11. maj 2005 - 12:21Der er
6 kommentarer og 1 løsning
Brug af felter / krydsreferencer i Word
Jeg har en række standardbreve lavet som skabeloner i Word 2003. I selve brevet har jeg ofte brug for, at modtagers navn og eventuelt firma bliver nævnt igen. Feks. i form af "Det vil glæde mig at møde deltagere fra <firma> til arrangementet".
Brevene skrives individuelt, så der er ikke tale om brevfletning fra f.eks. Excel.
Jeg forestiller mig, at jeg (evt. i en tabel) navngiver modtagerens navn og firma som felt, som jeg så kan indsætte passende steder i brevet, evt. i form af krydsreference.
Men jeg kan ikke se, hvordan det kan gøres. Hvem har et rigtig godt forslag?
Teknologi, AI og forretning er i centrum på Computerworlds Cloud og AI Festival i København d. 18. og 19. september. Se hele programmet for den store konference om strategisk brug af Cloud og AI på: www.cloud-festival.dk
Jeg foreslår følgende: 1) Lav dine skabeloner med tekststrenge som f.eks. <navn>, <adresse> eller lignende. 2) Lav en macro/VBA kode som spørger brugeren om input til de under 1) nævnte felter. Eksempel på input-bokse har du her:
Dim Message, Title, Default, MyValue Message = "Enter a value between 1 and 3" ' Set prompt. Title = "InputBox Demo" ' Set title. Default = "1" ' Set default. ' Display message, title, and default value. MyValue = InputBox(Message, Title, Default)
' Use Helpfile and context. The Help button is added automatically. MyValue = InputBox(Message, Title, , , , "DEMO.HLP", 10)
' Display dialog box at position 100, 100. MyValue = InputBox(Message, Title, Default, 100, 100)
3)Programmer en søg og erstat efter punkt 2, således at brugerens input fra punkt 2 sættes i stedet for felterne beskrevet i punkt 1.
Du kan sagtens bruge funktionerne fra brevfletning, selvom du ikke skal lave enslydende breve, og dermed have alle oplysninger i en Datakilde, og bruge oplysningerne i flettefelter (Mergefields)
Du kan bare bruge formularfelter, som du giver et bogmærke som du så refererer til via et "ref" felt. Dokumentet skal være beskyttet og du skal sætte flueben i "Beregn ved afslutning" i egenskaberne for formularfelterne, så opdateres referancefelteren automatisk. De oplysninger du nævner du vil bruge ser alle ud til at skulle tastes i brevhovedet og så kan du nøjes med at beskytte det (via indsættelse af et sektionsskifte)
Hej rvm. Det lyder helt rigtigt i mine ører. Blot ved jeg ikke lige, hvordan jeg opretter formularfelter i Word. Har søgt i Help, men synes ikke rigtig, jeg finder noget, jeg kan bruge. Kan du hjælpe?
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.