Avatar billede rasmuslh Nybegynder
24. maj 2005 - 19:24 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Slå cachen fra

hejsa

Jeg vil gerne teste to algoritmer der minimerer antal af potentielle I/O.

Jeg vil gerne have Oracle til at lave et diskopslag hver gang den skal bruge en tupel. Kan det lade sig gøre at slå cachen fra så DBMS kun henter den tupel den skal bruge?

Enten ved at slå cachen fra eller ved at gøre cachen meget lille?

På forhånd tak

Rasmus

PS: Jeg er ikke dba, men kan muligvis få de rettigheder.
Avatar billede pgroen Nybegynder
27. juni 2005 - 08:46 #1
Rasmus,

Grunden til at der ikke nogen der har svaret på dit spørgsmål, er nok at du er ved ved bevæge dig ind på et RET omfattende emneområde... :-)

Det hurtige spørgsmål på dit svar, er at du kan tømme cachen ved at skrive
      ALTER SYSTEM FLUSH shared_pool;
(og det kræver DBA-rettigheder)

Men det er ikke nogen særlig korrekt metode, selv om den måske kan være tilstrækkelig i dit tilfælde...

Hvis din algoritme er implementeret som 'ren' SQL, udført fra SQL*Plus, kan du bruge
    SET AUTOTRACE ON;

der kan give dig mere præcis information om I/O.
(Det kræver du har fået installeret en PLAN_TABLE, og at du har PLUSTRACE rettigheder - det burde være en smal sag for din DBA at ordne)

Eller du kan bruge trace og TKPROF

- læs mere om det i kapitel 10 og 11 i Tuningsmanualen:
http://download-west.oracle.com/docs/cd/B10501_01/server.920/a96533/toc.htm
Avatar billede qualjyn Nybegynder
12. juli 2005 - 08:25 #2
Du kan forresten ikke bruge SQLPlus i en nyere version (tror det er 9+), for den prefetcher næste record - så du vil kun få det halve antal i/o'er beskrevet :)
Avatar billede rasmuslh Nybegynder
21. november 2005 - 11:10 #3
Tak for hjælpen