Avatar billede marcus25 Nybegynder
16. maj 2005 - 21:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Minimum af en række variable

Kan nogen hjælpe med en funktion der i en Access-rapport er istand til at udvælge den mindste af tre forskellige variable. I Excel man f.eks skrive: MIN(tal1; tal2; tal3) og dermed returneres det mindste af disse tal.

I access forentes jo kun en værdi MIN(tal1), men det duer ikke når jeg vil have den mindste af 3 forskellige elementer i rapporten.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. maj 2005 - 22:36 #1
Her er et eksempel..

Funktionen kaldes med min("tal1;tal2;tal3"), og kan håndtere kommatal. Den laver automatisk "," om til ".".

function min(t)
dim m, n
t = replace(t, ",", ".") ' lav "," om til "."
t = split(t, ";")
m = 0

for i = 0 to ubound(t)
n = CDBl(t(i))
  if i = 0 then
      m = n
    else
      if m > n then m = n
    end if
next

'm = replace(m, ".", ",") ' fjern kommenteringen for at få "," (komma) returneret
min = m
end function
Avatar billede kabbak Professor
16. maj 2005 - 23:55 #2
=IIf([tal1]<[tal2] And [tal2]<[tal3];[tal1];IIf([tal2]<[tal1] And [tal2]<[tal3];[tal2];[tal3]))

skriv det i et ubundet felt.

[tal1], [tal2] og [tal3] er de felter der tjekkes
Avatar billede kabbak Professor
16. maj 2005 - 23:59 #3
rettelse, den skal se sådan ud hvis du kan have flere med samme værdi

=IIf([tal1]<=[tal2] And [tal2]<=[tal3];[tal1];IIf([tal2]<=[tal1] And [tal2]<=[tal3];[tal2];[tal3]))
Avatar billede marcus25 Nybegynder
17. maj 2005 - 00:21 #4
Hej thesurfer
Funktionen min(t) er nok smartest, for den anden bliver lidt besværligt hvis der er mere end 3 tal.

Tak for hjælpen
Avatar billede marcus25 Nybegynder
17. maj 2005 - 00:29 #5
Underligt - kan ikke få lov at acceptere svaret - måske endnu et driftsproblem. Jeg prøver i morgen!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. maj 2005 - 02:14 #6
Du kan ikke acceptere mit forslag, da jeg endnu ikke har lagt et "svar".. det har jeg gjort nu.

Læs evt ExpFAQ, der indholder en masse tips: http://expfaq.1go.dk/
Behandling af svar: http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar