Avatar billede dennism Nybegynder
23. maj 2005 - 14:07 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Cpp: GUI-prorgammering

Jeg har læst bogen "C++" af Kris Jamsa, og føler mig nu fortrolig med C-programmering. Bogen kommer slet ikke ind på GUI-programmering, og jeg vil derfor høre, om der er nogle gode artikler på nettet som jeg kan læse, for at komme igang med at lave "rigtige" programmer.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2005 - 14:10 #1
først skal du vælge API:

windows : Win32 API, MFC

Unix/Linux : Xlib, GTK

(der er mange flere)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2005 - 14:11 #2
Win32 API tutorial : http://www.winprog.org/tutorial/
Avatar billede dennism Nybegynder
23. maj 2005 - 14:15 #3
Kan du ik forklare mig hvad et API er, og hvilke kriterier jeg skal valge udfra?
Avatar billede medions Nybegynder
23. maj 2005 - 15:02 #4
Her er et lille eksempel på Win32 API:

http://www.medions.dk/ArtikelFiler/Win32_API_med_en_simpel_knap.html

Der er kommenteret en en del, måske kan du få noget ud af det...

//>Rune
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2005 - 15:02 #5
API = bibliotek med klasser eller funktioner som du kan bruge

kriterier må være:
- platform support
- IDE support
- nemhed
- udbredelse
Avatar billede alizweb Nybegynder
23. maj 2005 - 15:08 #6
Hvis du for eksempel udvikler med Borland C++ builder, bruger du VLC som er borlands svar på f.eks MFC.
VLC er blot en samling klasser som Arne også siger. Altså i stedet for at skulle sidde og udvikle tonsvis af kode for at lave et vindue i f.eks. windows, finder du bare en klasse i VLC manualen, kalder den med de krævede argumenter, og voila.
Avatar billede dennism Nybegynder
23. maj 2005 - 15:13 #7
Hvilke biblioteker er så nemmest? Er det Win32 API?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2005 - 15:24 #8
absolut ikke

det er nok et af de sværreste

men samtlige andre biblioteker på Windows platformen bruger formentlig det, hvilket
gør det nyttigt at kende
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2005 - 15:25 #9
Borlands eller et af de mere ukendte open source biblioteker er nok det nemmeste
til windows
Avatar billede dennism Nybegynder
23. maj 2005 - 15:40 #10
Jeg bruger Dev-C++ compileren, men det er måske lige meget?

Hvor kan jeg lære Borlands, hvis det er det nemmeste (evt. gerne noget dansk)?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2005 - 16:10 #11
dev-cpp har ikke MFC eller VLC
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2005 - 16:11 #12
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2005 - 16:12 #13
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2005 - 16:12 #14
og et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2005 - 16:13 #15
eller "the hard way": start med Win32 API

:-)
Avatar billede dennism Nybegynder
23. maj 2005 - 19:37 #16
ER MFC eller VLC bedre? For så kan jeg jo bare vælge en anden compiler - det betyder ik noget.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2005 - 19:42 #17
compilere til disse koster normalt penge

der er mange muligheder

jeg synes at du enten skulel fortsætte med dev-cpp og bruge wxwindows

eller hente en Borland C++BuilderX Personal Edition og se hvad den kan
indenfor GUI
Avatar billede dennism Nybegynder
23. maj 2005 - 19:44 #18
Er "Borland C++BuilderX Personal Edition" en af de såkaldte drag&drop editorer, eller skal man også selv skrive koden der?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2005 - 20:03 #19
godt spørgsmål

jeg har aldrig selv brugt den
Avatar billede dennism Nybegynder
23. maj 2005 - 20:38 #20
Nu har jeg fået installeret wxwindows. Hvor kan jeg lære at bruge dette?
Avatar billede alizweb Nybegynder
23. maj 2005 - 20:39 #21
er den gratis? den BuilderX personal? eller hvordan kan den hentes?

VLC er faktisk ikke noget der skal læres som sådan, blot noget man skal bruge til at slå op i.
Du skal selvfølgelig vide hvordan den reagerer med de data du gir den, og hvilke typer osv du gir den.
Men det er for det meste standard C++, og så noget tilvending der skal til, for at kunne det mest simple.

God jagt.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2005 - 20:42 #22
den kommer vel med noget docs eller nogle eksempler ??
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2005 - 20:43 #23
der er en gratis personal på 327 MB til download her
  http://www.borland.com/products/downloads/download_cbuilderx.html

personal = ikke til kommerciel brug
Avatar billede dennism Nybegynder
23. maj 2005 - 20:43 #24
alizweb >>

Anbefaler du, at jeg bruger VLC istedet for wxwindows? Hvilken compiler bruger du sammen med VLC?
Avatar billede alizweb Nybegynder
23. maj 2005 - 21:06 #25
dennism jeg bruger intet lige nu. er faktisk lige så meget newbie til C++ som du er.. HAr bare fået kørt præcis det samme igennem af en anden en, da jeg havde samme problem :P

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men i realiteten er VLC jo bare or kæmpe mængde klasser, så de burde kunne kopieres fra deres mapper, men er langt fra sikker.
Men kan kun anbefale at du bruger Borland C++ til VLC eller Visual C++ til MFC.

Men alt i alt, så er det svært at skrive programmer til GUI (eller i svært, men krævende) så hvis du kun lige er nået over Kris Jamba's bog, vil jeg råde dig til at fortsætte med en masse terminal (dos) programmering, hvor du bare laver meget avancerede ting, f.eks prøver dig frem med OOP, og "bygge" en masse ting med det så du  har en idé om hvordan det fungerer.

Alt i alt er der ikke noget galt i at lave GUIs, tror bare du vil få mere ud af at blive helt dus med sproget, før du bevæger dig ud i Windows APIet.
Avatar billede alizweb Nybegynder
23. maj 2005 - 21:06 #26
Og har desvlrre ujje prøvet wxwindows, så kan ikke sige så meget om det.
Avatar billede alizweb Nybegynder
23. maj 2005 - 21:07 #27
lad være med at se fjernsyn i mens du skriver...
Avatar billede dennism Nybegynder
23. maj 2005 - 21:19 #28
alizweb >>

Jeg har programmeret PHP i mange år og er lidt af en ørn til det..derfor virker C++ programmering i terminal ik særlig udfordrende for mig - det virker forståeligt ved blot at have læst bogen.

Vil derfor gerne programmmere GUI mens jeg gør min bekendt med sproget.

arne_v >>

Foreslår du at jeg bruger wxwindows eller skal jeg istedet tage fat i VLC? Hvad er nemmest at lære?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2005 - 21:57 #29
jeg kender ingen af dem

min fornemmelse er at wxwindows nok er nemmest at gå til
Avatar billede bertelbrander Praktikant
23. maj 2005 - 22:36 #30
VCl er kun BorlandC++.
wxWindows er til (stort set) alle kompilere på (stort set) alle platforme.

Den der følger en del eksempler med wxWindows, der er også en tutorial.