Avatar billede troels_holm Nybegynder
12. maj 2005 - 22:31 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Fjernstyring af computer

Kan det lade sig gøre at styre sin computer fra andre computere? Det er det sikkert,men hvordan? Jeg så nemli en gang en fra min klasse som åbnede browseren og indtastede en adresse hvorefter han indtastede bruger og kode. Er det svært at sætte op eller er det til at have med at gøre. Håber I kan hjælpe mig for det kunne da være fedt at styre sin computer et andet sted fra. Plz.
Avatar billede skau Nybegynder
12. maj 2005 - 22:43 #1
Hvis det er en almindelig pc vil jeg foreslå VNC - du kan få den gratis her : relvnc.com
Avatar billede skau Nybegynder
12. maj 2005 - 22:43 #2
sorry realvnc.com
Avatar billede skau Nybegynder
12. maj 2005 - 22:45 #3
Hvis det er en server kan du benytte den indbyggede remote desktop (hvis den er installeret)
Avatar billede kaper Nybegynder
12. maj 2005 - 22:48 #4
Hvis du kører XP, skal du bare vælge Denne Computer > Egenskaber > Fjernforbindelse > "Tillad brugere at oprette en fjernforbindelse til denne computer"...

Derefter kan du fra fjerncomputeren køre "Forbindelse til Fjernskrivebord" fra Alle programmer > Tilbehør > Kommunikation
Avatar billede troels_holm Nybegynder
12. maj 2005 - 23:19 #5
realvnc lyder som et godt program, men hvis jeg for eksempel vil styre min pc fra skolen, så bliver jeg også nødt til at installere det der og det kan jeg ikke. Så der røg den ide desværre.
Så er der fjernstyring via xp. Det kræver vel at jeg i forvejen hjemmefra skal invitere mig selv og på den måde modtage invitationen ude på skolen? Kan jeg via den ene mailadresse logge på messenger, sende invitationen til den anden e-mailadresse som jeg har som kontaktperson, som er offline og så logge på den mailadresse på skolen og så stadig modtage invitationen?
Avatar billede dmcn Praktikant
12. maj 2005 - 23:26 #6
Nogen VNC-versioner (f.eks. TightVNC) har indbygget mulighed for webklient. Det er formentlig det din ven har brug.
Avatar billede dnx Nybegynder
12. maj 2005 - 23:28 #7
Jeg bruger selv remote desktop.... også fra skolen...
Avatar billede dnx Nybegynder
12. maj 2005 - 23:30 #8
og det kræver forresten ikke at du skal invitere dig selv ;)

Gå ind i start -> Kør tryk mstsc... Så kan du logge på derfra, det eneste du skal bruge er din ip, brugernavn og kodeord....
Avatar billede kaper Nybegynder
12. maj 2005 - 23:53 #9
Ja, det er korrekt, ingen invitationer - hele idéen bag fjernskrivebord er jo, at man skal kunne bruge en anden computer, når man har lyst (og rettigheder) til det... Og dermed er det ikke nødvendigt, at der er én i den "anden ende", der hjælper dig...
Avatar billede rebecca Novice
13. maj 2005 - 00:32 #10
troels holm>>> VNC er ikke større end det kan ligge på en alm.floppydisk og endnu bedre den kan køres fra den også altså ingen Installation nødvendig på andre pc'er end din egen.

Mvh.Rebecca

http://realvnc.com/why.html
Avatar billede majsmarken Nybegynder
13. maj 2005 - 08:11 #11
Alle: Et lille indspark - hvis nu ens hjemmeputter (den man ønsker at fjernstyre) er bag en hjemmerouter / ISC Server (som jeg bruger) så er det jo en IP der ikke ka' "ses" ude fra... Hvilke muligheder er der så ?
Avatar billede kenp Novice
13. maj 2005 - 12:49 #12
majsmarken -> så skal man bare forwarde de porte programmet bruger igennem server/router hvis det er VNC så er det port 5800 og 5900
Avatar billede troels_holm Nybegynder
13. maj 2005 - 13:39 #13
->dnx

