Avatar billede celcius Nybegynder
16. maj 2005 - 21:32 Der er 2 kommentarer

Hente variabel fra funktion

Jeg er ny til ASP osv. -

Jeg har en func.inc side hvori jeg erklærer alle de funktioner der går igen på mine sider. Jeg kan kalde dem og få dem til at udføre de handlinger jeg ønsker - men jeg kan ikke hente variabler fra dem til min hovedside.

Jeg erklærer f.eks. en funktion:

Function MinFunk
Dim MinVar
MinVar=Var1+Var2
End Function

På selve hovedsiden kalder jeg så funktionen hvorefter den køres igennem - men "MinVar" fremstår som tom på hovedsiden... Hvor går det galt for mig?
Avatar billede ttopholm Nybegynder
16. maj 2005 - 21:52 #1
Din funktion skal se sådan her ud:
Function MinFunk
Dim MinVar
MinFunk=Var1+Var2
End Function

Du skal returnere det samme som din funktion hedder..

Eller så kan du bruge ByRef eller sub
Avatar billede busschou Praktikant
17. maj 2005 - 00:51 #2
Alt hvad du erklærer i en Function eller Sub af variable er lokale variable
Hvis du vil benytte dem globalt skal du enten erklære dem specielt globale eller erklære dem uden for din funktion
Desuden så har ttopholm ret i at du skal returnere korrekt
En Function har en returværdi, en Sub har ingen retur værdi
Eksempel
---
Function Minfunk(id)
  nytId = id*2
  Minfunk = nytId
End Function
---
Sub Minfunk(id)
  nytId = id*2
  response.write(nytId)
End Sub
---