Avatar billede larsbachmanndk Nybegynder
20. maj 2005 - 21:06 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Problemer med INSERT INTO

Nu har jeg bøvlet med dette det meste af aftenen, er der nogen der vil kigge på det.

Jeg har en INSERT INTO sætning, som ser sådan ud:

strSQL = "INSERT INTO comments (name, mail, url, comment, date, ip, blogID) values ('" & Request.Form("name") & "', '" & Request.Form("mail") & "', '" & Request.Form("url") & "', '" & strTekst & "', " & Request.Form("date") & ", '" & Request.Form("ip") & "', '" & Request.Form("blogID") & "')"

objConn.Execute(strSQL)

Men den melder følgende fejl:

Der er en syntaksfejl i INSERT INTO-sætningen.
Avatar billede alizweb Nybegynder
20. maj 2005 - 21:10 #1
Nu er jeg ikke så meget inde i ASP mere, men burde du ikke skifte dine variabel navne til ' istedet for ".
Sådan her: values ('" & Request.Form('name') & "', '"
Avatar billede larsbachmanndk Nybegynder
20. maj 2005 - 21:13 #2
nej, " det skulle være rigtig nok
Avatar billede ranglen Nybegynder
20. maj 2005 - 21:15 #3
Der skal [] rundt om reserverede ord. Så prøv med [date]
Avatar billede alizweb Nybegynder
20. maj 2005 - 21:19 #4
skulle..? vil du evt. prøve det, for jeg er ikke sikker med det er da et forsøg værd, da der jo helt sikkert er tale om en basal fejl.
Avatar billede larsbachmanndk Nybegynder
20. maj 2005 - 21:19 #5
alizweb>
Jeg har prøvet, men det virkede ikke

Ranglen>
så kommer denne fejl: Funktionen forventer en streng som input.
Avatar billede ranglen Nybegynder
20. maj 2005 - 21:20 #6
alizweb, i vbscript begynder man en kommentar med '
så det vil næppe gå godt..
Avatar billede ranglen Nybegynder
20. maj 2005 - 21:25 #7
Datoen ser ikke rigtig ud. Hvis felttypen er string i databasen, mangler du apostroffer. Er det et datofelt, skal der ## rundt om
Avatar billede larsbachmanndk Nybegynder
20. maj 2005 - 21:26 #8
Det er underligt.. den virker hvis man bruger MySQL, men ikke til Access.
Avatar billede larsbachmanndk Nybegynder
20. maj 2005 - 21:30 #9
det er der vidst noget om.
men hvor er det jeg skal sætte # # rundt om datoen?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. maj 2005 - 21:52 #10
Prøv (som forslåget):

strSQL = "INSERT INTO comments (name, mail, url, comment, [date], ip, blogID) values ('" & Request.Form("name") & "', '" & Request.Form("mail") & "', '" & Request.Form("url") & "', '" & strTekst & "', #" & Request.Form("date") & "#, '" & Request.Form("ip") & "', '" & Request.Form("blogID") & "')"
Avatar billede larsbachmanndk Nybegynder
20. maj 2005 - 22:00 #11
jamen Surfer, det var jo lige det der skulle til.
det er træls som der er forskel på om man bruger MySQL eller ACCESS.

kom med et svar

Ranglen> hvis du også lige smider et svar, så vil jeg dele point, da du kom først med [date]
Avatar billede submann Nybegynder
20. maj 2005 - 22:00 #12
strNavn = Request.Form("name")
strMail = Request.Form("mail")
strUrl = Request.Form("url")
strTekst = Request.Form("Tekst")
dateDato = Request.Form("date")
strIp = Request.Form("ip")
strBlogId = Request.Form("blogID")

strSQL = "INSERT INTO comments (name, mail, url, comment, [date], ip, blogID) values ('" & strNavn & "','" & strMail & "','" & strUrl & "','" & strTekst & "'," & dateDato & ",'" & strIp & "','" & strBlogId & "')"
Avatar billede busschou Praktikant
20. maj 2005 - 22:01 #13
og hvis id´erne er tal så ingen ' omkring dem
name kunne også godt være reserveret (er der i min gamle liste)
strSQL = "INSERT INTO comments ([name],mail,url,comment,[date],ip,blogID) values ('"& Request.Form("name") &"','"& Request.Form("mail") &"','"& Request.Form("url") &"', '"& strTekst &"', #"& Request.Form("date") &"#,"& Request.Form("ip") &","& Request.Form("blogID") &")"
Avatar billede busschou Praktikant
20. maj 2005 - 22:02 #14
hehe nå manglede at klikke opdater der :o)
Ja syntaks er som regel forskellig mellem alle sprog...der er mange irriterende fejl man kan lave når man skifter fra det man er vant til
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. maj 2005 - 22:05 #15
Ingen points til mig.
Avatar billede larsbachmanndk Nybegynder
06. juni 2005 - 15:03 #16
ok