Skal jeg så bare skrive mit computernavn øverst, brugernavn til windows (login) i bruger, samme med kode, og så http://(min ip) eller hvordan i domæne til sidst?
Avatar billede troels_holm Nybegynder
13. maj 2005 - 15:03 #14
Har fundet ud af at domæne er arbejdsgruppens navn. Men når jeg vil søge efter flere computere så sir den at der ikke er nogle terminalservere..??
Avatar billede troels_holm Nybegynder
13. maj 2005 - 15:34 #15
Windows' fjernstyring er ligegyldig.. Har li downloadet VNC og det kører perfekt. Nemt at sætte op og logge på min computer. Servernummer aflæses på serverprogrammets tray-ikon. Prøvede det inde fra mine forældres computer og som forventet gik det selvfølgelig lidt langsomt mht. opdateringen, men hva skidt? Det virker..Helt klart anbefalelsesværdigt og så er det gratis.
Og som Rebecca siger kan man bare lægge det på, som i mit tilfælde, en USB-pen og køre programmet derfra. Det eneste problem er hvis man ikke har sin com tændt.Nogen som har en løsning på hvordan man tænder sin computer over en afstand på 10 km? Just kidding..Takker for hjælpen.
Avatar billede troels_holm Nybegynder
13. maj 2005 - 15:36 #16
-> Rebecca
Hvis du også lægger et svar så er der point til dig og skau, da jeres forslag løste mit problem.
I andre skal også ha tusind tak for indsatsen.
Avatar billede inglenook Praktikant
13. maj 2005 - 15:40 #17
"Nogen som har en løsning på hvordan man tænder sin computer over en afstand på 10 km?"

Faktisk ikke et dumt spoergsmaal. Du kan koebe en NPS (Network Power Switch) hvor du kan taende og slukke et antal maskiner (eller lys osv.) via telnet. Det kraever selvfoelgelig ogsaa en aaben port i din router, men jeg bruger det selv og det virker fint.
Avatar billede dmcn Praktikant
13. maj 2005 - 15:43 #18
Alternativt kan man, hvis man som mig alligevel har en server stående, aktivere WOL (Wake On Lan) og få serveren til at sende en wake-up-pakke til den maskine, der skal tændes. :)
Avatar billede skau Nybegynder
13. maj 2005 - 20:03 #19
ok - hvis du gider kan du jo kigge lidt nærmere på tightVNC (bare en afart af VNC) som bla også kan køre over ssh, har indbygget webserver osv - men du kan jo starte med realvnc
Avatar billede rebecca Novice
13. maj 2005 - 22:31 #20
ingen point til mig, men tak for tilbudet.

Mbvh.Rebecca
Avatar billede gratis Nybegynder
14. maj 2005 - 04:26 #21
når vi nu er ved det :) så er der UltraVNC,endnu en afart 8~) (flere features,fil download/upload,chat,etc) http://ultravnc.sourceforge.net/ , man kan fra adresselinien i browseren køre vnc i browseren via java,det gøres sådan her http://www.realvnc.com/gettingstarted.html#6 , det virker med alle modeller af vnc
Avatar billede troels_holm Nybegynder
14. maj 2005 - 22:58 #22
->Rebecca  Ok..
->Skau  Hvad er ssh?
->inglenook  Ok. Det lyder da fedt. Hvad er prisniveauet? Evt. nogle eksempler på produkter?
Avatar billede inglenook Praktikant
15. maj 2005 - 07:06 #23
jeg kan ikke huske hvad prisen var da det er nogle aar siden jeg koebte dem, men den model jeg bruger er Netreach NPS-230 fra WTI. Du kan se den her: http://www.wti.com/nps230.htm
Du kan sikkert finde billigere alternativer via Google, du skal blot vaere sikker paa at apparaterne er godkendt til brug i DK.