Avatar billede mixen Nybegynder
16. maj 2005 - 10:51 Der er 27 kommentarer

Lyd hakker i XP, trods formatering

Hey

Her for et par uger siden begyndte min computer at gå total i banjo, hver gang den skal afspille lyd, ligemeget om det er i Winamp, WMP, windows standardlyde, GAIM-logon-lyde m.m. Der er et eller andet der trækker 100% processorkraft rimelig tit, når den skal afspille lyd.

Jeg har formateret min computer, opdateret den på alle vinkler og kanter og gjort alt hvad der står i min magt, men uden held.

Det er en IBM Thinkpad R31 laptop
1.2GHz, 512MB Ram, WinXP SP2.

Nogen der har nogen idéer om hvad jeg kan gøre?

/MiXeN
Avatar billede alloedee Nybegynder
16. maj 2005 - 12:15 #1
Har du prøvet/husket at updatere dine drivere til lydkortet?
Avatar billede mixen Nybegynder
16. maj 2005 - 12:21 #2
Jep, det har jeg også gjort. Men tvivler nu også på at det kunne være det, da det virkede fint med de drivere der var, og så pludselig begyndte den at fucke op i det
Avatar billede halifax Nybegynder
16. maj 2005 - 13:04 #3
Hvad trækker 100% cpu kraft? Se efter i joblisten under faneblad Processer - Ctrl+Alt+Delete
Avatar billede mixen Nybegynder
16. maj 2005 - 13:31 #4
Det er hvad end der nu afspiller lyd, der trækker processorkraft, hvadend det er Winamp, GAIM el.li.

Det ser sådan ud når jeg (prøver at) afspille en sang i Winamp:
http://mikkelk.dk/lyd.JPG
Avatar billede alloedee Nybegynder
16. maj 2005 - 13:48 #5
prøv at vise os hvad du har kørende under Processer
Avatar billede mixen Nybegynder
16. maj 2005 - 14:22 #6
Avatar billede grav Nybegynder
16. maj 2005 - 15:00 #7
Prøv at vælge Control Panel -> Sound and Audio devices -> Audio -> Sound Playback -> Advanced -> Performance
Hardware acceleration skal stå på Full, ellers benyttes CPU'en til at mixe lyden, og det kan trække tænder ud.
Avatar billede halifax Nybegynder
16. maj 2005 - 15:04 #8
cpu forbrug i dit screenshot 49%. Winamd+taskmgr+explorer = 10%
Hvad har du mon kørende (usynligt) som stjæler resten af cpu forbrug? Snavs, spyware eller ....
Avatar billede mixen Nybegynder
16. maj 2005 - 15:24 #9
Gray: Den står til full HW.
Halifax: Det stemmer ikke overens, da computeren hakker, når den laver det der fjolleri, så listen bliver ikke opdateret når den hakker. Hvis du forstår
Avatar billede mixen Nybegynder
16. maj 2005 - 21:20 #10
One step closer: Vha. Process Explorer kan jeg se at det er "Interrupts" (Description: Hardware interrupts), der æder krafter, når lyd afspilles. Jeg har prøvet at fjerne al USB sat til computeren, uden held.
Avatar billede halifax Nybegynder
17. maj 2005 - 01:14 #11
Prøv at gå i Enhedshåndtering, udvid pls-tegn ved Enheder til lyd, video og spil, h-klik dit lydkort og vælg egenskaber - vælg faneblad Ressourser og se hvad der står under "Liste over enheder i konflikt".

Fejl ved hardware interrupts indikere at flere hardware enheder bruger samme IRQ kanal, konflikter, men det plejer ikke at være noget problem med Win XP og pc udstyret med APIC controler (Advanced Programmable Interrupt Controller)

Har du hardware med IRQ konflikt, fx. dit lydkort, kan du prøve at fjerne det i Enhedshåndtering, genstarte computeren og lade den installere det forfra. Hav forinden nyeste driver til lydkort downloadet, så den kan bruges ved nyinstallationen.
Avatar billede mixen Nybegynder
17. maj 2005 - 01:49 #12
Der er ikke nogen konflikter, men mange ting der kører på IRQ 11:
http://mikkelk.dk/lyd3.JPG
Avatar billede halifax Nybegynder
17. maj 2005 - 10:37 #13
Utroligt alt det som har tilknyttet sig til IRQ 11 - især tror jeg det driller, at både grafikkort og lydkort sidder der. Hos mig er de i brug til og med IRQ 23. Ved du hvor mange IRQ du plejer at have til rådighed?

Har du noget der viser ACPI samme sted i Enhedshåndtering under Vis - Enheder efter tlslutning.

