Avatar billede maqhem Nybegynder
19. maj 2005 - 16:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tal-interval

Hvis det da overhovedet kan lade sig gøre, hvordan laver man så en interval i flash mellem to tal?
I mattematikken ville en simpel interval se sådan ud:

[13,18]

Hvordan laver jeg det?
Avatar billede maqhem Nybegynder
19. maj 2005 - 16:15 #1
Det kunne jo eksempelvis være:

v = [13,18];

men det kunne ligesåvel være:

v = (13,18];

Men jeg ved så per automatik, at Flash ikke godtager disse...
Avatar billede paal_dk Nybegynder
19. maj 2005 - 17:23 #2
Du kan desværre ikke lave explicitte intervaller i flash.
Det eneste sprog jeg kender som kan det er Matlab. Hvis du insisterer på at bruge flash til det må du lave din egen implementering af interval aritmetik.

Mvh,
Pål
Avatar billede maqhem Nybegynder
19. maj 2005 - 17:52 #3
Ok. Det var utroligt ærgeligt...
Men lige en ting: Hvordan laver jeg min egen implementering?

Nicolaj Wahlqvist
Avatar billede paal_dk Nybegynder
20. maj 2005 - 09:26 #4
Det er op til dig selv alt efter hvilke funktioner du skal bruge...
Du kan eksempelvis lave et klassebibliotek "MathInterval" med statiske metoder til intervalberegning.
F.eks. MathInterval.join( i1:MathInterval,  i2:MathInterval ):MathInterval;

God fornøjelse,
Pål Østerud
Avatar billede barklund Nybegynder
21. maj 2005 - 13:59 #5
Men hvad skal du bruge det til? Blot til at teste, om et tal er i et interval? Eller skal du decideret kunne regne på intervallerne - som paal_dk nævner med forenings- og fællesmængde og så videre?
Avatar billede maqhem Nybegynder
22. maj 2005 - 21:34 #6
Jeg skal bruge det til at teste om et tal ligger mellem to forskellige tal - [13,18] - hvis det så kunne lade sig gøre ville det være fedt med en intervalfunktion der testede på spring også - [13,15]∪[17,18]
Avatar billede maqhem Nybegynder
22. maj 2005 - 21:36 #7
∪ skal faktisk erstattes af et "U"-lignende tegn... Duede bare ikke lige...
Avatar billede barklund Nybegynder
22. maj 2005 - 22:11 #8
Well, hvis du forstår matematikken bag, kan det ikke tage dig mange sekunder at lave et sæt funktioner til dig.

Men nej, logisk nok er den slags matematiske koncepter ikke lavet i Flash. Der er jo heller ikke en Trekant-klasse til at arbejde med trekanter og så videre.

Man kan lave det selv - ligesom alt andet :)

--
Morten Barklund
Avatar billede maqhem Nybegynder
23. maj 2005 - 06:52 #9
Men kan man så ikke bare lave noget lidt mere simpelt al à

if (min_var=<13 && min_var=>18){
    _root.min_var=="min_var er mellem tallene 13 og 18";
}

eller noget der ligner....?
Avatar billede maqhem Nybegynder
23. maj 2005 - 06:53 #10
eller måske rettere:

_root.min_anden_var=="min_var er mellem tallene 13 og 18";
Avatar billede barklund Nybegynder
23. maj 2005 - 10:16 #11
Selvfølgelig kan du det? Dog skal man lige bruge den rigtige syntaks som de ser ud i alle andre programmeringssprog - også ActionScript:

if (min_var >= 13 && min_var <= 18){
    _min_anden_var = "min_var er mellem tallene 13 og 18";
}

Du havde byttet om på ligheds- og ulighedstegnet samt vendt dem omvendt.

Jeg troede dog dit spørgsmål gik på en ønsket funktionalitet langt mere avanceret og på et højere abstraktionsniveau end simple uligheder :)

--
Morten Barklund
Avatar billede maqhem Nybegynder
23. maj 2005 - 13:59 #12
Ups... hehe... Det kan jeg da faktisk godt se nu, dét med de forkertstillede ligheds- og ulighedstegn.

Men hvorfor er det lige at det er ">=" i stedet for "=>", og hvorfor duer begge funktioner ikke?

Men mit spørgsmål var faktisk også en ønsket funktionalitet langt mere avanceret og på et højere abstraktionsniveau end simple uligheder, men jeg skulle bare vide, hvordan jeg ellers kunne gøre det hvis det ikke var muligt at lave de mere komplicerede aritmetiske intervaller.
Men hvis jeg bare kan skrive

if (min_var >= 13 && min_var <= 18){
    min_anden_var = "min_var er mellem tallene 13 og 18";
}

er det vel lige så godt :)

Nicolaj Wahlqvist
Avatar billede barklund Nybegynder
23. maj 2005 - 14:21 #13
Det hedder >= og <= i stort set alle programmeringssprog. Sådan er det bare :)

Ligesom ikke-lighed er != og sammensat tildeling er +=, -=, og så videre...

:)

--
Morten Barklund
Avatar billede maqhem Nybegynder
23. maj 2005 - 14:24 #14
Tak for det.