Avatar billede rasmusdegnbol Nybegynder
22. maj 2005 - 23:44 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

MySQL dato spørgsmål

Hey Eksperter

Lige et hurtigt spørgsmål omkring en MySQL Query.

Jeg har lavet en brugerliste og ønsker at få brugere markeret hvor det er over 3 måneder (90 dage) siden at de sidst er logged ind. Hver bruger efterlader et timestamp hver gang de logger ind i deres brugertabel.

Mit spørgsmål er kort og godt hvordan MySQL Query'en ser ud, har prøvet at kigge på (http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/date-and-time-functions.htm) men kan sku ik helt gennemskue det.

15 lette point til den hurtigste! :)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. maj 2005 - 23:53 #1
prøv:

... WHERE tidsfelt < DATE_SUB(NOW(),90)
Avatar billede barklund Nybegynder
23. maj 2005 - 00:39 #2
Du kan ikke have kigget særligt meget på den side, selvom linket er forkert - tilføj et "l" til sidst: http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/date-and-time-functions.html

Det allerførste eksempel på siden er:

Here is an example that uses date functions. The following query selects all records with a date_col value from within the last 30 days:

mysql> SELECT something FROM tbl_name
    -> WHERE DATE_SUB(CURDATE(),INTERVAL 30 DAY) <= date_col;

Det er da ret let at modificere til 90 dage og vælge modsat - altså rækker ældre end det:

mysql> SELECT something FROM tbl_name
    -> WHERE DATE_SUB(CURDATE(),INTERVAL 90 DAY) > date_col;

Mere skal der ikke til :)

--
Morten Barklund
Avatar billede rasmusdegnbol Nybegynder
23. maj 2005 - 07:57 #3
haha sådan er det at stire sig blind på tingene! Takker mange gange. :)
Avatar billede barklund Nybegynder
23. maj 2005 - 10:16 #4
Helt fint :)
Avatar billede barklund Nybegynder
25. maj 2005 - 22:27 #5
Jotak...