Avatar billede jpe4 Nybegynder
13. maj 2005 - 11:04 Der er 5 kommentarer

Resize billeder

Hejsa

Jeg er ved at lave en rutine som skal resize billeder, dvs. ændre deres højde og bredde.

Det går fint med at lave rutinen, som læser billedet ind, og viser det i en pictureboks. Men når jeg så efterfølgende gemmer billedet påny, har det stadig den oprindelige størrelse!!!
Det virker somom det kun er i view-øjeblikket at den ændre størrelse.

Hvordan gør jeg det permanent ??

Venlig hilsen

Jan Pedersen
Avatar billede burningice Nybegynder
14. maj 2005 - 19:03 #1
må vi se din rutine. Noget tyder på du gemmer det forkerte Image-object
Avatar billede jpe4 Nybegynder
17. maj 2005 - 10:39 #2
Rutinen er endnu meget simpel:

Filnavn = "C:\eksempel.jpg"
'Lav den rette størrelse af boxen
Billed.Height = 300
Billed.Width = 100
Billed.SizeMode = PictureBoxSizeMode.StretchImage
Billed.Image = Image.FromFile(Filnavn)
'Gem billedet igen
Billed.Image.Save("c:\test.jpg")

Venlig hilsen

Jan Pedersen
Avatar billede burningice Nybegynder
17. maj 2005 - 22:56 #3
mon ikke du skal sætte Height og Width EFTER du loader dit billede (Image.FromFile). Hvis jeg ikke husker helt forkert, vil alle de indstillinger du har lavet lige før blive overskrevet af de indstillinger det billede du loader har.
Avatar billede jpe4 Nybegynder
18. maj 2005 - 09:10 #4
Nej desværre. Billedet vises godt nok i den resizede størrelse på skærmen, men bliver stadig gemt i den originale størrelse.
Jeg prøvede lige at flytte height og width efter load, men det hjalp ikke.
Avatar billede burningice Nybegynder
18. maj 2005 - 09:36 #5
Billed... er det en picturebox? I så fald, så har du jo aldrig resizet selve billedet, men kun den box den skal vises i.

Prøv istedet at lave et nyt image-object med den rette størrelse du gemmer det gamle billede over i:

Dim newImg As Image = New Bitmap(Billed.Height, Billed.Width)
Dim g As Graphics = Graphics.FromImage(newImg)
g.DrawImage(Billed.Image, 0, 0, newImg.Height, newImg.Width)
newImg.Save("c:\test.jpg")