'index.php';
?>
<html>
<head></head>
<body>
<b>Her er koden til min fil:</b><br/>
<? echo highlight_file($filename); ?>
<br/>
<b>Her er koden som den ser ud:</b><br/>
<iframe src="<?=$filename?>"></iframe>

</body>
</html>

?>
Avatar billede angam Nybegynder
25. maj 2005 - 07:05 #2
ps - sørg for at 'index.php' ($filename) ikke peger på den samme fil som du bruger til at vise eksemplet - ellers kan du jo nok regne ud hvad der sker, ikke? ;-)
Avatar billede coderdk Praktikant
25. maj 2005 - 09:12 #3
Når du bruger [tags] så bliver < vel altid vist, for så er det jo bare at lave noget i stil med:

<?php

    $text = <<<STOP
    dette er en test heheh sejt. Et gyldigt HTML 4.01 dokument:
    [kode]    <title>hej</title>
    <p>Hejsa![/kode]
    hmmm tjah
STOP;

    $subst = array(
        '!\[b\](.*?)\[/b\]!is' => '<b>\\1</b>'
        ,'!\[kode\](.*?)\[/kode\]!is' => '<code><pre>\\1</pre></code>'
        );

    $text = nl2br( htmlentities( $text ) );
    $text = preg_replace( array_keys( $subst ), array_values( $subst ), $text );

    echo $text;

?>
Avatar billede angam Nybegynder
25. maj 2005 - 16:06 #4
coderdk > jeg tror du misforstod spørgsmålet - det var ikke en bbcode-formattering han skulle bruge, men en måde til at vise source-kode og sourcekoden i funktion.
Avatar billede angam Nybegynder
26. maj 2005 - 07:52 #5
Ramu, virkede det?