Avatar billede kegel Nybegynder
16. maj 2005 - 13:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Encoding problem i Tomcat, Struts eller ?

Problemstilling: Danske bogstaver modtages kan ikke udskrives i Struts action:

1) Jeg har en jsp siden med følgende angivelse:

<%@ page contentType="text/html;charset=UTF-8" %>

samt et par tilhørende input felter. Det angiver - mig bekendt - at siden benytter - som skrevet står UTF encoding. Danske karakter i html koden kan altså ikke benyttes direkte.

2) Jeg har lavet et servlet filter som sætter encoding til UTF-8.

3) I min action klasse står der ganske rigtigt at der er anvendt UTF encoding.

4) Når brugeren indtaster æ ø å så kan de imidlertidigt ikke genskabes ved System.out.print i action klassen. Heller ikke selvom jeg hardcoder ÆØÅ i en string.

5) Hvis jeg laver et almindeligt Java program og anvender fx. actionForm klassen, jamen så skrives ÆØÅ korrekt ud (ved hardcoding).

Ovenstående antyder altså at der er en eller anden setting i Tomcat, Struts, JVM eller .... som ikke bliver sat korrekt. Nogle der har et bud?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2005 - 13:21 #1
hvordan komemr ÆØÅ til at se ud ?

hvordan checker du dem ?  (console er jo f.eks. CP-437 på windows)

hvad laver det servlet filter helt præcist ?
Avatar billede kegel Nybegynder
16. maj 2005 - 13:27 #2
1) servlet filer - helt simpelt i doFilter:

request.setCharacterEncoding(encoding);

hvor encoding bliver sat i web.xml således:

<filter>
    <filter-name >Set Character Encoding</filter-name >
    <filter-class>encoding.Encoding</filter-class >
    <init-param>
        <param-name>encoding</param-name >
        <param-value>UTF-8</param-value >
    </init-param>
</filter>

<filter-mapping>
    <filter-name>Set Character Encoding</filter-name >
    <servlet-name>action</servlet-name>
</filter-mapping >

2) Hvordan ser de ud:

(hardcode) ÆØÅ ser således ãï og et eller andet besynderligt tegn

3) Via System.Out.print i action klassen
Avatar billede kegel Nybegynder
16. maj 2005 - 13:32 #3
Jeg har eksempelvis også forsøgt

String str = new String("ÆØÅ".getBytes(), "UTF-8");

eller

String str = new String("ÆØÅ".getBytes(), "iso-8859-1");

Der kommer ikke nogle Æ Ø eller Å ;-(
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2005 - 13:34 #4
Et console vinduepå windows kan ikke vise ÆØÅ korrekt !

Hvis de bliver skrevet til en fil hvordan ser de så ud ?
Avatar billede kegel Nybegynder
16. maj 2005 - 13:55 #5
Shit .... hvor dum har man lov til at være. Du har jo så indlysende helt ret. Jeg kører min applikation i Eclipse, men som web applikation i Tomcat og udskriver til et DOS window.

jeg udskriver følgende:

      FileOutputStream fin = new FileOutputStream ("c:\\Test.txt");
      fin.write(iform.getUserName().getBytes("iso-8859-1"));
      fin.close();

og ser nu helt korrekt ÆØÅ ....

Når jeg skal den modsatte vej (fra databasen) skal jeg formodentlig blot den modsatte vej fra iso-8859-1 til UTF-8?
Avatar billede kegel Nybegynder
16. maj 2005 - 13:56 #6
Øh du skal vis lige lave et svar arne ... før jeg kan give dig dine velfortjente point. Tak for hjælpen
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2005 - 14:00 #7
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2005 - 14:02 #8
jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med den modsatte vej