Avatar billede selmann Nybegynder
12. maj 2005 - 22:42 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Centrering af site med DW ?

Jeg har et site  ( www.selmann.dk ) som er lavet i dreamweaver

Hvordan sikre man at ens sitet altid optræder centreret uanset skærmopløsning?

Er der en funktionalitet i DW hvor jeg kan tjekke opsætningen ?

Jeg arbjeder primært efter WYSIWYG-metoden men kan da redigere lidt i koderne hvis det skal være ;o)
Avatar billede miss-g Seniormester
13. maj 2005 - 01:57 #1
Når man læser rundt omkring på eksperten ser det ud til at man kan lave en tabel, centrere den og putte layer i - så skulle de følge tabellen.

Ved ikke om det virker i praksis. Foretrækker selv at bruge tabeller *S*

http://eksperten.dk/spm/126465
http://eksperten.dk/spm/472486
Avatar billede olebole Juniormester
13. maj 2005 - 15:55 #2
<ole>

Til en begyndelse skal du indsætte en DTD før <html> tag'et:
  <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
... osv ...

Det er en absolut nødvendighed, den indeholder URL'en, da IE ellers ikke kan tolke CSS korrekt.
Dernæst skal du oprette et relativt positioneret div på siden, som centreres. I det lægger du hele indholdet:

<div style="position:relative;width:790px;margin:0px auto">
  Her står indholdet på siden. Dette div er nu centreret
  og er 790 pixels bredt.
</div>

Hvis du inde i dette div lægger dette:
  <div style="position:absolute;width:200px;left:30px;top:50px;border:1px solid red">En tekst</div>

- vil du se, det nu placerer sig 30px inde og 50px nede i forhold til det yderste div ... ikke i forhold til body'en.

CSS foreskriver nemlig, at et absolut positioneret element, skal placere sig i forhold til det første omkransende element, der er positioneret (hvad enten det er absolute eller relative).
Findes et sådan ikke, skal elementet placere sig i forhold til body-elementet.

Mange tror fejlagtigt, at et absolut positioneret element altid placerer sig i forhold til body'en - men det er ikke tilfældet. Det er faktisk ret vigtigt at vide  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede selmann Nybegynder
17. maj 2005 - 13:50 #3
okay......jeg troede det var nemmere.......

Så smider jeg håndklædet i ringen og giver op
Avatar billede dennis_p Nybegynder
30. maj 2005 - 13:51 #4
I Modify -) "page properties" -)Appearance....

Der er nogle der hedder Left, right, top, bottorm margin. Der kan skal du have "0 pixels" i left og right margin..Derefter kan du regulere siden med top og buttom margin...

Det skulle gerne gøre det..
Avatar billede selmann Nybegynder
26. juli 2005 - 23:18 #5
jeg har nu tilføjet den omtalte kode som olebole nævner..........ting tager tid ;o)

Samtidig har jeg forsøgt mig med den fremgangsmåde som dennis p påpeger.

Nogen der kan se om mine tilføjelser har haft den ønskede virkning (altså centrering)
Jeg har foreløbig korrigere på 2 sider
http://www.selmann.dk/ + http://www.selmann.dk/alex-dagbog.htm

Er der nogen forskel....på min 15" fladskærm er der ingen ændringer at se.
Avatar billede selmann Nybegynder
15. august 2005 - 14:19 #6
Jeg gentager lige mit spm:

jeg har nu tilføjet den omtalte kode som olebole nævner..........ting tager tid ;o)

Samtidig har jeg forsøgt mig med den fremgangsmåde som dennis p påpeger.

Nogen der kan se om mine tilføjelser har haft den ønskede virkning (altså centrering)
Jeg har foreløbig korrigere på 2 sider
http://www.selmann.dk/ + http://www.selmann.dk/alex-dagbog.htm

Er der nogen forskel....på min 15" fladskærm er der ingen ændringer at se.
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
26. oktober 2005 - 14:36 #7
Har du smidt håndklædet i ringen?

Må jeg spørge hvordan du har bygget din side op?? Er den via frameset?? eller alm tabeller?
Avatar billede selmann Nybegynder
26. oktober 2005 - 22:38 #8
jeg har bygget siden op med layers og tabeller............

Og så har jeg forsøgt at centrere det hele som dennis_p har beskrevet det.
Men om det virker aner jeg ikke :o)
Avatar billede olebole Juniormester
27. oktober 2005 - 02:48 #9
Hvad er det i det, jeg skrev, du ikke kan finde ud af? Det centrerer da siden fint  :)
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
27. oktober 2005 - 09:45 #10
Jeg kan se at problemet kun kommer når skærmens opløsning er høj. Det virkede fint da jeg havde det lille vindue, men så snart jeg maximerede det gled den over til ventre.

