Avatar billede zach Nybegynder
13. maj 2005 - 19:53 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk link udfra form felt..

Hej

Jeg har brug lave et javascript der genererer et link ud fra et form felt. Når man så klikker på submit bliver man sendt til det generede link.

Man kunne eksempelvis have et felt der hed mappe. Så skrev man mappen i form feltet. Når man så klikke på submit går den til et link der hedder:
http://www.website.com/det-der-står-i-feltet/

Scriptet skal helst være så enkelt som muligt. Jeg er alt andet end en haj i JavaScript.

Tak.
Avatar billede busschou Praktikant
13. maj 2005 - 20:06 #1
sådan her?
<input name="link" type="text">
<button onclick="window.location='http://din_side.dk/'+document.getElementById('link').value">Klik Her</button>
Avatar billede zach Nybegynder
13. maj 2005 - 22:09 #2
Hej Busscou

Tak for dit svar.

Jeg kunne godt tænke mig at linket var en submit knap, kan det lade sig gøre?
Avatar billede busschou Praktikant
13. maj 2005 - 22:13 #3
ja det gør ingen forskel
<form>
<input name="link" type="text">
<input type="submit" value="klik her" onclick="window.location='http://din_side.dk/'+document.getElementById('link').value">
</form>
Avatar billede busschou Praktikant
13. maj 2005 - 22:14 #4
Hvis den eneste funktion formen har er at lave et link og videresende til dette.
Så er formen bare i princippet overflødig :o)
Avatar billede zach Nybegynder
13. maj 2005 - 22:15 #5
Det kan du have ret i, men det der er vigtigt for mig er at knappen ligner en submit knap :)
Avatar billede busschou Praktikant
13. maj 2005 - 22:19 #6
hehe oki så :o) håber det virker som ønsket
Avatar billede zach Nybegynder
13. maj 2005 - 22:43 #7
mærkeligt, det virker i IE, men ikke i Firefox...nogen idéer?
Avatar billede zach Nybegynder
13. maj 2005 - 22:53 #8
Her er kode:
<input class='standard' type=text name='domain' value='www.' style='width:300'>
<input class='standard' type="button" value="Check" onclick="window.location='http://www.site.com/'+document.getElementById('domain').value+'/'">
Avatar billede busschou Praktikant
13. maj 2005 - 22:57 #9
hvis du lavede den som en submit i en form så kan du ændre formens target sådan her
<form method="post">
<input name="link" type="text">
<input type="submit" value="klik her" onclick="this.form.action='http://dinside.dk/'+document.getElementById('link').value;">
</form>
Avatar billede busschou Praktikant
13. maj 2005 - 22:59 #10
jeg har dårligt ved teste det ordentlig, fordi jeg ikke lige har et "test site"...
Men jeg har googled lidt og det ligner at FF ikke er glad for window.location
Der er nogen som foreslår window.location.href , men det dur ikke ordeligt synes jeg
Avatar billede zach Nybegynder
13. maj 2005 - 23:11 #11
skidt det virker hellere ikke.
Andre der har alternative måder at gøre det på?
Avatar billede busschou Praktikant
13. maj 2005 - 23:11 #12
har du asp eller php?
Så kunne du jo submitte formen og redirecte den vej igennem
Avatar billede busschou Praktikant
13. maj 2005 - 23:17 #13
i asp fx
<%
if request.form("submit")<> "" then
  response.redirect ("http://dinside.dk/"&request.form("domain"))
end if
%>
<form action="denherside.asp" method="post">
<input class='standard' type=text name='domain' value='www.' style='width:300'>
<input class='standard' type="button" name="submit" value="Check" onclick="this.form.submit();">
</form>
Avatar billede zach Nybegynder
13. maj 2005 - 23:17 #14
Af hensyn til søgemaskine optimering er det meget vigtigt at der ikke bliver redirected, men den går direkte ind på www.site.com/formen/
Avatar billede busschou Praktikant
13. maj 2005 - 23:19 #15
i asp kan man også benytte server.transfer i stedet
Ellers er jeg nok ved at løbe tør for forslag
Måske du så skulle vente og håbe på olebole eller roenving kom forbi her med en gylden løsning i javascript...omend jeg tvivler det ;o)
Avatar billede zach Nybegynder
13. maj 2005 - 23:23 #16
Jeg ved godt jeg er besværlig, men det virker ret banaltog burde være til at løse. Lige meget hvad skal du have mange tak for hjælpen, lad os håbe der kommer nogen forbi :)
Avatar billede zach Nybegynder
14. maj 2005 - 02:27 #17
Hmm - tænkte på en anden ting. Kan man ikke bare lave en dynamisk form action, så den bestemmer hvor man lander henne. Så slipper man i al fald for at bruge window.location. Anyone?
Avatar billede busschou Praktikant
14. maj 2005 - 07:53 #18
jo det står såmen i min kommentart igår 22:57:54 ;o)