Avatar billede sskova Nybegynder
11. maj 2005 - 13:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Concatenate to tekst-celler med linie-skift imellem

Hej

Jeg har en XLS-fil (Mother.xls) hvor jeg i cellen A2 ønsker at have tekst fra to andre filers A2-celler (Child1.xls og Child2.xls) med et linieskift imellem.

Eksempel:
  Child1.xls/A2:
    "Linie 1"
  Child2.xls/A2:
    "Linie 2"

Ønsket resultat:
  Mother.xls/A2:
    "Linie 1
    Linie 2"

Jeg har prøvet følgende to metoder, men de virker ikke:

=[Child1.xls]Sheet1!$A$2 & CHAR(13) & [Child2.xls]Sheet1!$A$2
=CONCATENATE([Test_child1.xls]Sheet1!$A$2;CHAR(13);[Test_child2.xls]Sheet1!$A$2)

Er der nogle, der har forslag til løsninger?

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
11. maj 2005 - 13:52 #1
Er din Excel engelsk ? i så fald bør dit eksempel virker med Char(10) i stedet for Char(13)
på dansk Tegn(10)
Avatar billede sskova Nybegynder
11. maj 2005 - 13:55 #2
Ja, engelsk.

Hverken char(10) eller char(13) virker. Jeg får en firkant, men ikke et linie-skift
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
11. maj 2005 - 14:06 #3
Du har ret. En forglemmelse fra min side.
Det virker hvis man efterfølgende kopierer cellen og bruge paste speciel/values og dernæst opdaterer cellen. Det er nok ikke helt det du søger
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
11. maj 2005 - 14:08 #4
- og cellen skal være formateret til tekst
Avatar billede sskova Nybegynder
11. maj 2005 - 14:09 #5
Nope, det er ikke det, jeg søger. Jeg vil have, at når mother.xls åbnes, opdateres info fra Child1.xls og Child2.xls
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
11. maj 2005 - 15:08 #6
Prøv dette:
lav en celle med linieskift, indholdet er ligegyldigt. feks. x alt+enter y
Kopier formateringen af denne celle til din formel med CHAR(10). Brug formatpenslen, (ikonen ved siden af clipboardikonerne)
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
11. maj 2005 - 15:10 #7
eller som makro (eksempel):
Sub Makro1()
    Range("c1").Select ' celle formateret med linieskift
    Selection.Copy
    Range("b1").Select ' celle der skal ændres (indeholder =a1 & char(10) & a2
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlFormats, Operation:=xlNone, SkipBlanks:= _
        False, Transpose:=False
End Sub
Avatar billede jkrons Professor
11. maj 2005 - 15:21 #8
sskova-> Firkanten repræsenterer faktisk et linieskift. Men du skal huske at formere cellerne meds Tekstombrydning!
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
11. maj 2005 - 15:30 #9
jkrons, det var lidt nemmere end det jeg foreslog (lidt irriterende... :-)) .
(vælg formater celler/fanebladet justering, kryds i Ombryd tekst.)
Avatar billede jkrons Professor
11. maj 2005 - 15:37 #10
stefanfuglsang-> :-)