Avatar billede ingerslev Nybegynder
19. maj 2005 - 16:17 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Tidsbasert kørsel - Schedule plan

Jeg arbejde i ASP.NET og ved at normalt kører funktioner kun når de bliver kaldt når serveren for et request, men jeg vil gerne kunne køre nogle funktioner f.eks. engang hver time, eller til nogle bestemte tidspunkter på en dag.
Er det muligt? Hvis ja, hvordan gør man det så?
Avatar billede hojgaard Nybegynder
19. maj 2005 - 17:19 #1
Du kunne implementere en Windows Service :)
Avatar billede ingerslev Nybegynder
19. maj 2005 - 17:26 #2
hvilken slags Windows Service tænker du på? Et program der skal kører på serveren eller hva?
Avatar billede hojgaard Nybegynder
19. maj 2005 - 17:31 #3
Lige præcis... men det kræver selvfølgelig du har adgang til dette ;)
Du kan se hvilke services du har på din egen maskine her:
Kontrolpanel > Administration > Tjenester
Avatar billede ingerslev Nybegynder
19. maj 2005 - 17:33 #4
arh okay... det tror jeg ikke jeg har adgang til desværre... det skal helst være noget der kører fra webapplication. F.eks. noget man registrere i web.config-filen.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2005 - 17:43 #5
den slags er web applikationer ikke gode til

kan du ikke sætte din egen PC til at køre et program hver time som kalder
en side på din web server ?
Avatar billede ingerslev Nybegynder
19. maj 2005 - 17:45 #6
det kunne selvfølgelig være en løsning, men føler det vil blive noget makværk. Vil bare hører om det ikke kunne lade sig gøre, men det lyder det jo desværre ikke til...
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2005 - 18:00 #7
det er absolut heller ikke uproblematisk at lade en web side starte en tråd
som kører efter at siden har returneret output til browseren
Avatar billede ingerslev Nybegynder
19. maj 2005 - 18:03 #8
Men er det så muligt at fange applicationvariabler med en windows service?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2005 - 18:07 #9
nej

men en side kan snakke med en windows service via remoting eller sockets
Avatar billede ingerslev Nybegynder
19. maj 2005 - 18:14 #10
Tjaaa... det som er mit problem er jeg gerne vil lave en counter/hitstæller uden den bliver alt for krævende og det kunne jeg forstille mig den bliver hvis jeg konstakter databasen hver gang en klient requester. Min ide hva så at gemme det i cachen, men så ville dataene jo gå tabt hvis serveren går ned... Kan man godt bruge databasen (MySql) til at gemme hit og counts?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2005 - 18:21 #11
gem counter + tid i application

når du får et hit så tæller du counter op og tester om tid er ældre end 1 minut
hvis det er så opdaterer du counter i databasen med counter i application

max. 1 UPDATE i database per minut og max. 1 minuts hits lost
Avatar billede ingerslev Nybegynder
19. maj 2005 - 18:33 #12
okay... god ide... tak for hjælpen. Smæk lige et svar så får du points :)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2005 - 18:37 #13
jeg tror iøvrigt at der er mange som bare opdaterer i databasen men det synes jeg er
lidt spild af god db power

og svar
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2005 - 18:43 #14
(jeg glemte at skrive at man naturligvis opdaterer tid hver gang man tæller counter
op, men det giver jo lidt sig selv)
Avatar billede christian Nybegynder
25. maj 2005 - 09:43 #15
Du kan godt lave baggrunds job, som kører en gang i timen, der findes masser af gode eksempler hvor det virker.
http://www.kdkeys.net/forums/4526/ShowPost.aspx

Du skal også lige kigge på denne artikel, som beskriver det som du har brug for:
http://aspalliance.com/649
og denne artikel, som går lidt i mod den
http://www.eggheadcafe.com/articles/20050405.asp

Jeg kan bedst lide løsningen på aspalliance
Avatar billede ingerslev Nybegynder
26. maj 2005 - 12:57 #16
Nice... tak skal du have, men jeg kan desværre vist ikke give dig nogle points for det...
Avatar billede christian Nybegynder
26. maj 2005 - 13:01 #17
np