Avatar billede ultra Nybegynder
19. maj 2005 - 19:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tid tilbage

Hej,

Hvordan laver man en funktion i Excel der fortæller hvor mange; År, Måneder, Dage, Time, Minutter og Sekunder der er tilbage fra i dag til f.eks. 26.7.2005

Tak!
Avatar billede ultra Nybegynder
20. maj 2005 - 01:26 #1
nogen der kan hjælpe ?
Avatar billede jkrons Professor
20. maj 2005 - 10:55 #2
Skal den bare regne det ud, eller skal den selv tælle ned automatisk?
Avatar billede ultra Nybegynder
21. maj 2005 - 00:37 #3
Den skal selv tælle ned automatisk
Avatar billede sjap Praktikant
21. maj 2005 - 11:57 #4
Skal den stå og tælle ned (ligesom et ur) eller skal værdien bare opdateres, når du åbner arket og når du genberegner?
Avatar billede sjap Praktikant
21. maj 2005 - 12:34 #5
Blot et simpelt forslag

Function ShowTime()
Dim PauseTime, Start

PauseTime = 1

Do Until Range("B2") = 1
    Start = Timer
    forskel = Range("A1") - Now()
    Range("A2") = IIf(Year(forskel) - 1900 > 0, Year(forskel) - 1900 & " å ", "") & IIf(Month(forskel) > 0, Month(forskel) & " m ", "") & IIf(Day(forskel) > 0, Day(forskel) & " d ", "") & Format(forskel, "hh:mm:ss")
'    Range("A3") = Format(forskel, "yy ""å"" m ""m"" d ""d"" hh:mm:ss")
    Do While Timer < Start + PauseTime
        DoEvents
    Loop

End Function

Kræver at dit måltidspunkt står i celle A1. Forskellen skrives i A2. Formateringen kan selvfølgelig godt ændres, men det afhænger af dit behov.

I eksemplet opdateres hvert sekund - det kan med fordel ændres til en højere værdi.

I eksemplet stoppes nedtællingen ved at skrive 1 i celle B2. Det kan selvfølgelig ændres, så det f.eks. sker ved tryk på en knap.
Avatar billede sjap Praktikant
21. maj 2005 - 12:45 #6
Hvis feltet ikke nødvendigvis skal opdateres hele tiden, kan du blot bruge følgende formel i en celle:

=A1-NU()

Den vil blive opdateret hver gang regnearket åbnes, og nå der genberegnes. Så skal du blot formatere cellen, så den viser det du vil se.

Hvis du placerer formlen i A2 kan du i øvrigt bruge en lidt simplere udgave af ShowTime til at lave en løbende opdatering:

Function ShowTime2()
Dim PauseTime, Start

PauseTime = 1

Do Until Range("B2") = 1
    Start = Timer
    Range("A2").Calculate
    Do While Timer < Start + PauseTime
        DoEvents
    Loop

End Function
Avatar billede sjap Praktikant
13. juni 2005 - 11:17 #7
Ultra > Fik du løst problemet?
Avatar billede ultra Nybegynder
20. december 2005 - 12:26 #8
ja, det gjord jeg, tak!
Vil du ikke lige svare så jeg kan give dig point
Avatar billede sjap Praktikant
20. december 2005 - 16:16 #9
Selvfølgelig :0)