Avatar billede tvacn Nybegynder
11. maj 2005 - 12:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Brug af felter / krydsreferencer i Word

Jeg har en række standardbreve lavet som skabeloner i Word 2003. I selve brevet har jeg ofte brug for, at modtagers navn og eventuelt firma bliver nævnt igen. Feks. i form af "Det vil glæde mig at møde deltagere fra <firma> til arrangementet".

Brevene skrives individuelt, så der er ikke tale om brevfletning fra f.eks. Excel.

Jeg forestiller mig, at jeg (evt. i en tabel) navngiver modtagerens navn og firma som felt, som jeg så kan indsætte passende steder i brevet, evt. i form af krydsreference.

Men jeg kan ikke se, hvordan det kan gøres. Hvem har et rigtig godt forslag?
Avatar billede japping Nybegynder
11. maj 2005 - 12:45 #1
Jeg foreslår følgende:
1) Lav dine skabeloner med tekststrenge som f.eks. <navn>, <adresse> eller lignende.
2) Lav en macro/VBA kode som spørger brugeren om input til de under 1) nævnte felter. Eksempel på input-bokse har du her:

Dim Message, Title, Default, MyValue
Message = "Enter a value between 1 and 3"    ' Set prompt.
Title = "InputBox Demo"    ' Set title.
Default = "1"    ' Set default.
' Display message, title, and default value.
MyValue = InputBox(Message, Title, Default)

' Use Helpfile and context. The Help button is added automatically.
MyValue = InputBox(Message, Title, , , , "DEMO.HLP", 10)

' Display dialog box at position 100, 100.
MyValue = InputBox(Message, Title, Default, 100, 100)

3)Programmer en søg og erstat efter punkt 2, således at brugerens input fra punkt 2 sættes i stedet for felterne beskrevet i punkt 1.

Håber du kan bruge dette ?
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
11. maj 2005 - 15:26 #2
Du kan sagtens bruge funktionerne fra brevfletning, selvom du ikke skal lave enslydende breve, og dermed have alle oplysninger i en Datakilde, og bruge oplysningerne i flettefelter (Mergefields)
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
11. maj 2005 - 15:27 #3
Og du indsætter et sådant felt via Indsæt/Felt.. Brevfletning: Mergefield
Husk at angive navnet på feltet (f.eks. Fornavn)
Avatar billede rvm Nybegynder
15. maj 2005 - 20:51 #4
Du kan bare bruge formularfelter, som du giver et bogmærke som du så refererer til via et "ref" felt. Dokumentet skal være beskyttet og du skal sætte flueben i "Beregn ved afslutning" i egenskaberne for formularfelterne, så opdateres referancefelteren automatisk. De oplysninger du nævner du vil bruge ser alle ud til at skulle tastes i brevhovedet og så kan du nøjes med at beskytte det (via indsættelse af et sektionsskifte)

Held og lykke :-)
Avatar billede tvacn Nybegynder
16. maj 2005 - 11:57 #5
Hej rvm. Det lyder helt rigtigt i mine ører. Blot ved jeg ikke lige, hvordan jeg opretter formularfelter i Word. Har søgt i Help, men synes ikke rigtig, jeg finder noget, jeg kan bruge. Kan du hjælpe?
Avatar billede rvm Nybegynder
17. maj 2005 - 13:16 #6
Søg under "Formfields" i hjælpen, hvis den er på engelsk
Avatar billede tvacn Nybegynder
18. maj 2005 - 07:41 #7
-> rvm. Det virker! Hurra! Tak for hjælpen.