Har du været ved at rode/lege med BIOS.
Kunne godt tænke mig du fjernede SoundMax Audio fra Enhedshåndtering, gebstartede og installerede lyd påny for at se om den ville tildele en anden kanal.
Avatar billede mixen Nybegynder
18. maj 2005 - 11:40 #14
Halifax: Når jeg sorterer efter tilslutning har jeg under "Input/output (I/O)" står "Microsoft ACPI-kompitabet Embedded-controller" under "[00000000 - 00000CF7] PCI-bus" og "SoundMAX integrated Digital Audio" under "[00000D00 - 0000FFFF] PCI-bus".

Jeg har prøvet at kigge i BIOS'en om jeg kunne deaktivere plug'n'play og aktivere det igen, for at tvinge compen til at 'revurdere' sin liste over interrupts, men det var ikke lige noget det lod til at jeg kunne gøre i BIOS'en
Avatar billede halifax Nybegynder
18. maj 2005 - 11:57 #15
OK, så er den ACPI klar og burde kunne udnytte flere IRQ end vist på dit billede i stedet for at tilknytte så mange ting til IRQ 11.

Prøv trick'et med at afinstallere dit lydkort. Genstart maskinen og lad den installere det påny med håb om at den så vil bruge en anden IRQ.
Avatar billede mixen Nybegynder
18. maj 2005 - 12:45 #16
Har igen prøvet at fjerne lydkortet. Så virker det ikke, som det burde.
Når jeg så gensarter så virker lydkortet, somom intet var sket. Måske er det bare fordi Wintendo installerer det, uden jeg får noget at vide om det(?).
Man anyways, den bruger stadig IRQ 11
Avatar billede halifax Nybegynder
18. maj 2005 - 13:37 #17
Hmmm... mystisk problem.
Har du installeret/opdateret DirextX. Nyeste version er 9.0c. Prøv en test af DirextX - om det giver noget brugbart om evt. fejl.
Klik Start - Kør, skriv dxdiag, klik OK.
Avatar billede alloedee Nybegynder
18. maj 2005 - 14:06 #18
Prøv at fjerne kortet fysisk fra maskine, før du installere driveren.

Det virkede hvertfald for mig, da jeg havde nogen problemmer med et netværkskort
Avatar billede alloedee Nybegynder
18. maj 2005 - 14:07 #19
Nå ja, der er tale om et on-board ik?
Avatar billede mixen Nybegynder
18. maj 2005 - 14:11 #20
ja, det er et rigtig mystisk problem. Og det er til at få lange løg af! Computeren kan ikke rigtig bruges, da alt bare går i stå når den laver det der Hardware Interrupt-halløj.

dX er 9.0c, og jow, alloedee, det er onboard.
Avatar billede savle Nybegynder
18. maj 2005 - 17:35 #21
har du haft slået system gendanelsen fra før du fjernet lydkort i system, for at få xp til at udele en anden IRQ adr.
Log ind som Administrator.
Her er min måde til at løse det jeg kalder skjulte IRQ konfligter i xp, slå system gendanelsen fra, afinstallere så mange af ting som bruger samme IRQ adr. behøver ikke være dem alle en af dem kan jo godt bruge adr.
Luk pcen ned og gå i biosen disable så meget du kan få lov til, lyd, usb, osv. ikke den du lod blive på IRQ adr. i systemet. På mit bundkort kan man få biosen til at,finde nye IRQ adr. til den hardware som er installeret, men du skriver " 'revurdere' sin liste over interrupts, men det var ikke lige noget det lod til at jeg kunne gøre i BIOS'en" så du kunne måske reset biosen på batteriet. før du disablet noget. Er der nogle ting som sidder på PCI slot kan du fjern dem og sæt dem et i et andet slot når det er dens tur til at blivet installeret igen.
Lav nogle boot med pcen, og enable en ting ad gangen igen.
Avatar billede halifax Nybegynder
18. maj 2005 - 18:06 #22
savle - Læs nu igen....  det er en laptop, så man sætter ikke bare lige "i et andet slot", vel.
Avatar billede savle Nybegynder
18. maj 2005 - 20:10 #23
kender ikke til sådan en :( men kunne måske tage det ud, det var bare for at hjælpe :)
Avatar billede halifax Nybegynder
18. maj 2005 - 21:50 #24
mixen - Start - Kør skriv msinfo32, klik ok. Se bl.a. om Status er ok under
Hardwareressourcer - I/O + IRQ, samt se Konflikter/Deling

Komponenter - Lydenhed

Er der noget som virker mistænkeligt, kan give dig input om fejlen.
Avatar billede clauzii Nybegynder
25. maj 2005 - 22:41 #25
Er problemet opstået efter SP2 blev installeret?
Avatar billede clauzii Nybegynder
25. maj 2005 - 22:45 #26
Har du tjekket indstillinger for dine drev?
Hvis du åbner enhedshåndtering, og tjekker indstillinger for dit HD-drev skal DMA være slået til, det er det ikke altid.
Avatar billede clauzii Nybegynder
18. juni 2005 - 19:52 #27
Hallloooo....