Avatar billede muninn Nybegynder
20. maj 2005 - 10:58 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Lister i javascript

Jeg skal bruge en mulighed for at danne en select liste i en javascript som skal bruges i flere formularer, så jeg kun skal vedligeholde listen i et sted.

Hvordan får jeg listen i en javascript og hvordan skal den kaldes i formularen i en bestemt celle??

Eks liste <select size="1" name="f1" tabindex="1" change="MM_callJS('IndsatMellemregning()');onChange=MM_callJS('IndsatDato()')">
                <option value="" selected>Vælg center</option>
                <option value="Allerød - 3450">Allerød</option>
                <option value="Birkerød -3460>">Birkerød</option>
              </select>

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe!
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. maj 2005 - 12:02 #1
Du vil altså gerne kunne generere en selects forskellige options ud fra en javascript funktion?

En mulighed kunne være:
<script type="text/javascript">
  var selectList = [
  ["value1","option1"],
  ["value2","option2"],
  ["value3","option3"]
  ];
  function createSelectFromList(selBox,listArr) {
      for (var i=0;i<listArr.length;i++) {
            opt = new Option(listArr[i][1],listArr[i][0]);
            selBox.options[i] = opt;
      }
</script>

<body onload="createSelectFromList(document.form1.sel1,selectList);createSelectFromList(document.form1.sel2,selectList);">
<form name="form1">
<select name="sel1">
</select>
<select name="sel2">
</select>
</form>
</body>

Du kan altså ud fra liste-arrayet selectList generere de forskellige options og dets værdier med createSelectFromList funktionen. selectList arrayet kunne du så evt. sætte ind via serverside. Faktisk synes jeg også det mest hensigtsmæssige i dit tilfælde var at lave det hele med php eller asp. Det gør det både lettere, og du slipper for at bruge javascript, hvilket ikke nødvendigvis er den bedste løsning her.
Avatar billede roenving Novice
20. maj 2005 - 12:21 #2
Måske kan du få noget ud af at bruge den teknik, som er brugt her:

http://www.eksperten.dk/spm/496122

-- hvor data hentes fra en flad tekst-fil, som så er det eneeste, som skal vedligeholdes !-)
Avatar billede muninn Nybegynder
20. maj 2005 - 14:10 #3
Tak for hjælpen det virkede:))
Avatar billede roenving Novice
20. maj 2005 - 14:34 #4
Brugte du så Ulriks kode ?-)
Avatar billede muninn Nybegynder
20. maj 2005 - 14:38 #5
jeg brugte skovenborg's kode, ulriks kode var ikke lige det jeg havde brug for:)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. maj 2005 - 14:43 #6
måske ville det være passende at nævne, at skovenborg og Ulrik er en og samme person - nemlig mig ;-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. maj 2005 - 14:49 #7
og hvorfor har du i grunden accepteret dit eget svar? Det er nu ikke særlig god skik herinde. Hvis folk kun har lagt en kommentar, så skal du bare bede dem om at svare før du lukker spørgsmålet.
Avatar billede muninn Nybegynder
20. maj 2005 - 15:05 #8
Hej det var også en meget stor fejl du skal have de 200 point kan jeg oprette et spørgsmål som du "svarer" på. Hvis jeg sender det samme spørgsmål vil det være ok!!
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. maj 2005 - 15:07 #9
ja, eller bare et "Points til Skovenborg"-spørgsmål hvor du lægger en henvisning til dette spørgsmål.
Avatar billede muninn Nybegynder
20. maj 2005 - 15:10 #10
det er sket under spørgsmål til skovenborg, det må du undskylde!
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. maj 2005 - 15:14 #11
det fint nok :-)