Avatar billede nidu Nybegynder
11. maj 2005 - 14:53 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ændre CSS class på en knap ved brug af onlick=

Hej.
Er det muligt at ændre class'en som bruges på en knap? Eks. når man klikker på knappen skal den bruge class="button1" i stedet for class="button" (default).
Hvis ikke, er der så en anden måde at ændre baggrunds farven på knappen ved en event?

<style>
.Button { background-color: #0082BF;}
.Button1 { background-color: #BBBBBB;}
</style>
<form name="form">
<button type="button" name="BUTTON_NAME" class="button">BUTTON_TEXT</button>
</form>
Avatar billede carstensuurland Nybegynder
11. maj 2005 - 15:01 #1
<button onclick='doStuff()'>BUTTON_TEXT</button>

function doStuff(){
  if(event.srcElement.className == 'button'){
    event.srcElement.className = 'button1';
  } else {
    event.srcElement.className = 'button';
  }
Avatar billede nidu Nybegynder
11. maj 2005 - 15:06 #2
Stærkt! - tak
Avatar billede olebole Juniormester
11. maj 2005 - 15:33 #3
<ole>

- men lad være ... det er en elendig løsning. Det er langt bedre at skifte de enkelte style-properties på elementet - også selvom der er mange. Desuden er det kun én enkelt browser, der forstår syntaksen

/mvh
</bole>
Avatar billede carstensuurland Nybegynder
11. maj 2005 - 16:23 #4
Hmmm... elendig er måske så meget sagt. Det var et svar på et spørgsmål - og jo... det virker også i Firefox :-)
Avatar billede olebole Juniormester
13. maj 2005 - 13:45 #5
Nej, 'elendig' er faktisk en yderst venlig beskrivelse  :)

Det er en kendt sag, at klasse-skift performer ekstremt elendigt. I en bare _lidt_ kompliceret sideopbygning kan det tage flere sekunder at skifte en klasse på et element.
Hvergang du skifter en enkelt CSS-klasse i et dokument, skal browseren genberegne virkningen alle CSS-properties på hvert eneste element på siden - samt alle elementers indbyrdes arveforhold.
Det er komplet spild af brugerens CPU/RAM ... og det er der vel ingen, der har som mål.

Ja, det var et svar på spørgsmålet, men et rigtig dårligt ét. Det gode svar lyder: "Skift de enkelte style-properties"  :)
Ja, det virker også i FireFox ... ligeså elendigt, som det virker i alle andre browsere. Det, at et script virker i FF, er absolut ikke nogen garanti for, det er godt  :)