Avatar billede kmlp Nybegynder
22. maj 2005 - 15:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Statusmeddelelse under afvikling af makro

I en makro, som tager meget lang tid at afvikle, vil jeg gerne give brugeren løbende information om, hvad der foregår (f.eks. at trin 3 af 8 nu er under udførelse). Man kan bruge statuslinien, men jeg vil hellere have det op i en tydelig meddelelsesboks. Er det muligt, uden at brugeren skal svare OK, for at makroen kører videre?
Avatar billede kabbak Professor
23. maj 2005 - 10:03 #1
lav en Userform med en label

opdater label.caption hvergang du skifter trin

luk Userformen igen sidst i makroen
Avatar billede kmlp Nybegynder
23. maj 2005 - 15:54 #2
Hej kabbak, tak for svaret.

Jeg har lavet Userform1 med label1 og givet dem hver en default caption. Jeg starter så med userform1.show, og længere nede i koden forsøger jeg at ændre begge captions sådan:

userform1.hide
userform1.caption = "blabla"
label1.caption = "pludderpladder"
userform1.show

(Hvis jeg ikke bruger hide og show, skifter captions ikke - er det normalt?)

Men: Brugeren skal klikke på krydset i øverste højre hjørne af formen, før makroen kører videre. Er der nogle egenskaber ved userform, som skal stå til noget bestemt, eller noget jeg mangler at skrive i koden?
Avatar billede kmlp Nybegynder
23. maj 2005 - 15:55 #3
rettelse:
label1.caption = userform1.label1.caption
Avatar billede kabbak Professor
23. maj 2005 - 17:26 #4
smid din makro over i Userform1 under

Private Sub UserForm_Activate()

' eksempel
For I = 1 To 10000 Step 10
UserForm1.Caption = " Fil nummer"
UserForm1.Label1.Caption = I
UserForm1.Repaint ' gentegner userformen
For S = 1 To 10000: Next
Next
Unload Me
' eksempel slut

End Sub

I din gamle makro skriver du Userform1.Show, for at starte den
Avatar billede kmlp Nybegynder
23. maj 2005 - 22:54 #5
Jeg kunne ikke få det til at virke på den måde (den løber til maksimum med det samme).
Men jeg har løst mit problem ved at sætte ShowModal = False på min UserForm.
Så kører koden med skiftende meddelelser efter eksemplet her:

    UserForm1.Caption = "Trin 1 af 3"
    UserForm1.Label1.Caption = "blabla"
    UserForm1.Show
    UserForm1.Repaint
    .
    UserForm1.Caption = "Trin 2 af 3"
    UserForm1.Label1.Caption = "blabla"
    UserForm1.Repaint
    .
    UserForm1.Caption = "Trin 3 af 3"
    UserForm1.Label1.Caption = "blabla"
    UserForm1.Repaint
    .
    UserForm1.Hide

Tak for hjælpen!
Avatar billede kmlp Nybegynder
23. maj 2005 - 22:55 #6
Læg et svar for at få dine points.
Avatar billede kabbak Professor
23. maj 2005 - 23:34 #7
ok et svar :-)