Avatar billede jaiz Nybegynder
17. maj 2005 - 13:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Drev-rename

Jeg skal lave en installation af Windows XP senere idag

og de sidste par gange jeg har reformateret
har windows automatisk kaldt mit (Hoveddrev/windows drev)
E:\

dette vil jeg selvføgelig godt undgå denne gang og få
C:\

Jeg har følgende spørgsmål:
Hvis den igen smider det på E:\ uden jeg har nogen valg muligheder, er det så sådan at jeg kan ændre drev bogstavet efter installationen af Windows uden at windows begynder og brokke sig hæmningsløst.

//Jaiz
Avatar billede jaiz Nybegynder
17. maj 2005 - 13:32 #1
eventuelt nogen programmer som kan gøre det for mig ? :)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
17. maj 2005 - 13:53 #2
Det må skyldes at partitionen du lægger Windows på ikke er den første på harddisken, snarere nr. 3 (c, d og e).

Jeg må tilstå at jeg ikke ved om det du spørger om det kan lade sig gøre på følgende måde, men jeg har brugt den til andre drevs end lige den hvor XP ligger. Men prøv at højreklikke på Denne Computer -> vælg Administrerer -> I vinduet som fremkommer vælg Diskhåndtering -> højreklik på det/de drev som skal ændres, og vælg "Skift drevbogstav og sti". Men som sagt ved jeg ikke om det virker på windows partitionen.

En anden mulighed er Partition Magic, som kan gøre det, da det sker via en batch, næste gang Windows startes, derudover skulle Partition Magic, med programmet Drive Mapper, ohså holde styr på og eventuelt ændre stier ved allerede installerede programmer.
Avatar billede jaiz Nybegynder
17. maj 2005 - 13:55 #3
Jeg har prøvet med partition magic, og det er det største rod jeg nogensinde har prøvet halvdelen af mine programmer virkede ikke efterfølgende og min regedit var et stort rod... :(
Avatar billede gratis Nybegynder
17. maj 2005 - 14:13 #4
"How can I change the System partition drive letter in Windows XP?" http://www.petri.co.il/change_system_drive_letter_in_windows_xp.htm
Avatar billede ksoren Nybegynder
17. maj 2005 - 14:39 #5
gratis' vejledning kan ikke uden videre bruges på en sådan installation. Det vil ikke virke efter hensigten
Avatar billede gratis Nybegynder
17. maj 2005 - 15:43 #6
ksoren> det er ikke min vejledning :) desuden står der osse "For the most part, this is not recommended" desværre  er der ingen hul igennem til microsoft iøjeblikket, ellers ville jeg ha linket dertil :) smider lige et link til microsoft, ka være i ka komme igennem... http://support.microsoft.com/?kbid=223188
Avatar billede turpin Nybegynder
17. maj 2005 - 18:29 #7
Jeg vil ikke anbefale dig at ændre dit systemdrevs drevbogstav (du kan heller ikke i Windows). Som lsskaarup siger så er det nok fordi du installerer din Windows på allerede oprettet partitioner. Gør det at du starter installationen fra dit cd-rom drev (altså ikke fra Windows), men på den måde at du har Windows cd-rommen i dit drev når du starter din pc. Herefter vil den bede dig om at trykke på en tast for at starte fra cd-rommen. Det gør du. Når du så kommer til hvor du skal vælge hvilket drev du vil installere Windows på, så vælger du C-drevet (og eventuelt formater dette samtidig).
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. maj 2005 - 16:58 #8
http://support.microsoft.com/?kbid=223188 + http://www.petri.co.il/change_system_drive_letter_in_windows_xp.htm er 100% ens - dvs. http://www.petri.co.il/change_system_drive_letter_in_windows_xp.htm er faktisk ulovlig...

Nå men den metode har jeg afprøvet - virkede ikke i 9 ud af 10 forsøg. Det sidste forsøg brokkede windows sig konstant og var ustabilt.
Avatar billede jaiz Nybegynder
02. november 2005 - 10:38 #9
har fået lyst det via format :)