Avatar billede din0saur Nybegynder
17. maj 2005 - 14:07 Der er 1 løsning

Løsning af ligninger

Er der ikke et eller andet matematik geni der kan løse følgende ligninger og sige HVORDAN man gør ;-)

tak

----Ligning 1----

x+4/6 = x-1

----Ligning 2----

3x-2 <= 4x + 6

----Ligning 3----

¾x > x-1
Avatar billede falster Ekspert
18. maj 2005 - 10:48 #1
Det er enkle førstegradsligninger. Saml x'erne på den ene side af lighedstegnet. De rene tal på den anden. De skifter fortegn, når de flyttes over på den anden side. Dividér, så der kun bliver x (ét x). Husk at dividere med samme tal på begge sider.

1: kan ikke løses (et tal +4/6 kan ikke være det samme som tallet-1)

2: x=> -8 (Prøve: hvis x= -8 så står der -26 = -26 - korrekt. Hvis x=0 stå der -2<=6 -også korrekt.

3: x < 4 (Prøve: Hvis x = 4 står der 3 > 3 - forkert. Hvis x=3 står der 2 1/4 > 2 - korrekt.