Hvis jeg var dig ville jeg lave en indexside med 3 frames, det er lettere at styre på den måde, for ved tabeller kan du ikke sige at de yderste bare skal fylde resten ud.
Eks: Hvis dit baggrund er 790 berd:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Sellmann</title>
</head>

<frameset cols="*,790,*" frameborder="no" border="0" framespacing="0">
  <frame src="tomside.html" name="venstre" scrolling="No" noresize="noresize" id="venstre" title="venstre" />
  <frame src="forside.html" name="mainFrame" id="mainFrame" title="mainFrame" />
  <frame src="tomside.html" name="hoejre" scrolling="No" noresize="noresize" id=hoejre" title="hoejre" />
</frameset>
<noframes>
<body>
</body>
</noframes></html>
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
17. februar 2006 - 11:12 #11
har du fundet du af det??
Avatar billede olebole Juniormester
17. februar 2006 - 15:37 #12
elvstine >> hvis der er noget, der ryger over i venstre side, må der være noget, du gør galt - for det kan ikke ske med koden i (13/05-2005 15:55:21) ... uagtet, du forøger opløsningen/maximerer vinduet.

Hvorfor dog introducere problemer med frames, når det nu er så let uden? Og så er der i øvrigt ingen valid attribut på et frameset-element, der hedder 'frameborder'. Den hører hjemme på frame-elementerne
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
26. april 2006 - 16:29 #13
Hvad snakker du om ????????? Noget jeg gør galt!!

Jeg åbner bare siden, i et lille vindue for derefter at maximere, jeg kan ikke redigere i koden.

Frames virker for mig, derfor forslog jeg det - hvilket vel er hvad denne side går ud på. Og jo frameborders er en valid attribut for det er noget Dreamweaver selv genererer, men du kan jo skrive til macromedia og forklare.
Avatar billede olebole Juniormester
26. april 2006 - 16:52 #14
Ja, hvis du tester med koden, jeg skrev i (13/05-2005 15:55:21) og får fejl, må du have gjort noget forkert.

Nej, frameborder er ikke en valid attribut på et frameset-element - og har aldrig været det ... heller ikke selvom DW sætter den ind. DW har i mange år skrevet dårlig/invalid frames-kode. Er man i tvivl kikker man naturligvis blot i standard-referencen:
    http://www.w3.org/TR/html401/present/frames.html#edef-FRAMESET
    http://www.w3.org/TR/html401/present/frames.html#edef-FRAME

Jeg er ikke udvikler hos Macromedia. Hvis de ønsker at lave et produkt, der laver fejl, er det deres valg/ansvar. Jeg bruger ikke selv programmet, så jeg har ingen grund til at skrive til MM om fejl i deres programmer.

Det er muligt frames virker for dig, men de virker ikke for søgemaskinerne, der indekserer dine sider elendigt - med mindre du gør store krumspring for at undgå det.
Desuden giver frames altid rod i browserens history-object, hvilket gøre, at browserens 'Back' knap ikke fungerer som forventet.
Det er hovedårsagerne til, at man stort set er gået væk fra frames i professionelle løsninger
Avatar billede olebole Juniormester
26. april 2006 - 17:07 #15
elvstine >> paste din kode fra (27/10-2005 09:45:36) ind her:
    http://validator.w3.org/

- så kan du se, hvad det er for en gang invalidt slam, DW spytter ud  ;o)
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
26. april 2006 - 21:43 #16
Avatar billede olebole Juniormester
27. april 2006 - 02:04 #17
Prøv lige at checke, om rodet i head-tags er årsagen til, den ser ud, som den gør i FF
Avatar billede selmann Nybegynder
27. april 2006 - 20:35 #18
elvstine: Har ud brugt frames i det link ( http://www.myzite.dk/selmann.html) ??

Carsten
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
01. maj 2006 - 16:29 #19
nej det har jeg ikke.

For efter den belæring  fra olebole tænkte jeg at jeg måtte heller holde mig til hvad du har startet på :-)

Jeg har brugt hans eksempel og brugt stylesheet.

Jeg har fjerne style fre dine <div> og lagt dem for oven i et css stylesheet.
Avatar billede selmann Nybegynder
01. maj 2006 - 16:38 #20
elvstine: Godt at du fandt en løsning....jeg har stadig ikke fattet det. Nok bare mig der er dum ;o)

Måske skulle jeg nøjes med at oprette det i tabel med 3 kolonner og gå ud derfra ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
01. maj 2006 - 20:22 #21
elvstine >> 'belæringen' var ganske venlig ment ... bare for lige at præcisere  ;o)
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
02. maj 2006 - 14:15 #22
selman>> du kan bare højre klikke på siden du ser efter du har klikket på mit link. Vælg vis kilde. Markere alt og sætte det ind på din index side så skulle det virke.

Du skal bare lige rette stierne til dine billeder til.